زنان، گرفتار در هزار توی اثبات خشونت های خانگی

یک وکیل دادگستری ترس از آبرو و فرایند پیچیده اثبات خشونت‌های خانگی را از عوامل سکوت زنان در مقابل خشونت خانگی دانست.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی، مرضیه ساغری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- با بیان اینکه خشونت علیه بانوان و فرزندان در محیط خانه تنها محدود به ضرب و جرح فیزیکی نیست، بیان کرد: کلمات توهین‌آمیز، شک، بداخلاقی، تهدید و … نیز مصداق خشونت محسوب می‌شود.

وی افزود: خشونت اقتصادی نیز از جمله خشونت‌هایی است که در محیط خانواده اعمال می‌شود که در این نوع خشونت یا شاهد عدم پرداخت نفقه هستیم یا در صورت شاغل بودن زن حقوق او به اجبار در اختیار مرد قرار می‌گیرد.

این وکیل دادگستری در خصوص قوانین حمایتی از زن در مقابل خشونت اقتصادی تصریح کرد: نفقه یکی از حقوق تعریف شده برای زنان است که باید توسط مرد پرداخت شود و عدم پرداخت آن جرم محسوب می‌شود.

ساغری ادامه داد: همچنین طبق قانون حمایت از خانواده مصوب سال ۱۳۹۲ زنان شاغل حقوق دریافتی که در خانه شوهر هزینه کرده‌اند را می‌توانند مطالبه کنند.

وی در ادامه خشونت فیزیکی علیه زنان را خشونتی خاموش و ساکت توصیف کرد و افزود: این نوع خشونت شامل ضرب و جرح و خشونت در روابط جنسی است.

این وکیل دادگستری ادامه داد: روابط زناشویی غیر متعارف، آزار در زمان بارداری و برآورده نشدن نیازهای عاطفی از جمله این خشونت‌هاست که متاسفانه خشونت جنسی جرم‌انگاری نشده و ماده قانون حمایتی مشخصی برای این موضوع وجود ندارد.

ساغری بیان کرد: زن تنها زمانی می‌تواند خشونت جنسی را برای طلاق مطرح کند که بتواند سوء‌رفتار شوهر و غیر قابل تحمل بودن رفتارها را به اثبات برساند که این موضوع دایره وسیعی دارد.

وی ادامه داد: در خصوص آزار جسمی نیز زن زمانی می‌تواند این موضوع را به اثبات برساند که شواهد گواه گفته‌هایش باشد که به معنای تعدد کتک زدن و بر جای ماندن آثار آن بر روی بدن است.

این وکیل دادگستری اثبات کتک خوردن توسط شوهر را نیز فرایندی پیچیده دانست و افزود: در کنار صرف هزینه‌های گزاف، زن باید طبق قانون شاهدانی داشته باشد و به دلیل اینکه خشونت‌های جسمی و جنسی معمولا در خلوت زن و شوهر اتفاق می‌افتد، عملا شاهدی برای این موضوع وجود ندارد.

ساغری تاکید کرد: در بسیاری از موارد با وجود شکنجه زن توسط مرد در محیط خانه آثاری از شکنجه در بدن زن دیده نمی‌شود و در صورت نمایان شدن آثار شکنجه میزان جراحت توسط پزشکی قانونی تعیین و بعد از این مرحله این موضوع که چه کسی جراحت را ایجاد کرده مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: در برخی موارد اثبات ایجاد جراحت توسط همسر با علم و قضاوت قاضی صورت می‌گیرد به این معنا که با توجه به جراحت زن و گزارش پزشکی قانونی و ادعاهای مرد و زن، قاضی قضاوت می‌کند.

این وکیل دادگستری در خصوص قانون حمایتی از زن زمانی که جانش به خطر می‌افتد، بیان کرد: تا زمانی که رابطه زوجیت وجود دارد زن موظف است در منزلی که همسر تهیه کرده زندگی کند، اما در صورتی که با خطر جانی در محیط خانه توسط مرد مواجه باشد مرد موظف است منزل دیگری برای زن تهیه کند و زن می‌تواند به تنهایی زندگی کند.

ساغری با تاکید بر این نکته که اثبات تهدید جانی نیز فرایندی پیچیده و مستلزم صرف هزینه است، افزو.د: اغلب بانوان یا به دلیل فرایند اثبات یا به دلیل ترس از آبرو و عرف حاکم بر اجتماع خشونت‌هایی که نسبت به آنها روا داشته می‌شود را تحمل کرده و سکوت می کنند.

وی با تاکید بر لزوم آگاهی زنان از حق و حقوق قانونی خود بیان کرد: قانون جدید حمایت از خانواده حمایت‌های مناسبی نسبت به گذشته از زن دارد که یکی از این قوانین در خصوص حقوق دریافتی زنان شاغل و در کل اموال مربوط به بانوان است. این قانون اموال زن را مربوط به خودش می‌داند و حق مطالبه را برای زن قائل شده است.

این وکیل دادگستری ادامه داد: همچنین با تلاش ها و پیگیری‌های صورت گرفته، برابری دیه زن و مرد در سال گذشته به تصویب رسید، اما با این حال ما کماکان ضعف‌های قانونی بسیاری در خصوص حمایت از زنان داریم که نیاز به اصلاح دارند.

ساغری بیان کرد: زنانی که مورد آزار و اذیت جنسی و جسمی توسط همسر قرار می‌گیرند سکوت می‌کنند. زنانی که مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند نیز به دلیل فرایندهای پیچیده اثبات سکوت می‌‌کنند و در صورت اثبات هم در نهایت دیه برای آنها در نظر گرفته می شود و دوباره باید به همان زندگی پرتنش ادامه دهند که به دلیل ترس از تشدید آزار و اذیت بیشتر باز هم سکوت در برابر خشونت را برمی‌گزینند.

وی تاکید کرد: نه تنها زنان بلکه مردان نیز باید با انواع خشونت‌ها و مجازات‌های مربوط به آن که قانون در نظر گرفته آشنا شوند، فرایند اثبات ادعا باید ساده‌تر و برخی قوانین باید اصلاح شود و در نهایت باید جلوی خشونت‌های خاموش علیه زنان و فرزندان گرفته شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.