درناها در راهند؛ دل تالاب میقان شور می‌زند

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، کارشناسان معتقدند تالاب میقان دارای سبقه دو هزار ساله است و به دلیل همین قدمت زیستگاه مهم پرندگان مهاجر در مرکز کشور است. همچنین این تالاب در میان ۱۰۵ زیستگاه مهم پرندگان کشور قرار دارد و حضور پرندگان در فصولی از سال در این منطقه نوعی جاذبه گردشگری را نیز برای علاقه مندان ایجاد می‌کند.

در این منطقه می‌توان پرندگانی مهاجر مانند درنا، مرغابی‌های آبی و فلامینگو را دید که از سمت سیبری در فصولی از سال در تالاب سکنی می‌گزینند.

در اواخر شهریور ماه هر سال سیل عظیمی از پرندگان را در تالاب شاهد هستیم و از بین پرندگان مهاجر، می‌توان درناهای ناحیه سیبری را نام برد که با پرواز جمعی خود جاذبه خاصی را برای گردشگران ایجاد می‌کنند.

درناها پرندگانی با پاهای بلند و دراز، منقاری بلند و کلفت و ظاهری شبیه لک لک هستند که به صورت جمعی و در یک خط به شکل هفت پرواز می‌کنند. درناهای سیبری نیز همین شمایل را دارند؛ روی زمین آشیانه می‌سازند و همه چیز مانند گیاهان کوچک، حشرات، قورباغه، خزندگان و ماهیان کوچک و … را می‌خورند.

این پرندگان بلند پا به دور از جنگل و مناطق پر درخت در سواحل رودخانه‌ها، مرداب‌ها، کشتزارها و استپ‌ها زندگی می‌کنند و در زمستان‌ها به سمت برخی از مناطق ایران از جمله تالاب‌ها مهاجرت می‌کنند که تالاب میقان اراک به واسطه شرایط خاص و ویژه یکی از تالاب‌های میزبان درناهای سیبری است اما آیا این تالاب در حال حاضر امادگی میزبانی از این مهمانان هرساله خود را دارد؟

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.