قرار گرفتن کرکس مصری در فهرست گونه های جانوری در معرض خطر استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی، «مهرداد حاج حسینی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN) این پرنده را در فهرست گونه های در معرض خطر( فهرست سرخ) طبقه بندی کرده که بایدبه سرعت برنامه های حمایتی برای آن تعریف شود.

وی اضافه کرد: این پرنده لاشه خوار یکی از زنجیره های مهم در چرخه اکولوژیک زیستگاه های طبیعی استان مرکزی است که در سالهای اخیر به ندرت مشاهده شده و احیای این گونه باید در برنامه های اولویت دار زیست محیطی قرار گیرد.

وی توضیح داد: انجام طرح مطالعاتی کرکس مصری استان مرکزی حداقل به ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز دارد و بدون این مطالعات اجرای هرگونه برنامه احیایی و حفاظتی از این گونه نادر و مهم غیرممکن است.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: کاهش جمعیت کرکس ها تنها منحصر به استان مرکزی نیست بلکه این پدیده درگستره آسیا و غرب آفریقا درحال رخداد است و علت عمده آن تجمع بیش از حد، سموم و آفت کش ها در لاشه های منبع تغذیه و برخورد کرکس ها هنگام پرواز با سیم های برق وتوربین های بادی گزارش شده است.

حاج حسینی بیان کرد: کاهش جمعیت کرکس ها باعث افزایش تصاعدی جمعیت جوندگان می شود که این مهم نظم چرخه اکولو‍ژیک را برهم می زند و آسیب به گونه های گیاهی و افزایش بیماری ها را در پی دارد..

وی عنوان کرد: کرکس یا مرغ مردارخوار در دنیا در ۲۳ گونه طبقه بندی شده که ۱۴ گونه آن در معرض تهدید و خطر انقراض است.

وی توضیح داد: کرکسها حیواناتی اجتماعی هستند که به صورت گله ای پرواز و تغذیه می کنند و با خوردن مردارهای موجود درطبیعت محیط را برای زیست سایر گونه ها پاک می کند.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: این پرندگان با قدرت بینایی و بویایی فوق العاده به طور معمول برای یافتن لاشه کیلومترها پرواز می کنند و قلمرو زندگی آنها بزرگ است.

حاج حسینی، پرواز سنگین و کند، داشتن پنجه و پاهای ضعیف و سر و گردن بدون مو را از ویژگیهای این خانواده بازها دانست و گفت: این پرندگان به طور معمول لانه های نامرتب بر شاخسارها دارند و قادرند در طول روز تا ۵۰۰ کیلومتر پرواز کنند..

کرکس که در هر دوره به طور معمول یک جفت تخم به رنگ قرمز آجری با خالهای قهوه ای و سیاه می گذارد.

لاشه های مانده پس از تغذیه توسط کرکس با اسید قوی معده این پرنده باکتری کشی می شود و در مواردی که لاشه ها سخت باشند کرس منتظر می ماند تا دیگر حیوانات بافت آن را اسیب پذیر کنند و سپس از آن تغذیه می کند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.