استقبال استاندار مرکزی از تقویت همکاریهای اقتصادی با روسیه

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، علی اکبر شعبانی فرد روز سه شنبه در نشست مشترک سفیر روسیه با تجار و مقامات اجرایی استان مرکزی افزود: یکی از اولویت های برجسته دولت یازدهم توجه به سیاست خارجی با اولویت کشورهای همسایه، خاورمیانه و آسیای مرکزی است و استان مرکزی نیز به تبع این سیاست برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری برنامه ریزی کرده است .
وی عنوان کرد: روسیه از نظر توانمندی در فناوری و تنوع در تولیدات مزیت های برجسته ای نسبت به سایر کشورها دارد و تجار و تولیدکنندگان استان مرکزی به دلیل نزدیکی دوکشور و کاهش هزینه ها میل به توسعه روابط تجاری با بازرگانان این کشور دارند.
شعبانی فرد توضیح داد: سهم استان مرکزی و ایران باید از بازار روسیه و خاورمیانه بصورت شفاف تعریف شود و پیوندهای پایدار در بازار دو طرف ایجاد شود.
وی یادآور شد: ایجاد اتحادیه سه گانه روسیه، چین و ایران می تواند پایگاه قوی را در راهبری بازار خاورمیانه و رونق اقتصادی این کشورها ایجاد کند.
سفیر فدراسیون روسیه در تهران نیز در این نشست گفت: ایران و روسیه به دلیل مزیت همسایگی، اشتراک مرز آبی، قرابت و مراودت های فرهنگی و اقتصادی نقاط قوی را در توسعه روابط تجاری همه جانبه با هم دارند.
لوان جاگاریان ادیدار اخیر روسای جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان را مهم و اثر گذار دانست و افزود : در این نشست ، علاقه مندی عمیق دو طرف برای تقویت همکاری های دوجانبه اعلام شد.
وی افزود: استان مرکزی به عنوان یکی از قطب های مهم کشاورزی و صنعت ایران می تواند با مشارکت فعالانه تجار و صنعتگران به عنوان کانون پیشروی تقویت همکاریهای دو جانبه عمل کند.
وی اظهار کرد: کشور روسیه به دلیل شرایط آب و هوایی بیش از شش ماه از سال نیازمند تامین محصولات کشاورزی و تولیدات غذایی است که استان مرکزی و سایر استان های ایران می توانند در زمینه همکاری کنند.
سفیر فدراسیون روسیه در تهران خاطرنشان کرد: حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال ۲۰۱۲ میلادی دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده درحالیکه بستر و توانمندی لازم برای افزایش تجارت وجود دارد و باید با مطالعه عمیق و فعالیت هدفمند اتاق های بازرگانی و مقامات اجرایی هر دو طرف از فرصت های موجود استفاده کنند..
آقای جاگاریان ادامه داد: اقامت دو روزه در استان مرکزی برای شناخت امکانات وسیع سرزمین آفتاب کافی نبود اما با آشنایی اولیه با ظرفیت های کشاورزی، صنعت، آموزشی، گردشگری و فرهنگی پیشنهاد می شود که در آینده نزدیک با همکاری سفارت روسیه یکی از استان های این کشور برای بهره گیری از مزیت های دو طرف مشخص و موضوع پیگیری شود.
رییس اتاق بازرگانی، صنعت و کشاورزی اراک در این نشست گفت: تولیدکنندگان استان مرکزی برای تامین مواد اولیه تولید و تسهیل در روند صادرات و واردات رغبت بالایی را برای تقویت ارتباط با روسیه دارند.
محمدرضا جعفری افزود: در سفر سال گذشته هیات اقتصادی استان مرکزی به روسیه نیازهای زیرساختی و راهکارهای تسهیل ارتباط این منطقه و روسیه ارزیابی شد و حضور سفیر فدراسیون روسیه در اراک بستر عملیاتی کردن برنامه ها و توافقات را تسریع می کند.
وی اظهار کرد: اتاق بازرگانی ، صنعت و کشاورزی اراک آمادگی کامل دارد که هیات های اقتصادی کشور روسیه را پذیرا باشد و متقاضیان سرمایه گذاری را از حمایت های قانونی بهره مند کند.
تجار و تولیدکنندگان استان مرکزی در این نشست مشکلات موجود در حوزه صادرات و واردات و انتظارت از مسوولان حوزه تجارت خارجی دو کشور را در تسهیل روابط دوجانبه مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
سفیر فدراسیون روسیه در تهران و هیات همراه عصر روز دوشنبه با استقبال رسمی مقامات اجرایی و اقتصادی استان مرکزی سفر دو روزه خود به این استان را آغاز کردند.
بازدید از بیت قدیمی امام راحل در شهرستان خمین ، نشست جهره به چهره و دوستانه با تجار استان مرکزی در هتل امیر کبیر و مذاکرات رسمی با مقامات اجرایی و بازرگانان این خطه از برنامه های این سفر بود.
فدراسیون روسیه با جمعیت ۱۴۰ میلیون نفر به عنوان یکی از قطب های نیرومند اقتصادی خاورمیانه و جهان در همسایگی ایران قرار دارد.
پسته، سیمان، کشمش، انواع میوه، رب گوجه فرنگی و خرما عمده کالاهای صادراتی ایران به روسیه در شش سال اخیر بوده و بیشتر کالاهای وارداتی از روسیه به ایران نیز شامل گندم، آهن و فولاد، چوب، دانه ذرت دامی و جو بوده است.
تاکنون تلاش هایی برای تقویت مناسبات دوجانبه ایران و روسیه شامل پیگیری ایجاد بانک ایرانی در مسکو، اعزام هیات های تجاری و بازاریابی از استان های مختلف دو کشور، همکاری در زمینه استاندارد کالاها و اخذ نشان استاندارد روسیه برای کالاهای صادراتی ایران به مقصد روسیه وئ حوزه تقویت نمایشگاهی انجام شده است.
ایجاد دفتر سازمان توسعه تجارت ایران در مسکو، برگزاری همایش فرصت های تجاری و سرمایه گذاری ایران و روسیه در استان های مهم دو کشور، پذیرش هیات های روسی و نمایشگاهی، مشارکت در نمایشگاه های مواد غذایی و مبل مسکو و برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در مناطق جنوبی روسیه از برنامه های دردست پیگیری است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.