نخجیر زیباترین و بی‌نظیرترین غار با قدمتی بیش از ۷۰ میلیون سال + تصاویر

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، حفظ، حراست و نگهداری از اماکن عمومی، بناهای باستانی، آثار تاریخی، اسلامی و … که هویت ایرانی اسلامی این سرزمین غنی از هنر و فرهنگ را در دل خود دارد و متعلق به همه دوران‌های این کشور می‌شود و نه جزو تعلقات قدیم است و نه فقط در عصر کنونی؛ بلکه این مواریث متعلق به آیندگان نیز هست و باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه مورد توجه قرار گیرد.

نگهداری و حفظ و پاسداری از میراث کشور تنها به عهده فرد، گروه، دستگاه و نهاد خاصی نیست و همه در حفظ و نگهداری این اموال عمومی سهیم و شریک هستند و باید همان طور که گروه غارنوردی نقش جهان اصفهان خودش را موظف به پاکیزه کردن مجموعه غار نخجیر می‌دانند، ما نیز در حفظ، نگهداری و پاسداری از میراث به جا مانده از گذشتگان و منابع کشور مسئول بدانیم.

سرپرست گروه غارنوردی نقش جهان اصفهان بر لزوم حفظ پاکیزگی مجموعه غار نخجیر توسط بازدید‌کنندگان تاکید کرد.

بهروز محمدی در حاشیه پاک‌سازی غار نخجیر شهرستان دلیجان در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: غار نخجیر یکی از زیباترین و بی‌نظیرترین غارهای ایران است که به دلیل تنوع غار نهشته‌ها که ۹۵ درصد کل غار را در برگرفته‌اند، از جلوه بی‌نظیری برخوردار است.

وی تصریح کرد: این غار یکی از غارهای نمونه و کم نظیر ایران است که همه باید در حفظ و حراست از این طبیعت خدادادی خود را مسئول بدانند.

سرپرست گروه غارنوردی نقش جهان اصفهان اظهار داشت: بازدیدکنندگان باید بدانند که دست زدن به جاذبه‌های غار سبب مرگ نهشته‌ها شده و ریختن زباله در مجموعه غار ایجاد کپک کرده و کپک محیط غار را از بین می‌برد.

محمدی گفت: گاها کپک‌ها تا ۱۰ متر ریشه دوانده و فضای بدی را به وجود می‌آورند که متاسفانه با پاک کردن هم از بین نمی‌روند زیرا تا عمق نهشته‌ها نفوذ کرده و باعث تغییر رنگ آنها می‌شوند که این موضوع منظره اصلی و زیبای غار را نابود خواهد کرد.

وی با اشاره به عملیات پاک‌سازی گروه غارنوردی نقش جهان اصفهان در این غار ابراز داشت: بر هم خوردن زیبایی غار به دلیل ایجاد کپک‌ها این گروه را بر آن داشت که نسبت به پاک‌سازی محوطه غار اقدام کند که عملیات پاک سازی بیش از ۳۶ ساعت زمان نیاز دارد.

سرپرست گروه غارنوردی نقش جهان اصفهان با بیان اینکه این گروه؛ نمایندگی انجمن غار و غارشناسی ایران را بر عهده دارد، خاطر نشان ساخت: برگزاری کارگاه آموزشی زمین‌شناسی در غار زیر نظر دانشجوی دکتری ژئو‌مورفولوژی دانشگاه اصفهان، نقشه‌برداری از غار و عکاسی و پاکسازی محوطه غار از بخش‌های کاری این گروه ۲۵ نفره است.

محمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی گفت: بخش خصوصی هر مجموعه‌ای را که در اختیار بگیرد به دنبال این است که بیشترین بهره را از آن ببرد، بدون اینکه هزینه‌ای برای آن بکند، بدون شک بخش خصوصی هیچ‌گاه به دنبال نگهداری و نظافت از این مجموعه نخواهد بود و سعی می‌کند در مدتی که این غار را در اختیار دارد بیشترین بهره‌برداری را از آن داشته باشد.

وی افزود: اگر قرار است چنین مجموعه‌هایی در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد، باید بر اساس اصول و ضوابط مشخصی باشد، یکی از مسائل مهمی که در نگهداری این غار باید مورد توجه قرار گیرد این است که میزان بازدید از این غار باید بر اساس ظرفیت‌های غار باشد، حجم بالای بازدیدکنندگان غار ممکن است در آینده آسیب‌های جدی به آن وارد کند.

سرپرست گروه غارنوردی نقش جهان اصفهان ادامه داد: افزایش دمای غار یکی از تبعات حجم بالای بازدیدکنندگان است که امکان دارد موجب از بین رفتن زیبایی‌های غار بر اثر فعل و انفعالات دمایی شود.

محمدی گفت: غار نخجیر در طول بیش از چندین قرن شکل گرفته و ما نباید اجازه دهیم در عرض چند سال از بین برود.

وی تاکید کرد: به راستی غار نخجیر یکی از جلوه‌های خلقت خداوندی است که باید تلاش شود آن را به عنوان یکی از آثار بکر و خارق‌العاده ثبت جهانی کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی نیز گفت: روزانه بیش از ۲۰۰ بازدیدکننده از این غار دیدن می‌کنند.

مجتبی رضوانی اظهار داشت: برای بازدیدکنندگان این غار امکانات و تجهیزات رفاهی همچون سالن انتظار، بوفه و مهمانسرا در نظر گرفته شده است.

اعضای گروه غارنوردی نقش جهان اصفهان متشکل از زهرا مدرسی، مجید زرآوندی، یونس شریع‌مداری، افشین یوسفی، آرش نقافی، حمید بنیادی، جلال مزروعی، کریمی، سعادت لطفی‌زاده، بهروز محمدی، سبک‌خیز، محمد منصوری و دیگر اعضای این گروه در سفری یک روزه به شهرستان دلیجان اقدام به نقشه ‌برداری، پاک‌سازی و عکس‌برداری از این غار کردند.

غار نخجیر در یازده کیلومتری شمال دلیجان و در نزدیکی روستای نراق قرار دارد.

غار شگفت‌انگیز و اعجاب‌آور نخجیر در جنوب شرقی استان مرکزی، شهرستان دلیجان با بیش از ۷۰ میلیون سال قدمت جزو عجایب خلقت الهی است که در سال ۶۸ هجری شمسی شناسایی و کشف شد و در سال ۸۱ به ‌عنوان اثر ملی به ثبت رسید.

این غار در هشت کیلومتری شهرستان دلیجان و در منطقه‌ای به نام “چال نخجیر” واقع شده ‌است که درسال‪ ۶۶ توسط شهرداری وقت شناسایی و گروه‌های کوهنوردی تاکنون تا عمق دو هزار متری آن پیشروی کرده‌اند.

غار نخجیر یکی از غارهای شگفت‌انگیز جهان محسوب می‌شود که منشورها و اسفنج‌های بلورین کلسیت، باغ‌های مرجانی، دالان‌ها، دهلیزها، تراس‌ها و حوضچه‌های متعدد جلوه‌ای انحصاری به این غار داده است.

بافت‌های کلسیتی، قندیل‌های مخروطی، بلورهای شیشه‌ای و توده‌های گل کلمی شکل که در اثر رسوبات کربنات کلسیم ایجاد شده، هر بیننده‌ای را به حیرت وا می‌دارد.

این غار واقع در پناهگاه حیات وحش جاسب و در ۸ کیلومتری شرق شهر دلیجان و در سه کیلومتری جاده آسفالته دلیجان – نراق و در دامنه کوه کم ارتفاعی قرار گرفته است و دارای مختصات جغرافیایی ۵۰۴۵۵۵ طول شرقی و ۳۴۰۲۱۴ عرض شمالی است.

غار نخجیر دارای یک شاخه اصلی به طول بیش از هزار و ۲۰۰ متر و چندین شاخه فرعی بوده که از راه همواری می‌توان به راحتی در غار حرکت کرد.

درون غار رسوبات دولومیتی به مقیاس قابل توجهی به صورت لایه‌های سفید رنگی کف کریدورها و دالان‌ها و دهلیزهای مسیر اصلی غار را پوشانده که به عنوان رسوبات سفید برفی نامگذاری شده است.

درون غار بر اثر عوامل تکنونیکی و هوازدگی شیمیایی که کریستالیزه شده و کف دیواره‌های غار پوشیده از اسفنج‌های بلورین و سنگ‌های تزئینی زیبا تشکیل شده است که از این لحاظ یکی از زیباترین غارهای کشور محسوب می‌شود.

سهولت دسترسی به آن از جمله مزیت‌های آن است چنانچه در مورد بهره‌برداری از آن اقدامات لازم و بایسته انجام شود می‌توان از آن به عنوان یکی از جاذبه‌های اصلی اکوتوریستی در مقیاس بین‌المللی یاد کرد.

تا ششصد متری اول غار مسیر مشترک و در امتداد جنوب به شمال می‌باشد و بعد از آن دارای دو انشعاب می‌شود یکی از انشعابات به طرف شمال شرق و دیگری به شمال غرب امتداد می‌یابد طول کل هر کدام از شعب حدود یک هزار و سیصد متر است، از امتیازات غار مزبور افقی بودن کل مسیر است.

تالارهای متعدد و حوضچه‌های آب، راهروهای طولانی، مسیرهای مشکل در بعضی از نقاط و چکنده و چکیده‌های بلورین و بسیار متنوع و زیبا و حتی در نقاطی منحصر به فرد از خصوصیات آن است.

حدود ۹۵ درصد از بدنه غار پوشیده از چکنده و چکیده است و فقط ۵ درصد باقیمانده سنگی است که این خود بر زیبایی غار می‌افزاید.

غار نخجیر از تالارهای مختلفی تشکیل شده که کوچکترین آن به متر ۳*۵*۲۰ و بزرگترین آن به متر ۳۰*۴۰*۱۲۰ وسعت دارد.

زیباترین تالار آن، تالار چهل‌ستون نام دارد که با انواع چکیده و چکنده‌های مختلف و رنگ‌های خیره کننده پوشیده شده است.

از دیگر تالارهای این غار می‌توان تالار سفره عروس، دریاچه، برزخ، باغ وحش، چهل‌چراغ و تالار زیبائی‌ها را نام برد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.