رجایی:تدبیر دولت برای جبران کاستی های بخش کشاورزی ضروری است

به گزارش مرکزی دیلی، عباس رجایی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سیاست های مقطعی در چند سال اخیر موجب شده که بخش کشاورزی با وجود ظرفیت های متعدد و جایگاه حساس خود در امنیت غذایی،آنگونه که باید رشد نکند که جبران این معضلات تدبیر و برنامه کارآمد در کوتاه مدت و درازمدت را می طلبد.
وی توضیح داد: با توجه به اینکه سال زراعی جدید از مهر ماه آغاز می شود دولت باید به سرعت تکلیف چند نیاز اساسی حوزه تولید کشاورزی را مشخص کند که یکی از این تصمیمات تعیین و اعلام شفاف نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، دولت موظف است قبل از سال زراعی جدید قیمت های تضمینی را مشخص کند تا تولیدکنندگان و بهره برداران برای الگوی کشت و نوع محصولات خود تصمیم گیری کنند.
رجایی بیان کرد: دولت باید در تعیین قیمت ها نگاه واقع گرایانه داشته باشد و نرخ اعلام شده خرید تضمینی محصولات با قیمت های بین المللی و قیمت تمام شده تناسب داشته باشد.
وی عنوان کرد: تولید محصولات قابل رقابت با افزایش تولید در سطح، کاهش هزینه های تولید و استفاده از بذور کشاورزی و نژادهای دامی اصلاح شده و مرغوب در ارتباط است که می طلبد دولت راهکارهای عملیاتی شدن آن را در تمامی سطوح فراهم کند.
رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی حمایت های قوی از کشاورزان را از اولویت های کاری دولت دانست و گفت: با توجه به شرایط حساس اقتصادی، دولت باید برنامه شفافی از نحوه حمایت های خود از بهره برداران ارائه دهد و بسته موثری را در یارانه های این بخش تعریف کند.
رجایی ادامه داد: درسال جاری شرایط خوبی در حوزه بیمه کشاورزی وجود ندارد و به رغم نیاز بیش از یک هزار میلیارد تومان بودجه، در صندوق بیمه تنها ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه موجود است.
وی عنوان کرد: تامین نهاده های دامی برای سال زراعی جدید با سرعت بالا و عملیاتی کردن مفاد فانون موسوم به انتزاع و تمرکز فعالیت های جهاد کشاورزی از اقدامات کوتاه مدتی است که دولت باید با حساسیت و فوریت بدان بپردازد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در حوزه اقدامات میان مدت و بلند مدت بخش کشاورزی، دولت باید با تدوین نقشه راه دقیق حرکت کشاورزی کشور به سوی تعالی را ترسیم کند و در این خصوص اجرایی کردن دقیق قوانین تصویب شده در مجلس، راهکاری کارآمد است.
رجایی عنوان کرد: قوانین تصویب شده مجلس در هفت سال اخیر مبانی کشاورزی نوین را داراست و تعهد به اجرایی کردن مفاد این قوانین حوزه کشاورزی را متحول می کند.
وی یادآور شد: تعیین تکلیف منابع آب و تدوین منشور تامین و توزیع عادلانه آب با روش های فنی، علمی و اقتصادی ، راهبری موضوع زمین و کشاورزی در مقیاس بزرگ ، ساماندهی تشکل های کشاورزی و ارتقای جایگاه تحقیقات دانش بنیان از مباحثی است که در برنامه های درازمدت بخش کشاورزی باید بدان پرداخته شود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از اولویت های مهم در بخش کشاورزی سیاست های بازار محصولات و ساماندهی اساسی ضایعات کشاورزی از طریق توسعه زنجیره صنایع تبدیلی و تکمیلی است.
رجایی عنوان کرد: مکانیزاسیون ماشین آلات کشاورزی، تامین سرمایه برای حرکت های بزرگ در بخش کشاورزی ، استفاده از فناوری های نوین در تضمین امنیت غذایی از دیگر موضوعات مهم این بخش است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.