سکـوت مدیـران دولت دهـم در هفتـه دولت

خوش بود گر محک تجربه آید به میان / تا سیه روی شود هر که در او غش باشد

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از وقایع استان ، همواره تأخیر در ارائه گزارش کار و انتشار کارنامه عملکرد از سوی مدیران، زمینه‌ساز انتشار حدسیات، گمانه‌زنی‌ها و اخبار تحلیلی و غیرمستندی شده است که حتی این جسارت را ایجاد می‌کند که نمره‌های متوهمی ‌از سوی برخی مدیران در حوزه‌های متفاوت در پایان دوران مدیریتی شکل گیرد که آثار سوء این امر سبب شده است که رسانه‌ها در متن‌های جوابیه‌ها و تکذیبیه‌ها، متهم به سیاه‌نمایی‌ و بزرگ‌نمایی‌ و در نهایت عامل ترور شخصیت مدیران معرفی شوند و تا قبل از اینکه چنین اتفاق شومی ‌به وقوع بپیوندد، توصیه می‌شود که مدیران محترم به جای پرداختن به تخیلات نظری و ارائه کاردستی در تمامی ‌سطوح به انتشار بموقع کارنامه عملکردی مستند خود مبادرت ورزند تا گله‌ای به وجود نیاید.
با توجه به اینکه دولت یازدهم با مدیرانی جدید سعی در اداره جامعه خواهد داشت، تأکید مشخص و توصیه مشهود ما به مدیران استان این است که در این باره به جای پاتیناژ واژه‌ها و سر دادن وعده‌ها و پرداختن به اماها و اگرها، دقیقاً مشخص کنند که کجا و چه عملکردی را در چه رابطه‌ای و با چه رزومه‌ای داشته‌اند و نتایج اقدامات آنها چه بوده؟ و در تبیین فواید جاریه آنها با شفاف‌ترین حالت زلالی عملکرد خود را به رخ کشند.
از مدیریت، تعاریف متعددی ارائه شده است که هر یک با توجه به زمینه‌های کاری از دیدگاه‌های خاصی برخوردار است که نمونه‌های آن می‌تواند چراغ راهی برای طی کردن مسیر باشد. در واقع هنر؛ انجام دادن امور به وسیله دیگران با هماهنگ‌سازی و استفاده صحیح از منابع انسانی و مادی برای تحقق اهداف است.
آیت‌ا… شهید مطهری مدیریت را اینگونه تعریف کرده است: فن بهتر بسیج کردن و بهتر سامان دادن و بهتر کنترل کردن نیروهای انسانی و به کار بردن آنها.
امام علی(ع) می‌فرماید: ای مردم شایسته‌ترین شخص به امر امامت و رهبری کسی است که از دیگران به این مسئولیت، تواناتر و به دستورهای خداوند داناتر باشد.
آنچه که جامعه و بخصوص مدیران ما باید بدان اشراف داشته باشند در این سخن امیرمومنان(ع) آشکارا بیان شده است: (ای مالک) جلسات خود را با دانشمندان و حکیمان بیشتر کن و از آنها زیاد نظرخواهی کن، در آنچه که صلاح کار و صلاح مملکت تو در آن است و در آنچه که زندگی مردم در گذشته بدان استوار بود. (نهج‌البلاغه، صبحی صالح، نامه۵۳) و در جای دیگر نیز می‌فرمایند: در گفتنِ سخن حق و در مشورت با اهل فن برای اعتدال، خودتان را بی‌نیاز تصور نکنید.
مطمئناً اگر سخنان بزرگان منشأ رفتاری مدیران قرار گیرد، واهمه‌ای از ارائه شفاف کارنامه عملکردی وجود نخواهد داشت.
با توجه به این موارد، شناخت منافع و اهداف و دریافت مأموریت‌های سازمانی و ارائه آنها در کارنامه پایان کار می‌تواند از جمله وظایفی باشد که شایستگی و یا بی‌درایتی مدیران را به ثبت برساند.
در این راستا ارائه موارد زیر در کارنامه عملکردی مدیران در پایان دوران مدیریتی می‌تواند بسیار در حرکت و روند روبه جلوی استان در رسیدن به توسعه تأثیرگذار باشد؛ در دوران مدیریتی، چه حرکت تازه و اقدامات تقویتی توسعه‌ای برای استان انجام شده است؟ چه جلساتی و با چه خروجی‌هایی برای تقویت زیرساخت‌های توسعه‌ای استان شکل گرفته است؟ چه مقدار سرمایه برای پروژه‌های استان به تفکیک پروژه داخل و خارج از کشور جذب شده است؟ چه میزان کارآفرینی و اشتغالزایی در حوزه مدیریت شکل گرفته است؟
موانع اصلی در راه توسعه استان کدامند؟ چه راهکارهایی برای برون‌رفت از وضع فعلی پیشنهاد می‌شود؟ کارنامه پایانی بایستی تمام شاخص‌های ارزیابی جامع را در سیاهه عناوین آزمون که در همان روزهای ابتدای کار به عنوان برنامه عنوان می‌شود را داشته باشد و با بارم‌های تعریف شده از قبل، معدل نهایی را محاسبه کند و همین الزام، جامعیت و مانعیتی را سبب خواهد شد که ضامن صحت ارزیابی و موجب اعتبار و روایی داشتن کارنامه می‌باشد. مع‌الوصف بر همین اساس مدیران کارآمد و ناکارآمد به افکار عمومی ‌و آحاد شهروندان معرفی شده و معیار علم مدیریتی و ارتقای آنها مبتنی بر همین اصل مسلم تنظیم می‌شود.
همگی این موارد فارغ از در نظر گرفتن آنچه در گذشته شکل گرفته است می‌تواند آیینه تمام‌نمایی از وضعیت امروز و روشن‌کننده چراغی برای آینده باشد.
هرگاه در رأس سازمان‌ها؛ مدیرانی شایسته، بالیاقت، ماهر و آگاه به اصول و فنون مدیریت قرار گیرند، موفقیت سازمان در رسیدن به اهداف سازمانی تضمین خواهد شد. به همین دلیل مدیران شایسته، یک سرمایه استراتژیک محسوب می‌شوند و به طور قطع در پایان دوران مدیریتی نیز تقاضای رسانه‌ای برای ارائه کارنامه، موجبات شرمندگی احتمالی آنها را فراهم نخواهد آورد و مدیران ارشد استان را مجبور به حمایت تعصبی و احتمالاً مصلحتی از آنان نمی‌کند.
مدیران دولت باید بدانند که عملکردشان در هفته دولت ضعیف بوده است و بیش از آنکه این عملکرد دولت دهم باشد و جابه‌جایی دولت در کاهش انگیزه آنان برای گزارش‌دهی تأثیرگذار باشد، باید بپذیرند که در نظام مقدس جمهوری اسلامی گزارش‌دهی آنان به مردم یک تکلیف است و با این گزارش‌دهی‌ها می‌توان مردم را به خدمت بیشتر امیدوارتر کرد.
اما آنچه در هفته دولت گذشت و بیشتر ادارات و نهادهای استان در سکوت؛ نبود بودجه و مجوز را بهانه خود قرار دادند، می‌توانستند از این فرصت به عنوان بهانه‌ای برای تشریح اقدامات خود و حتی ایجاد شور و نشاط در جامعه استفاده کنند. این نکته‌ای است که باید مورد توجه شورای اطلاع‌رسانی استانداری قرار گیرد؛ چراکه این شورا می‌توانست در این زمینه سیاست‌گذاری خاصی را برای پیشبرد امور اتخاذ کند اما نبود این سیاست‌گذاری موجب تشدید سکوت مدیران شد و مجموعه استانداری از همه پیش‌تر.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.