یک انتقاد کلیدی به احداث تقاطع های غیر همسطح در اراک
به گزارش مرکزی دیلی، مسعود آبائی هزاوه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، اظهار داشت: شورای شهر دوره چهارم با توجه به حساسیت وضعیت آلودگی شهر اراک و مشکلات مردم در این خصوص تصمیم به فعالیت مستقل و جدی این کمیسیون گرفت.
وی با بیان اینکه برای رفع مشکلات نیاز به اقدامات جدی و برنامهریزی دقیق در این راستا است، افزود: قدم اول در بحث آلودگی این است که وضعیت را ارزیابی کنیم و همزمان برنامه را به سمت اجرایی شدن ببریم و از روی کاغذ به عمل برسیم که البته این امر باید با توجه به واقعیات شهر، اعتبارات و امکانات انجام شود.
آبائی تصریح کرد: یکی از اقداماتی که در این کمیسیون در نظر داریم این است که برای بهبود شرایط آب و هوایی اراک و رفع آلودگی، شورا از NGOها و همچنین شهروندان استفاده کند، چرا که بخشی از آلودگی هوای اراک از طریق خودروها ایجاد شده است و اگر کاهش آلودگی جزیی از مطالبات مردم است باید خودشان در این مهم همکاری لازم را داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه بحث محدودیت ترافیکی که در برنامههای کمیسیون مورد توجه است مستلزم کمک مردم است اضافه کرد: با همکاری مردم میتوان در سه مقطع کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و با نگاه به گذشته و برنامهریزی برای آینده اقدامات درست و اصولی انجام داد.
رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اراک در خصوص وضعیت ترافیکی شهر گفت: در بحث ترافیک دو موضوع وجود دارد که یکی شامل تقاطعهای غیر هم سطح میشود و دیگری تاثیر این ترافیک در میزان آلودگی هوای اراک است.
وی با بیان اینکه در طرح جامع تفضیلی شهر اراک چندین تقاطع پیشبینی شده است که تعدادی به مرحله اجرا رسیده است تاکید کرد: نکته مهم در این بحث این است که باید برای ایجاد تقاطع غیرهم سطح در شهر با توجه به شرایط و ضعیت الویت تعیین میشد اینکه آیا ایجاد این تعداد تقاطع در الویت بوده است به مسولین وقت و همچنین تحلیلهای آنها برمیگردد اما از نظر من ایجاد تقاطعها با الویت صورت نپذیرفته است.
آبائی اظهار کرد: الویت ایجاد تقاطع باید به شکلی انجام میشد که در مناطق شهر که دچار گره ترافیکی است این طرح به انجام میرسید. در طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک نیز تاکید شده است که تقاطعهای غیرهم سطح باید در مناطقی که دچار گره ترافیکی هستند احداث شود، مثلا در محدوده میانی شهر چراکه حجم زیاد ترافیک در مرکز شهر با توجه به اینکه خودروها در جا کار میکنند باعث افزایش میزان آلودگی هوا میشوند.
وی احداث تقاطع غیرهم سطح در شهر را البته با رعایت الویتبندی لازم و ضروری دانست و خصوص محدودیتهای ترافیکی شهر گفت: در بحث محدودیتهای ترافیکی با توجه به اینکه ظرفیت شهر و معابر آن محدود است باید متناسب با ظرفیتها اقدامات انجام شود و لازم است که حجم خودروها را با حجم معابر شهر متناسب کنیم. در حال حاضر نمیتوانیم معبر جدیدی باز کنیم و باید محدودیت ترافیکی اعمال شود و ضرورت دارد که برنامهریزی دقیقی داشته باشیم.
رییس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و پیگیری کاهش آلودگی هوا شورای شهر اراک عنوان کرد: برنامهریزی در این حوزه باید به شکلی انجام شود که حداقل آسیب و همچنین حداکثر بهرهبرداری برای مردم ایجاد شود. نیاز است برنامه کلی و طرحهایی که قبلا کار شده است بررسی شود تا به بهترین شکل وضعیت ترافیکی شهر ساماندهی شود.