استان در انتظار مردی از جنس اعتدال

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازصدای اراک، آخرین شنیده ها از وزارت کشور بیانگر تصمیم نهایی این وزارتخانه در معرفی یکی از دو گزینه مهندس زاهدی استاندار اسبق مرکزی، ایلام و چهار محال و بختیاری و یا مهندس مقیمی، نماینده سابق خمین و استاندار اسبق خوزستان و کرمانشاه و معاون عمرانی وزارت کشور به عنوان گزینه نهایی برای استانداری مرکزی است.از سال ۱۳۲۶ که نام «مرکزی» برای این استان مطرح گردید و شهرهایی چون تهران،قزوین، ساوه، قم و محلات را به مرکزیت تهران در بر می گرفت تا سال ۱۳۳۹ و اضافه شدن دو شهر اراک و کاشان به این استان و نهایتا سال ۱۳۵۶ که مرکزیت این استان به اراک منتقل گردید و نام مرکزی بر این استان باقی ماند، شاهد تغییر و تحولاتی در این استان بوده و هستیم. تغییر و تحولاتی که در زمان هایی سرعت گرفته و در مقاطعی روند کند و لاک پشت واری را به خود دیده است. بی شک با کمی تامل و مطالعه ی این تغییر و تحولات، رشد و توسعه و بررسی پتانسیل های ذاتی، منطقه ای و قومی این استان در طول این مدت و مقایسه این استان با استان های همجوار خود از جمله: اصفهان، قم، البرز و تهران به راحتی می توان توسعه ی نامتوازن این استان را با در نظر گرفتن پتانسیل ها و ظرفیت های این استان رویت و به ثبت رساند. اگرچه نمی توان پیشرفت کمی و کیفی برخی از بخش های حوزه های صنعت و انرژی از جمله طرح پتروشیمی و پالایشگاه و احداث صنایع مختلف مادر و تولیدی و نیز استراتژیک را نادیده گرفت، اما نگاهی به پتانسیل های درونی و ذاتی این استان به روشنی واضح می دارد که این توسعه و پیشرفت ها نه تنها متوازن نبوده که برخی حوزه ها را به فراموشی سپرده است. که نشان از تشنگی این استان به تغییر و تحول ریشه ای، اساسی و البته برنامه محور و راهبردی دارد.

روی کار آمدن دولت یازدهم و شعار تدبیر و امید، این امید را در استان مرکزی همانند سایر استان های کشور در مردمان بزرگ و عالم خیز این استان احیا کرده است که فصل خوش تغییر و تحولات و البته تغییر و تحولات سازنده و امیدبخش به زودی در این استان  با روی کار آمدن مدیری مدبر، دلسور، با برنامه و معتقد به اعتدال گرایی و تحول خواهی شاهد آغاز «فصل امید و توسعه» در استان فراموش شده مرکزی باشیم.

نگاه مردم استان مرکزی از شهرستان آشتیان و فراهان گرفته تا ساوه، شازند، خمین، محلات، کمیجان، دلیجان و البته کلان شهر اراک به تعامل، همدلی و همگرایی در استان دوخته شده است. انتظاری که سالهاست مردم این استان از مدیران خود طلب وبه انتظار نشسته اند. خواسته ای که امروز با روی کار آمدن دولتی با شعار امید و تدبیر، این امید را در دل مردم استان مرکزی بار دیگر احیا کرده و به نظر می رسد این انتظار بر دوش سکان دار جدید این استان سنگینی کرده و سایه انداخته است.نگاهی گذرا به گوشه ای از پتانسیل ها و ظرفیت های فعلی استان مرکزی خود گواه مظلومیت این استان و مسئولیت سنگین قاصد دولت تدبیر و امید در استان مرکزی است.

ظرفیت های صنعتی استان مرکزی:

استان مرکزی که عنوان چهارمین قطب صنعتی کشور را با خود به یدک می کشد از متنوع ترین محصولات صنعتی در کشور برخوردار است که به تبع آن از تنوع فناوری های تولیدی نیز می تواند بهره مند شود. هم اکنون در استان مرکزی بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی فعالیت دارند که صادرات سالانه آنها در مجموع بیش از ۸۰۰ میلیون دلار است.

از مهمترین کارخانه های صنعتی استان می توان به ماشین سازی، آلومینیوم سازی ، کابل سازی،کمباین سازی، لاستیک سازی، هپکو، آونگان، کارخانه های سازنده پروفیل؛ کارخانه ادوات کشاورزی، تولید نورد آلومینیوم، رنگ، پالایشگاه، پتروشیمی، نیرو گاه حرارتی و منطقه ویژه اقتصادی کاوه ، شهرک های صنعتی خیر آباد ، ایبک آباد و… اشاره کرد.

برای مثال در حوزه صنعت نفت  در استان می توان به ظرفیت تولید روزانه ۱۶ میلیون لیتر بنزین بر اساس استانداردهای یورو ۴ و ۵ در «پالایشگاه امام خمینی (ره)»، تولید محصولات پلیمری و مواد شیمیایی از جمله (اسید استیک، اکسید اتیلن، نفت کوره الفینیک، پلی پروپیلن، پلی اتیلن سنگین و …) در «پتروشیمی شازند»؛ و یا دربخش های دیگر صنعت توانمند استان به  تولید شمش تی بار، بیلت، اسلب ، شمش ۱۰۰۰پوندی و … در «شرکت سهامی آلومینیوم ایران (ایرالکو)» اولین تولید کننده شمش های آلومینیوم در ایران، تولید بویلرهای یکپارچه صنعتی و نیروگاهی، مخازن تحت فشار، مبدل های حرارتی و تجهیزات نیروگاه های آبی در «کارخانه آذرآب»، فعالیت در زمینه طراحی و ساخت مخازن کروی، مخازن ذخیره سقف ثابت و شناور، مبدل های حرارتی، هیترهای غیرمستقیم گاز وتولید محصولاتی همچون: نواع مخازن تحت فشار و ذخیره، دیگ های بخار فایر تیوپ ، پلهای فلزی، فلنچهای تحت فشار، گلوله های فولادی (به روش آهنگری)، جرثقیل های برجی و سیار، گیریبکس های کاهنده در «کارخانه ماشین سازی اراک»،تولید ماشین آلات راه سازی و معدنی نظیر: لودر، بیل چرخ زنجیری،گریدر، شاول،دامپتراک و نیز تولید ماشین آلات کشاورزی نظیر: دروگر نی شکر، کمباین و تراکتور و … در «کارخانه هپکو»، تولید انواع لبنیات از جمله شیر و انواع شیرهای طعم دار، پنیر، خامه، ماست و دوغ در شرکت صنایع لبنی اراک و بسیار صنایع متنوع دیگر در این استان اشاره کرد که می تواند با مدیریت صحیح نشان دهنده ظرفیت های والای استان در حوزه تولید و صنعت  باشد.

و صد البته انتظار می رود مدیریت ارشد استان و نماینده دولت تدبیر و امید که به استان مرکزی پا می گذارد با در دست داشتن برنامه ای هدفمند و مدون جهت حمایت از صنعتگران و تولیدکنندگان،کارگران واحدهای صنعتی و تولیدی (که به علت تعطیلی و یا تعلیق بسیاری از واحدهای صنعتی استان بر اثر مدیریت ضعیف داخلی در این چند سال و یا اجرای نادرست اصل ۴۴ قاون اساسی و نیز اثرات مخرب تحریم های خارجی، کوتاهترین دیوار این بی ثباتی ها در عرصه صنعت و تولید کشور بوده و هستند) وساکنین همجوار با صنایع آلاینده (که سالیان سال است از طبیعی ترین  و اولین حق خود که برخورداری از آب و هوای سالم و پاک است بی بهره مانده اند) روح تازه ای به صنایع خسته استان دمیده و خون امید را در رگان کارگران زحمتکش و اخراجی سال های اخیر و خانواده هایشان  بازگرداند. کارخانه آونگان، شرکت صنایع و کارخانه قند شازند و … از جمله  تجربه های تلخ در استان مرکزی هستند که امید است تجربه ای از این دست دیگر در استان مشاهده نشود.

جاذبه های گردشگری و توریستی

مضاف بر ظرفیت های غنی صنعتی که به گوشه ای از آن اشاره کردیم استان مرکزی از جاذبه های سیاحتی و گرشگری متنوع و کم نظیری برخوردار است که متاسفانه همواره مورد بی مهری و بی توجهی مسوولان قرار گرفته اند و بسیاری از این بناها تخریب و یا به کلی از بین رفته اند. در صورتی که اگر به درستی و هدفمند به این جاذبه ها توجه گردد استان مهاجر پذیرمرکزی که در کریدر مواصلاتی کشور قرار گرفته است می تواند صنعت توریست را همچون دیگر صنایع توانمند استان  ایجاد کرده و به اقتصاد این استان کمک شایانی کند تا دیگر شاهد از بین رفتن بناهایی چون «برج شیشه اراک» و تخریب بخشی از بازار اراک و امثالهم که می توان به موارد بسیاری در این خصوص اشاره کرد، نبوده و نباشیم.

از جمله آثار تاریخی این استان می توان به  بازار اراک و نراق، آتشکده های آتشکوه و خورهه، حمام چهارفصل، مدرسه سپهداری، بیت امام خمینی (ره)، قلعه دختر ساوه، کاروانسرای دودهک، مسجد جامع نراق وساوه، مسجد شش‌ناو، آب گرم محلات، کلیسای مسروپ، آب‌انبار بلور، آرامگاه دکتر حسابی، سراب پنجعلی، خانه عبدالعظیم قریب، تالاب میقان، غار چارنخجیر، غار شاه کیخسرو ، سوله خونزا ، قلعه جوق، هیزج و سفید خانی در اراک قله شهباز(۳۳۸۸ متر) در رشته کوه های راسوند، مناطق حفاظت شده وفس و هفتاد قله، سرچشمه محلات، چشمه عمارت، چشمه عباس آباد سربند، روستاهای انجدان و هزاوه، دشت فراهان، شهر زیر زمینی ذلف آباد، موزه مفاخر، موزه چهارسوق ساوه ، موزه مردم شناسی خمین، موزه اسناد و موزه مردم شناسی آشتیان و … اشاره کرد.

که هر یک از این بناها نیازمند تغییرو تحولات نگرش مدیران در نگاه به آثار تاریخی و فرهنگی این خطه از کشور هستند تا بیش از از این ها تخریب و نابود نشوند.

مفاخر و مشاهیر

استان مرکزی از جمله استان‌های نخبه پرور کشور است. تعداد مفاخر کشور بیش از ۴۵۰۰ نفر هستند که یک چهارم (۱۱۰۰ نفر) مربوط به استان مرکزی است و این امر نشانگر اهمیت خطه این استان در فرهیخته پروری است از این رو به این استان لقب بهشت مفاخر، سرزمین آفتاب و پایتخت مفاخر و مشاهیر را داده‌اند. از جمله مشاهیر و مفاخر این استان می‌توان به مواد زیر اشاره کرد:

امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، پروفسور حسابی، امیر کبیر، میرزا حسن آشتیانی، سلمان ساوجی، ادیب الممالک فراهانی، میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی، فخرالدین عراقی، آیت ا… اراکی، ملا احمد نراقی، آیت ا… حاج آقا محسن عراقی، آیت ا… آقا نورالدین حسینی، محمد مصدق، فروغ فرخزاد، پروین اعتصامی، کربلایی کاظم ساروقی، احمد قوام، قوام الدوله، محمد قریب و بسیاری از دانشمندان ، سیاستمداران،  ادبا ، علما و … را نام برد وبرشمرد که در صورت بها دادن به این حوزه، می توان از ظرفیت والای علمی و نخبه پروری استان کمال استفاده را برد.

محصولات صادراتی و کشاورزی

محصولات کشاورزی استان شامل گندم،جو، آفتابگردان، حبوبات، پنبه، چغندر قند، گوجه فرنگی ، پیاز،انگور، خشکبار، سبزیجات، انار، طالبی، هلو، پسته، بادام و گردو می‌باشد. از مهمترین قابلیت‌های کشاورزی در استان مرکزی می‌توان به تولید گل و گیاه اشاره کرد.

سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی در این استان هزار و ۹۷ هکتار است که از این میزان ۳۷۱ هکتار به صورت گلخانه و بقیه در فضای باز است.

شهرستان محلات در این استان که به عنوان قطب تولید گل و گیاهان زینتی کشور مطرح است، بیشترین سطح زیر کشت گل و گیاه را به خود اختصاص داده‌است. از دیگر محصولات کشاورزی استان تولید لوبیا است که بیش از ۹۰% آن در شهرستان خمین کاشت می‌شود.

به همین سبب استان مرکزی می تواند به عنوان یکی از قطب‌های تولید لوبیا در کشور مطرح گردد.

انار از دیگر محصولات کشاورزی استان است که در شهرستان ساوه تولید می‌شود.

شهرستان ساوه بهترین نوع انار در کشور را تولید می‌کند و محصول آن شهرتی جهانی دارد، به صورتی که در دنیا به یک برند معتبر تبدیل شده‌است که حمایت از باغداران این منطقه، در برابر خشکسالی و حوادث طبیعی می تواند موجبات دلگرمی باغداران ساوه را به همراه داشته باشد.

تولید پسته ارگانیک از دیگر محصولات کشاورزی استان است که در شهرستان زرندیه کاشت می‌شود. استان مرکزی مقام ششم تولید پسته کشور را داراست و بزرگترین باغ تولید پسته ارگانیک کشور در این استان قرار دارد.

ترابری و ارتباطات استان مرکزی

از دیگر استعدادهای این استان می توان به قرار گرفتن در شاهراه کشور و کریدور غرب به شرق و شمال به جنوب اشاره کرد. استان مرکزی با دارا بودن راه آهن، برخورداری از زیرساخت های مناسب حمل و نقل ریلی و جاده ای ، فرودگاه، وجود گمرک و … می تواند نقطه مناسب و جذابی برای سرمایه گذاران به حساب آید. اگرچه در موارد ذکر شده به خصوص فرودگاه اراک نقاط ضعف و حرف و حدیث های بسیار وجود دارد اما با ایجاد امنیت خاطر و اطمینان به سرمایه گذاران و همچنین تسهیل کردن جاده سرمایه گذاری در این استان می توان به راحتی از ظرفیت های والای این استان در راستای توسعه متوازن بهره برد.

بن بست بودن منطقه جغرافیایی فراهان و تفرش از دیگر نقاط ضعف محورهای مواصلاتی استان به شمار می رود که با تدابیر خردمندانه و برنامه ریزی های مدبرانه ای می توان در رفع این مشکلات گام برداشت.

آخرین شنیده ها از وزارت کشور بیانگر تصمیم نهایی این وزارتخانه در معرفی یکی از دو گزینه مهندس زاهدی استاندار اسبق مرکزی، ایلام و چهار محال و بختیاری و یا مهندس مقیمی، نماینده سابق خمین و استاندار اسبق خوزستان و کرمانشاه و معاون عمرانی وزارت کشور به عنوان گزینه نهایی برای استانداری مرکزی است.از سال ۱۳۲۶ که نام «مرکزی» برای این استان مطرح گردید و شهرهایی چون تهران،قزوین، ساوه، قم و محلات را به مرکزیت تهران در بر می گرفت تا سال ۱۳۳۹ و اضافه شدن دو شهر اراک و کاشان به این استان و نهایتا سال ۱۳۵۶ که مرکزیت این استان به اراک منتقل گردید و نام مرکزی بر این استان باقی ماند، شاهد تغییر و تحولاتی در این استان بوده و هستیم. تغییر و تحولاتی که در زمان هایی سرعت گرفته و در مقاطعی روند کند و لاک پشت واری را به خود دیده است. بی شک با کمی تامل و مطالعه ی این تغییر و تحولات، رشد و توسعه و بررسی پتانسیل های ذاتی، منطقه ای و قومی این استان در طول این مدت و مقایسه این استان با استان های همجوار خود از جمله: اصفهان، قم، البرز و تهران به راحتی می توان توسعه ی نامتوازن این استان را با در نظر گرفتن پتانسیل ها و ظرفیت های این استان رویت و به ثبت رساند. اگرچه نمی توان پیشرفت کمی و کیفی برخی از بخش های حوزه های صنعت و انرژی از جمله طرح پتروشیمی و پالایشگاه و احداث صنایع مختلف مادر و تولیدی و نیز استراتژیک را نادیده گرفت، اما نگاهی به پتانسیل های درونی و ذاتی این استان به روشنی واضح می دارد که این توسعه و پیشرفت ها نه تنها متوازن نبوده که برخی حوزه ها را به فراموشی سپرده است. که نشان از تشنگی این استان به تغییر و تحول ریشه ای، اساسی و البته برنامه محور و راهبردی دارد.

روی کار آمدن دولت یازدهم و شعار تدبیر و امید، این امید را در استان مرکزی همانند سایر استان های کشور در مردمان بزرگ و عالم خیز این استان احیا کرده است که فصل خوش تغییر و تحولات و البته تغییر و تحولات سازنده و امیدبخش به زودی در این استان  با روی کار آمدن مدیری مدبر، دلسور، با برنامه و معتقد به اعتدال گرایی و تحول خواهی شاهد آغاز «فصل امید و توسعه» در استان فراموش شده مرکزی باشیم.

نگاه مردم استان مرکزی از شهرستان آشتیان و فراهان گرفته تا ساوه، شازند، خمین، محلات، کمیجان، دلیجان و البته کلان شهر اراک به تعامل، همدلی و همگرایی در استان دوخته شده است. انتظاری که سالهاست مردم این استان از مدیران خود طلب وبه انتظار نشسته اند. خواسته ای که امروز با روی کار آمدن دولتی با شعار امید و تدبیر، این امید را در دل مردم استان مرکزی بار دیگر احیا کرده و به نظر می رسد این انتظار بر دوش سکان دار جدید این استان سنگینی کرده و سایه انداخته است.نگاهی گذرا به گوشه ای از پتانسیل ها و ظرفیت های فعلی استان مرکزی خود گواه مظلومیت این استان و مسئولیت سنگین قاصد دولت تدبیر و امید در استان مرکزی است.

ظرفیت های صنعتی استان مرکزی:

استان مرکزی که عنوان چهارمین قطب صنعتی کشور را با خود به یدک می کشد از متنوع ترین محصولات صنعتی در کشور برخوردار است که به تبع آن از تنوع فناوری های تولیدی نیز می تواند بهره مند شود. هم اکنون در استان مرکزی بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی فعالیت دارند که صادرات سالانه آنها در مجموع بیش از ۸۰۰ میلیون دلار است.

از مهمترین کارخانه های صنعتی استان می توان به ماشین سازی، آلومینیوم سازی ، کابل سازی،کمباین سازی، لاستیک سازی، هپکو، آونگان، کارخانه های سازنده پروفیل؛ کارخانه ادوات کشاورزی، تولید نورد آلومینیوم، رنگ، پالایشگاه، پتروشیمی، نیرو گاه حرارتی و منطقه ویژه اقتصادی کاوه ، شهرک های صنعتی خیر آباد ، ایبک آباد و… اشاره کرد.

برای مثال در حوزه صنعت نفت  در استان می توان به ظرفیت تولید روزانه ۱۶ میلیون لیتر بنزین بر اساس استانداردهای یورو ۴ و ۵ در «پالایشگاه امام خمینی (ره)»، تولید محصولات پلیمری و مواد شیمیایی از جمله (اسید استیک، اکسید اتیلن، نفت کوره الفینیک، پلی پروپیلن، پلی اتیلن سنگین و …) در «پتروشیمی شازند»؛ و یا دربخش های دیگر صنعت توانمند استان به  تولید شمش تی بار، بیلت، اسلب ، شمش ۱۰۰۰پوندی و … در «شرکت سهامی آلومینیوم ایران (ایرالکو)» اولین تولید کننده شمش های آلومینیوم در ایران، تولید بویلرهای یکپارچه صنعتی و نیروگاهی، مخازن تحت فشار، مبدل های حرارتی و تجهیزات نیروگاه های آبی در «کارخانه آذرآب»، فعالیت در زمینه طراحی و ساخت مخازن کروی، مخازن ذخیره سقف ثابت و شناور، مبدل های حرارتی، هیترهای غیرمستقیم گاز وتولید محصولاتی همچون: نواع مخازن تحت فشار و ذخیره، دیگ های بخار فایر تیوپ ، پلهای فلزی، فلنچهای تحت فشار، گلوله های فولادی (به روش آهنگری)، جرثقیل های برجی و سیار، گیریبکس های کاهنده در «کارخانه ماشین سازی اراک»،تولید ماشین آلات راه سازی و معدنی نظیر: لودر، بیل چرخ زنجیری،گریدر، شاول،دامپتراک و نیز تولید ماشین آلات کشاورزی نظیر: دروگر نی شکر، کمباین و تراکتور و … در «کارخانه هپکو»، تولید انواع لبنیات از جمله شیر و انواع شیرهای طعم دار، پنیر، خامه، ماست و دوغ در شرکت صنایع لبنی اراک و بسیار صنایع متنوع دیگر در این استان اشاره کرد که می تواند با مدیریت صحیح نشان دهنده ظرفیت های والای استان در حوزه تولید و صنعت  باشد.

و صد البته انتظار می رود مدیریت ارشد استان و نماینده دولت تدبیر و امید که به استان مرکزی پا می گذارد با در دست داشتن برنامه ای هدفمند و مدون جهت حمایت از صنعتگران و تولیدکنندگان،کارگران واحدهای صنعتی و تولیدی (که به علت تعطیلی و یا تعلیق بسیاری از واحدهای صنعتی استان بر اثر مدیریت ضعیف داخلی در این چند سال و یا اجرای نادرست اصل ۴۴ قاون اساسی و نیز اثرات مخرب تحریم های خارجی، کوتاهترین دیوار این بی ثباتی ها در عرصه صنعت و تولید کشور بوده و هستند) وساکنین همجوار با صنایع آلاینده (که سالیان سال است از طبیعی ترین  و اولین حق خود که برخورداری از آب و هوای سالم و پاک است بی بهره مانده اند) روح تازه ای به صنایع خسته استان دمیده و خون امید را در رگان کارگران زحمتکش و اخراجی سال های اخیر و خانواده هایشان  بازگرداند. کارخانه آونگان، شرکت صنایع و کارخانه قند شازند و … از جمله  تجربه های تلخ در استان مرکزی هستند که امید است تجربه ای از این دست دیگر در استان مشاهده نشود.

جاذبه های گردشگری و توریستی

مضاف بر ظرفیت های غنی صنعتی که به گوشه ای از آن اشاره کردیم استان مرکزی از جاذبه های سیاحتی و گرشگری متنوع و کم نظیری برخوردار است که متاسفانه همواره مورد بی مهری و بی توجهی مسوولان قرار گرفته اند و بسیاری از این بناها تخریب و یا به کلی از بین رفته اند. در صورتی که اگر به درستی و هدفمند به این جاذبه ها توجه گردد استان مهاجر پذیرمرکزی که در کریدر مواصلاتی کشور قرار گرفته است می تواند صنعت توریست را همچون دیگر صنایع توانمند استان  ایجاد کرده و به اقتصاد این استان کمک شایانی کند تا دیگر شاهد از بین رفتن بناهایی چون «برج شیشه اراک» و تخریب بخشی از بازار اراک و امثالهم که می توان به موارد بسیاری در این خصوص اشاره کرد، نبوده و نباشیم.

از جمله آثار تاریخی این استان می توان به  بازار اراک و نراق، آتشکده های آتشکوه و خورهه، حمام چهارفصل، مدرسه سپهداری، بیت امام خمینی (ره)، قلعه دختر ساوه، کاروانسرای دودهک، مسجد جامع نراق وساوه، مسجد شش‌ناو، آب گرم محلات، کلیسای مسروپ، آب‌انبار بلور، آرامگاه دکتر حسابی، سراب پنجعلی، خانه عبدالعظیم قریب، تالاب میقان، غار چارنخجیر، غار شاه کیخسرو ، سوله خونزا ، قلعه جوق، هیزج و سفید خانی در اراک قله شهباز(۳۳۸۸ متر) در رشته کوه های راسوند، مناطق حفاظت شده وفس و هفتاد قله، سرچشمه محلات، چشمه عمارت، چشمه عباس آباد سربند، روستاهای انجدان و هزاوه، دشت فراهان، شهر زیر زمینی ذلف آباد، موزه مفاخر، موزه چهارسوق ساوه ، موزه مردم شناسی خمین، موزه اسناد و موزه مردم شناسی آشتیان و … اشاره کرد.

که هر یک از این بناها نیازمند تغییرو تحولات نگرش مدیران در نگاه به آثار تاریخی و فرهنگی این خطه از کشور هستند تا بیش از از این ها تخریب و نابود نشوند.

مفاخر و مشاهیر

استان مرکزی از جمله استان‌های نخبه پرور کشور است. تعداد مفاخر کشور بیش از ۴۵۰۰ نفر هستند که یک چهارم (۱۱۰۰ نفر) مربوط به استان مرکزی است و این امر نشانگر اهمیت خطه این استان در فرهیخته پروری است از این رو به این استان لقب بهشت مفاخر، سرزمین آفتاب و پایتخت مفاخر و مشاهیر را داده‌اند. از جمله مشاهیر و مفاخر این استان می‌توان به مواد زیر اشاره کرد:

امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، پروفسور حسابی، امیر کبیر، میرزا حسن آشتیانی، سلمان ساوجی، ادیب الممالک فراهانی، میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی، فخرالدین عراقی، آیت ا… اراکی، ملا احمد نراقی، آیت ا… حاج آقا محسن عراقی، آیت ا… آقا نورالدین حسینی، محمد مصدق، فروغ فرخزاد، پروین اعتصامی، کربلایی کاظم ساروقی، احمد قوام، قوام الدوله، محمد قریب و بسیاری از دانشمندان ، سیاستمداران،  ادبا ، علما و … را نام برد وبرشمرد که در صورت بها دادن به این حوزه، می توان از ظرفیت والای علمی و نخبه پروری استان کمال استفاده را برد.

محصولات صادراتی و کشاورزی

محصولات کشاورزی استان شامل گندم،جو، آفتابگردان، حبوبات، پنبه، چغندر قند، گوجه فرنگی ، پیاز،انگور، خشکبار، سبزیجات، انار، طالبی، هلو، پسته، بادام و گردو می‌باشد. از مهمترین قابلیت‌های کشاورزی در استان مرکزی می‌توان به تولید گل و گیاه اشاره کرد.

سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی در این استان هزار و ۹۷ هکتار است که از این میزان ۳۷۱ هکتار به صورت گلخانه و بقیه در فضای باز است.

شهرستان محلات در این استان که به عنوان قطب تولید گل و گیاهان زینتی کشور مطرح است، بیشترین سطح زیر کشت گل و گیاه را به خود اختصاص داده‌است. از دیگر محصولات کشاورزی استان تولید لوبیا است که بیش از ۹۰% آن در شهرستان خمین کاشت می‌شود.

به همین سبب استان مرکزی می تواند به عنوان یکی از قطب‌های تولید لوبیا در کشور مطرح گردد.

انار از دیگر محصولات کشاورزی استان است که در شهرستان ساوه تولید می‌شود.

شهرستان ساوه بهترین نوع انار در کشور را تولید می‌کند و محصول آن شهرتی جهانی دارد، به صورتی که در دنیا به یک برند معتبر تبدیل شده‌است که حمایت از باغداران این منطقه، در برابر خشکسالی و حوادث طبیعی می تواند موجبات دلگرمی باغداران ساوه را به همراه داشته باشد.

تولید پسته ارگانیک از دیگر محصولات کشاورزی استان است که در شهرستان زرندیه کاشت می‌شود. استان مرکزی مقام ششم تولید پسته کشور را داراست و بزرگترین باغ تولید پسته ارگانیک کشور در این استان قرار دارد.

ترابری و ارتباطات استان مرکزی

از دیگر استعدادهای این استان می توان به قرار گرفتن در شاهراه کشور و کریدور غرب به شرق و شمال به جنوب اشاره کرد. استان مرکزی با دارا بودن راه آهن، برخورداری از زیرساخت های مناسب حمل و نقل ریلی و جاده ای ، فرودگاه، وجود گمرک و … می تواند نقطه مناسب و جذابی برای سرمایه گذاران به حساب آید. اگرچه در موارد ذکر شده به خصوص فرودگاه اراک نقاط ضعف و حرف و حدیث های بسیار وجود دارد اما با ایجاد امنیت خاطر و اطمینان به سرمایه گذاران و همچنین تسهیل کردن جاده سرمایه گذاری در این استان می توان به راحتی از ظرفیت های والای این استان در راستای توسعه متوازن بهره برد.

بن بست بودن منطقه جغرافیایی فراهان و تفرش از دیگر نقاط ضعف محورهای مواصلاتی استان به شمار می رود که با تدابیر خردمندانه و برنامه ریزی های مدبرانه ای می توان در رفع این مشکلات گام برداشت.

ممکن است بپسندید...

۱ دیدگاه

  1. ابوالفضلعباسي باني گفت:

    کلان شهر ،شهردار بزرگ میخواهد
    این روزها در بست(سایت) های خبری زیاد مشاهده میکنیم که :” احمدی ن‍ژاد شهردار مشهد میشود ” ، “فتاح شهردار قم میشود” ، “هاشمی شهردار تبریز میشود ”
    ولی متاسفانه در مورد شهر من اراک نامهای نامی چه برای مسئولیت استانداری و چه برای پست بنظر من مهمتر شهرداری اسمی درخور مشاهده نمی شود نامی در سطح ملی که خوشبختانه از نوع بومی آن به گواه تاریخ کم نیستند مردان بزرگ تاریخ سازی که از استان مرکزی برخواسته اند و امروز روز همچنان بر تارک مسئولیتهای بس وزین ملی و جهانی می درخشند پس چرا خود ما از وجود چنین مردان و زنان اندیشمند و توانائی بی بهره ایم ؟
    در این کوتاه سخن بنای پرداختن به علل این موضوع را ندارم و تنها از مسئولین ارجمند بویژ اعضای محترم شورای اسلامی کلان شهر اراک انتظار میرود در انتخاب شهردار به هشدارهای مردم و بویژه متخصصین گوش فراداده و در پیشبرد اهداف عالیه جمهوری اسلامی در مبحث اداره کلان شهرها از مشاورین کاربلد استفاده کرده و قبل از هر کاری نسبت به تدوین یک برنامه استراتژیک با سازو کارهای مناسب اجرائی اقدام و در انتخاب و انتصاب شهردار به ملاک های دانش و مهارت و صد البته جسارت و توانمندی توجه ویژه معطوف دارند و به این بسنده نکنند که مثلاً اگر چند طرح تقاطع غیر هم سطح شروع و مثلاً به بهره برداری رساندند پس خوب کار کرده اند !
    حقیر چندین بار در نوشته هایم در همین بست(سایت) عنوان نموده ام که طرحهای شهری که هم اکنون در حال اجراست هیچ یک از استانداردهای لازم بر آنها منطبق نبوده و گره ای از مشکلات شهری آنگونه که باید را نمی گشاید همین تقاطع غیر هم سطح میدان انقلاب نه تنها مشکلی حل نکرده بلکه مشکلات ترافیک را دوچندان کرده ضمن آنکه کیفیت اجرای پروژه هم از سطح بسیار پائینی برخودار است و هم اکنون تقریبا از تمامی اطراف پروژه شکستها و فرو رفتگیها و با آسفالت رفع و رجوع شدنها در پی همند و یا مانند ورودی از کمر بندی گردو حتی زحمت ترمیم هم بخود نمیدهند و این موضوع را بصورت حضوری خدمت شهردار محترم برادر ارجمند جناب قربانی بیان کردم و حتی عنوان نمودم “احتمالا پیمانکار این طرح در قید حیات هستند چرا مجبور به جبران خرابکاری ها نمیشود ” و چرا چرا.
    باشد تا در انتخاب این دو مسئول عالی یعنی استاندار و شهردار آرزوی تاریخی این مرز و بوم برآورده گردد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.