برگزاری کارگاه آموزشی ˝شیوه های دعوت به نماز ˝ در اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری پانا، مدرس مرکز تخصصی نماز حوزه علمیه قم در این کارگاه گفت: برترین عبادت در عالم پس از خلقت انسان نماز است.

حجت الاسلام والمسلمین آیتی ابراز داشت: بدون تردید در میان عبادات و مسایل معنوی و ملکوتی، کمتر عبادتی به اندازه نماز از اهمیت و ارزش آنچنانی برخوردار است و به آن اندازه ای که در دین مبین اسلام چه در آیات و چه در روایات ائمه معصومین (ع) به نماز تاکید و سفارش شده، به چیزی سفارش نشده است.

وی ادامه داد: نماز در زندگی انسان به اندازه ای اهمیت دارد که اولیای الهی برای یک لحظه از آن غافل نبوده و از هر راه ممکن، دیگران را نیز به این امر مهم عرفانی و ملکوتی دعوت و ترغیب می نمودند

این مدرس مرکز تخصصی نماز حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه نماز در قرآن بیان کرد: نماز اولین و آخرین فریضه یک مسلمان و اولین چیزی است که در قیامت از انسان سوال می شود ولی آنچه که به این فریضه مهم الهی ارزش و بها می بخشد حضور قلب، خضوع و خشوع است.

حجت الاسلام آیتی خاطرنشان ساخت: مهمترین معیار و ملاک در قبولی و صحّت نماز توجه قلبی به خالق متعال و اخلاص برای خدای یکتاست در واقع برای نماز، به غیر از آن صورت ظاهری، یک معنای باطنی نیز وجود دارد که با مراعات آنها می توان به نماز روح ملکوتی بخشید.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قرآن کریم‌، خشوع و اخلاص را از خصوصیات نمازگزار می داند ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های نمازگزار می توان به  “پرهیز از گناهان‌” و ” کاهل نبودن‌ در نماز” اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین آیتی افزود: نماز امری نیست که فقط بنده را به خالق و پرودگارش نزدیک سازد و حلقه اتصال بین عبد و معبود را شدت بخشد و عشق به خدا را در قلب و باطن او زنده سازد، بلکه این یکی از آثار مطلوبی است که در زندگی نمازگزار ظاهر می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از مهمترین شرایط قبولی عبادات بخصوص صحت نماز، حضور قلب است و بدون آن نماز ناقص بوده و مورد قبول خداوند نخواهد بود، حضور قلب در نماز تابع حالت انسان است بطوری که هر کس در مراتب تعیین معرفت کاملتر شود، عظمت معبود را بیشتر می­ شناسد و آداب عبادات از او بیشتر صادر می شود و در مقام بندگی خود را در مقام خضوع قرار می دهد، در غیر این صورت دچار خسران در نماز خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین آیتی خاطر نشان ساخت: این روح نماز و تعبد به خداست که هرگز نمی‌گذارد فرد در مقابل خلق خدا بی‌تفاوت بماند بنابراین در نماز دو اثر عهد نهفته است، یکی اثر فردی که موجب نزدیکی به خدا می شود و دیگری اثر اجتماعی است که او را در جامعه فرد مسئول بار می‌آورد، یعنی نمی‌شود کسی اهل نماز و عبادت باشد و در عین حال نسبت به جامعه‌ بشری و همنوعانش هیچ وظیفه‌ای را احساس نکند.

گفتنی است کارگاه آموزشی یک روزه شیوه های دعوت به نماز در مجتمع آیت الله اراکی شهرستان اراک برگزار شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.