آغاز کوچ پاییزه پرندگان مهاجر به زیستگاههای طبیعی استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: زیستگاه های کنار آبزی و خشکی این استان از هفته جاری پذیرای دسته های کوچک و بزرگ پرنده های مهاجر است.
امیر انصاری گفت: هر ساله در فصل پاییز بیش از ۴۰ هزار قطعه پرنده درحدود یکصد گونه مختلف به زیستگاه های استان مرکزی کوچ می کنند و تا نیمه های فروردین سال بعد در زیستگاه های این استان ماندگاری دارند.
وی خاطرنشان کرد: کوچ پرندگان به استان مرکزی ازتالاب ها و منابع آبزی شمالی درشهرستان های ساوه و زرندیه آغاز می شود و چهار زیستگاه مهم پرندگان این استان تالاب میقان اراک، سد الغدیر ساوه، سد پانزده خرداد دلیجان و دریاچه سد کمال صالح است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: استان منابع آبی متعددی دارد که برای بیتوته پاییزه پرندگان مناسب است و از جمله آن می توان به رودخانه شرا، سد لار و سد هندودر اشاره کرد که به دلیل خشکسالی های اخیر امسال با کاهش ذخیره آبی مواجه اند.
وی توضیح داد: ۷۰ درصد پرندگان استان مهاجر و ۳۰ درصد بومی هستند که از مجموع پرندگان مهاجر ۶۰ درصد آبزی و کنار آبزی و مابقی خشکزی می باشد.
انصاری ادامه داد: درنا، اردک سرسبز، کنگر، اوکراس خودکا و حواصیل از گونه پرندگان مهم آبزی و باقرقره، هوبره و سره از جمله پرندگان خشکزی استان است.
وی یادآور شد: همه ساله حدود ۱۲ هزار قطعه درنای خاکستری در فصل پاییز از مناطق سردسیری سیبری به سمت زیستگاه های طبیعی استان مرکزی به ویژه تالاب میقان اراک پر می گشایند و با بارش اولین برف زمستانی به سمت مناطق گرمسیری جنوب و آفریقا سیر مهاجرت خود را دنبال می کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی یادآور شد: درنای خاکستری از پرندگان تحت حمایت بین المللی است و در مسیر بازگشت کوچ سالانه در فصل بهار نیز مدتی در زیستگاه های طبیعی استان اقامت دارد.
استان مرکزی به عنوان سومین خاستگاه تنوع زیستی کشور مطرح است و ۳۳۵ گونه جانوری شامل ۲۰۵ گونه پرنده ، ۵۳ گونه پستاندار ، ۵۴ گونه خزنده ، ۴ گونه دوزیست و ۱۹ گونه ماهی بومی در این استان زیست دارند

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.