ممنوعیت تصویب مصوبه ای که اجرایش سخت تر از تصویب است

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، محمد حسین مقیمی ظهر امروز با بیان این مطلب در کارگروه کار الودگی هوای کلانشهر اراک افزود: متاسفانه ما امروز شاهد مصوباتی در استان هستیم که طی چند سال اخیر علیرغم تصویب به دلیل وجود مشکلات بسیار اجرایی نشده اند.

وی ادامه داد: طرح جامع کاهش الودگی کلان شهر اراک علیرغم گذشت سالها از تصویب آن امروز در اجرا به مشکل خورده و قابل قبول نیست.

استاندار مرکزی با اشاره به طرح نظرات کارشناسی در کارگروه ها گفت: وقتی تمام نظرات و ایده های کارشناسی در کارگروه مطرح می شود نباید مصوبه ان کارگروه روی زمین بماند.

مصوبه ای که اجرا نمی شود تصویب نشود

مقیمی خطاب به تمامی مدیران دستگاه های اجرایی گفت: از امروز نباید هیچ کارگروهی مصوبه ای را بگذراند که برای اجرا نشدن ان سراغ ما بیائید.

وی با بیان این که آلودگی کلان شهر اراک از دغدغه های اصلی مردم شهر اراک است افزود: حل مشکل آلودگی هوای اراک عزم ملی و استانی می خواهد که امیدواریم در سفر دکتر ابتکار به شهر اراک شاهد تصمیم گیری های اساسی در این رابطه باشیم.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این نشست با اشاره به موقعیت صنعتی شهر اراک از وجود ۵۰۰ صنعت بالقوه آلاینده در این شهر خبر داد وگفت: آلومینیوم سازی اراک مهمترین پرونده صنعتی فعال در حووزه زیست محیطی است که در این راستا تا کنون ۳۸۷ دیگ از مججموع ۷۲۰ دیگ فعال در خط تولید قدیمی این کارخانه تعطیل شده است .

آند سازی باید از اراک خارج شود

امیر انصاری با بیان اینکه آند سازی باید از اراک خارج شود افزود: تصویب انتقال آند سازی این کارخانه به خارج از محدوده شهری اراک از دیگر اقدامات صورت گرفته است که باید ظرف سه سال آینده اجرایی شود.

وی با بیان این که تولید آند در کارخانه آلومینیوم سازی اراک تا سه سال اینده قابل تحمل نیست مقرر شده آند مورد نیاز این کارخانه از خارج وارد شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در ادامه با اشاره به آلودگی ناشی از فعالیت نیروگاه گفت: با تلاش های صورت گرفته سوخت نیورگاه از مازوت به گاز تغییر یافته و دولت باید بستر ادامه استفاده از گاز به جای مازوت در فصل زمستان را برای این نیروگاه فراهم کند.

نیمی از طرح جامع اجرا شده است

انصاری با اشاره به پیشرفت ۵۰ درصدی اجرای طرح کاهش آلودگی هوای اراک تا کنون گفت:  در مطالعات صورت گرفته مشخص شده بخش صنعت  ۵۴ درصد سهم آلودگی کلان شهر اراک را به خود اختصاص داده این در حالیست که سهم خودروها در این بخش ۴۸ درصد است.

اراک جزو هشت شهر الوده کشور است که سالهاست با آلودگی هوای ناشی از فعالیت صنایع دست و پنجه نرم می کند، ۵۱ درصد آلودگی هوای ارام ناشی از فعالیا صنایع  ۴۸ درصد تاشی از خودروهاست.

اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور

هوای اراک در زمره آلوده ترین کلان شهرهای ایران قرار دارد. عواملی همچون رشد جمعیت و به پیرو آن افزایش خودرو و همچنین افزایش روند صنعتی شدن و ساخت کارخانه‌های گوناگون باعث شده‌است این شهر جزو یکی از هشت کلان شهر آلوده کشور به حساب بیاید.ورود حجم زیادی از آلودگی‌ها به این شهر نشان می‌دهد که درصد بالایی از آلودگی در شهری با وسعت کم متمرکز شده‌است و این حجم از آلودگی هم برای انسان و هم برای محیط زیست بسیار خطرناک است.به منظور کاهش آلودگی هوای شهر، دولت در سال ۱۳۸۶ مصوبه‌ای با نام طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک را تصویب کرد.

این طرح در اراک اجرا نشد و اکنون بیش از دو سوم سال را اراک درگیر آلودگی هواست.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.