جای باور به هنر در برنامه‌های توسعه استان مرکزی خالی است

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منظقه مرکزی: این جشنواره به عنوان یکی از معدود جشنواره‌های ملی استان مرکزی، ۵ سال است که به همت حوزه هنری استان مرکزی برگزار می‌شود و به همین بهانه رضا میرزایی سرپرست حوزه هنری و مجید مجیدی مسئول خانه عکاسان حوزه هنری به دعوت ایسنا در دفتر این خبرگزاری حضور یافته و به تبیین عملکرد پنج‌ساله این جشنواره و چند و چون برگزاری امسال آن پرداختند.

به گزارش ایسنا، میرزایی در این گفت و گو در مورد تاریخچه ۵ ساله جشنواره گفت: جرقه راه اندازی این جشنواره در سالی که به نام اصلاح الگوی مصرف خوانده شد زده شد. سیاست گذاری و طرح ریزی جشنواره در حوزه هنری استان شکل گرفت. دوره‌های اول و دوم جشنواره در دو بخش عکس و کاریکاتور با عنوان « زمان گرانتر از طلا » برگزار شد اما، متاسفانه بدلیل مشکلات مال خیلی نتوانستیم در حوزه کاریکاتور فعالیتی انجام بدهیم و در دوره های بعدی جشنواره صرفا در حوزه عکس و با یک رویکرد علمی دنبال شد.

وی حضور داوران مطرح و نظرات آنان را باعث رشد جشنواره در سال های متوالی دانست و گفت: با توجه به اینکه زمان یک مفهوم انتزاعی است، انتخاب عکس و شکل گیری آن با این موضوع نیز خیلی متفاوت و سخت است. البته توانسته‌ایم با ارائه مقالات علمی به کمک اساتید، این موضوع را  تا حدی برای هنرمندان جا بیندازیم و  این اقدام باعث شد که در بین عکاسان کشور یک دغدغه برای  تولید اثر جهت این جشنواره شکل بگیرد.

جشنواره زمان بین‌المللی نشد/ بازهم مشکلات مالی

این جشنواره قرار بود بین المللی شود؛ میرزایی در اینباره گفت: به دلیل مشکلات مالی و عدم دریافت مجوز های مربوطه نتوانستیم این کار را انجام بدهیم. یکی از دغدغه هایی را که از قبل داشتیم و در حال حاضر بیشتر به آن می پردازیم تشکیل هیئت علمی برای جشنواره است تا مفهوم زمان را برای هنرمندان تبیین کنند کارهایی هم در این خصوص انجام دادیم.

میرزایی در خصوص تخصیص اعتبارات استانی نیز بیان داشت: با توجه به اینکه این کار از برنامه های مصوب حوزه هنری است ما باید از بودجه مشخص شده استفاده کنیم که متاسفانه بودجه حوزه هیچگونه افزایش نداشته است و به دلیل مشکلات اقتصادی که کشور دچار آن شده و با توجه به تورم موجود، هزینه ها بالاتر رفته ولی بودجه همان بودجه است و همین امر منجر به کاسته شدن بودجه فرهنگی می شود.

جشنواره پنجم برخلاف گذشته میزبان عکاسان برتر نبود؛ میرزایی دلیل این تغییر در برگزاری جشنواره را بازهم مشکلات مالی عنوان کرد و گفت: سایر دستگاه‌ها و نهادها هم مشارکت نکردند که این عدم همکاری آنها در برگزاری جشنواره جای گله دارد. این یک گله است هم از مسوولین ارشد استان، هم از سایر داستگاه های فرهنگی و هم از بخش صنعت چرا که جشنواره زمان علاوه براینکه در عرصه فرهنگ و هنر برکت بسیاری برای هنرمندان دارد ، به لحاظ فراهم کردن حضور ۵۰ عکاس برتر کشور در استان و برگزاری تورهای عکاسی در استان، همواره فرصت مناسبی را برای معرفی پتانسیل‌های استان در سطح کشور فراهم کرده است.

فرصت‌هایی که از دست می‌روند

سرپرست حوزه هنری استان مرکزی ادامه داد: در سنوات گذشته وقتی عکاسان برای برگزاری جشنواره به اراک می آمدند حوزه هنری استان طرح جالبی را تحت عنوان جشنواره در جشنواره اجرا می‌کرد که در قالب این طرح عکاسان مهمان یک روز تمام  در فضای شهری اراک، عکاسی می کردند که در جریان این اقدام،فضای شهری اراک کاملا توسط این عکاسان ، عکسبرداری می شد. تصور کنید اگر دستگاهی می خواست این عکاسی ها را انجام بدهد هم هزینه زیادی را باید متحمل می شد وهم اینکه نمی توانست این اجتماع عکاسان زبده را اینگونه در یک زمان گرد هم آورد.

وی حوزه میراث فرهنگی را مثال زد و افزود: در دوره های گذشته با برنامه ریزی مسوولان ستاد جشنواره  جهت حضور عکاسان در سطح شهر اراک، مجموعه ای از عکس های میراث  فرهنگی اراک تولید شد که می توانستیم از آن بهره برداری کنیم و خود این عکاسان نیز سفیران معرفی استان ما در کشور بودند . در بخش صنعت هم همین اتفاق می افتاد مثلا عکاسی از صنایع شاخص استان مثل پتروشیمی و پالایشگاه در معرفی این صنایع در سطح کشور بسیار موثر بود و اگر به درستی برای بهره گیری از دستاوردهای جشنواره برنامه ریزی می شد تاثیر این عکس‌ها می توانست بسیار بیشتر از این باشد که هست.

میرزایی اظهار کرد: استفاده از فرصت هایی که این جشنواره فراهم می کرد می طلبید که شهرداری و میراث فرهنگی که در سنوات گذشته در برگزاری جشنواره به ما کمک کردند بیشتر از اینها به این حوزه وارد شوند. پتروشیمی در سال های گذشته اسکان و تغذیه هنرمندان مدعو را متقبل شد ولی امسال با تغییرات مدیریتی این کار انجام نشد.

وی افزود : به همین دلایل امسال نتوانستیم حضور برگزیدگان را در استان داشته باشیم و بر آن شدیم که به صورت مجازی وارد کار شویم که این خود بد هم نیست هرچند ما آن بخش را از دست دادیم ، می توانستیم امسال هم از این ظرفیت و پتانسیل استفاده کنیم که متاسفانه محروم شدیم.

جای خالی تعامل هنر و صنعت در استان مرکزی

میرزایی درخصوص تعامل هنر و صنعت در جشنوازه زمان گفت: عکاسان می توانند توانمندی‌های صنعت را نشان بدهند و افزود: صنعت به دلیل همه سختی ها و مشکلاتی که برای مردم شهر ایجاد کرده است باید به بهبود وضعیت فرهنگی شهر کمک کند، و در نهایت بتوانیم  اراک را از این فضای خشک صنعتی دور کنیم .

وی مشکلات موجود در حوزه فرهنگ و هنر را بسیار آسیب زا دانست و افزود: این مشکلات منجر به کوچ هنرمندان از اراک می شود .

وی با بیان اینکه رسالت حوزه هنری ترویج آثار فاخر هنری متعهد است توزیع بسته الکترونیکی هنر که از ابتکارات حوزه هنری استان است را قدمی موثر در ارائه محتواهای هنری ناب دانست.

میرزایی ابراز امیدواری کرد که جشنواره زمان متکی به فرد نباشد و به عنوان یکی از برنامه های هنری استان شناخته شده و ادامه یابد.

 به سمت تخصصی تر شدن حرکت می کنیم

به گزارش ایسنا، حمیدرضا مجیدی مسوول خانه عکاسان حوزه هنری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: کلیت هدف از برگزاری این جشنواره تبیین مفهوم زمان و ارزش و قدر زندگی به وسیله تصویر است. خواسته ما این بوده است که عکاسان به مفهوم زمان به صورت خلاق نگاه کنند چراکه معتقدیم عکاسی ابزار مدرنی است که می توانیم به وسیله آن تلنگری به جامعه بشری زده و در کنار آن مفاهیمی چون شعار سال و یا معنویت و زمان را نیز مورد توجه قرار دهیم ولی موضوع زمان برای ما اهمیت ویژه ای داشت.

وی افزود: جشنواره زمان به سمت تخصصی تر شدن حرکت می کند، از ابتدا اتاق فکر تشکیل می شود، چه  در حین جشنواره  و چه بعد از آن جشنواره را در ابعاد مختلف مورد ارزیابی قرار می دهد.

مجیدی جشنواره زمان را جزو بهترین و علمی ترین جشنواره ها دانست و گفت : ما نشان دادیم جشنواره برای خودش اهداف دارد ، برنامه دارد ، و هرساله فراخوان مقاله درخصوص آن اعلام می کنیم، این نشانگر حرکت علمی حوزه هنری استان مرکزی در مقوله عکس است.

داور جشنواره زمان ادامه داد: در جشنواره زمان سعی بسیار شده است که در همه‌ی مراحل خوش قولی و سروقت بودن رعایت شود. صداقتی که در جشنواره زمان بوده است در هیچ جایی دیده نشده، چرا که ستاد برگزاری با عشق و علاقه کار می کنند و درگیر مرسومات اداری نیستند ، هرچند متاسفانه مشکلات مالی ما را بسیار در تنگنا قرار می دهد.

مدیران اراکی به تاثیرگذاری هنر در توسعه این شهر باور ندارند

وی خاطر نشان کرد: جشنواره ای در تبریز توسط شهرداری تبریز برگزار می شود که جوایز آن  فقط ۷۰ میلیون تومان است ، ولی کل هزینه جشنواره زمان جمعا به ۲۰ میلیون تومان هم نمی رسد اما این سوال مطرح می شود که چرا شهرداری تبریز برای جشنواره ای که برگزار  می کند سه الی چهار برابر بالاتر از هزینه جشنواره ما به عکاسان جایزه می دهد ؟ هدف آنها اینست که چند عکاس را بیاورند تا نگاه آنان را به شهر تبریز دنبال کند، باور دارند که این اقدام برای شهر و هنر و فرهنگ شهر برکات زیادی دارد. و حالا جشنواره زمان این فرصت را برای استان مرکزی فراهم کرده ، عکاسان را آورده و آنها رایگان اینکار را انجام می دهند فقط لازم بود دستگاهی هزینه اقامت شان را پرداخت کند.

مجیدی افزود: در حالیکه همه کارهای لازم انجام شده و زیربنای لازم شکل گرفته سوال اینست که چرا دستگاه ها نیامدند از این فرصت استفاده کنند؟ پتانسیل فکری و علمی حوزه هنری استان بالاست ، ما می توانیم جشنواره فیلم زمان را در استان راه اندازی کنیم ، اگر بودجه تامین بشود.

مجیدی در خصوص رشد عکاسان استانی هم گفت: در دوره اول یک نفر و دوره سوم هیچ هنرمند اراکی به جمع برگزیدگان راه پیدا نکرد، ولی در این دوره شش عکاس اراکی راه پیدا کردند . این نشان می دهد که سطح کیفی کار عکاسان اراکی بالاتر رفته است. ما درون مایه و محتوا در عکس میخواهیم و این کار را سخت کرده است. جالب است که دانشگاه هنر در نشریه تخصصی هنرهای زیبای سال گذشته عکس های جشنواره سوم را نقد و بررسی کرده بود و این افتخار بزرگی برای ماست. اگر اینکار را کرده اند برای این است که سطح جشنواره را رصد کرده اند .

وی در پایان گفت: ما حتی در حال حاضر آماده ایم اگر حوزه هنری استان را حمایت کنند اولین جشنواره بین المللی عکس را برگزار کنیم.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.