حوزه کویرمیقان خشک تر شد

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر امیر انصاری با بیان این مطلب در کارگروه تالاب میقان که عصر امروز با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار شد گفت: طراز سطح آب زیرزمینی تالاب میقان طی ۲۷ سال اخیر ۱۳ متر افت کرده است.

وی ادامه داد: افزای تعداد چاه های آب عمیق  از ۱۱ فقره در سال ۴۲ به ۲۰۳۰ فقره در سال ۸۸ از عوامل کاهش سطح آب زیرزمینی تالاب میقان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تعداد چاه های نیمه عمیق حفر شده در حوزه میقان از ۱۱۹ فقره در سال ۴۲ به یک هزار و ۸۳۴ فقره در سال ۸۸ رسیده است.

انصادی یادآور شد: تعداد قنوات حوضه میقان نیز از ۵۴۴ فقره در سال ۴۹ به ۸۱۴ فقره در سال ۸۸ رسیده که این نیز در نوع خود جای بسی تاسف است.

 

وی با بیان این که احداث جاده و تعریض آن از جمله عوامل تهدیدگر تالاب میقان است افزود: تغییر کاربری اراضی حاشیه تالاب، شکار غیرمجاز پرندگانف تصفیه خانه فاضلاب، فرودگاه اراک، گرد و غبار  و آلودگی هوا، گستر برداشت از معدن سولفات سدیم، خشکسالی و مدیریت چندگانه از دیگر عوامل تهدیدزای تالاب میقان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در ادامه از خشک تر شدن حوزه کویر میقان در سالهای اخیر خبر داد و گفت: تحقیقات سازمان هواشناسی حکایت از خشک تر شدن حوزه کویرمیقان به علت افزایش دما، کاهش میزان بارندگی، استفاده بیش از حد از توان اکولوژیک حوزه به علت کاهش حجم اب ورودی در پی برداشت بی رویه  از منابع آبی و ایجاد سدهای خاکی دارد.

انصاری گفت: نجات تالاب میقان در گرو تامین حقابه تالاب از بندهای خاکی، جلوگیری از ساخت سدهای خاکی  ممانعت از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، جلوگیری از حفر چاه های مجاز و غیرمجاز، موافق با صدور مجوز ارتقا منطقه شکار ممنوع تالاب به پناهگاه حیات وحش و…. است.

گفتنی است سمن ها و تشکل های مردمی نیز در این نشست با ارائه پیشنهادات خود خواستار توجه جدی مسئولان به تلاب و پرداخت هزینه های مرمت تالاب از سوی شرکت املاح معدنی شدند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.