لحظه‌شماری برای اعلام نتایج بازبینی ۲۵ امین جشنواره تئاتر استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار خبرگزاری دانشجویان استان مرکزی، با توجه به اینکه تا برگزاری بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان مرکزی چیز زیادی نمانده است اما، باز هم مانند سال‌های گذشته هنرمندانی که قصد شرکت در این جشنواره را دارند با کمبود پلاتو و سالن نمایش مواجه شده‌اند به طوری که برخی از گروه‌های نمایشی حتی فرصت اجرای عموم نمی‌گیرند و از طرفی دیگر عدم حمایت ارگان‌های مختلف از جمله شهرداری اراک که بارها توسط مسوولین قبلی آن قول تئاتر شهر و ایجاد سالن‌های نمایش داده شده بود نیز مزید بر علت شده است.

هر سال که می‌گذرد نه تنها بر فرسودگی سالن‌های نمایش موجود افزوده می‌شود بلکه این عدم همکاری و هماهنگی موجب نارضایتی هنرمندان تئاتر کلانشهر نیز اراک شده است.

از سویی دیگر استقبال ناچیز مردم اراک از تئاتر و عدم حمایت مسوولین در طول سال و قبل از برگزاری جشنواره؛ همچنین نداشتن تئاتر و گیشه حرفه‌ای باعث هجوم هنرمندان این عرصه به جشنواره‌ها شده است تا شاید از طریق جشنواره‌ها بتوانند هزینه‌های صرف شده در اجرای نمایش را جبران کنند.

علیرضا گلستانی در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه بازبینی گروه‌های مختلف نمایش استان از روز پنج شنبه چهاردهم شهریورماه جاری آغاز شده و تا روز یکشنبه ادامه دارد، عنوان کرد: ۲۷ نمایش از شهرستان‌های اراک، شازند، خمین، ساوه، تفرش و دلیجان در قالب لوح فشرده یا به صورت زنده مورد بازبینی قرار می‌گیرند و از بین این آثار تنها هشت نمایش به بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان مرکزی راه می‌یابند.

رییس انجمن نمایش استان مرکزی تصریح کرد: هیچ‌گونه سهمیه‌بندی بین مرکز استان و دیگر شهرستان‌ها لحاظ نشده است و تنها کیفیت آثار نمایشی ملاک انتخاب قرار می‌گیرد.

وی استفاده از اساتید و هنرمندان استانی به عنوان هیات بازبینی مرحله اول بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان را از ویژگی‌های این جشنواره عنوان کرد و گفت: رضا مهدوی‌هزاوه از اراک، یدالله کریمی از خمین و مهدی ذره از ساوه به عنوان هیات بازبین این مرحله، آثار ۲۷ نمایش ارائه شده به دبیرخانه این جشنواره را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

گلستانی در پاسخ به این سوال که آیا تضمینی وجود دارد که جشنواره امسال با نارضایتی هنرمندان نمایش همراه نشود، اظهار کرد: استان مرکزی یکی از قطب‌های قدرتمند نمایشی است، اما عدم حمایت مسوولین و ارگان‌های مختلف باعث شده است هنرمندان این عرصه بر روی جشنواره‌ها زوم کنند و همین امر بر اهمیت جشنواره‌ استانی افزوده و خودبه خود ایجاد نارضایتی می‌کند و این در حالیست که نقش ارگان‌هایی چون شهرداری که می توانند در درآمد‌زایی هنرمندان نقش موثری ایفا کنند همچنان کمرنگ است.

رییس انجمن نمایش استان مرکزی ادامه داد: در این دوره از جشنواره برای اینکه از نارضایتی‌ها در انتخاب آثار کاسته شود در هیات بازبین از هنرمندان انجمن نمایش و از اداره کل ارشاد استفاده نشده است و تمام ساختارهای حرفه‌ای در این جشنواره لحاظ شده است.

وی با بیان اینکه تعداد ۹ نمایش از اراک آماده اجرای عموم هستند، گفت: همچنان با مشکل کمبود سالن در این شهر مواجهیم و با وجود هنرمندان مختلف در این رشته اما هیچ ارگانی تئاتر این شهر را حمایت نمی‌کند.

گلستانی در پایان از تشکیل شورای پیشکسوتان تئاتر اراک خبر داد و گفت: وظیفه این شورا نظارت و مشاوره با هنرمندان نمایش است که با تشکیل این شورا موارد حرفه‌ای با صلاح‌دید پیشکسوتان عنوان و حکم آنها لازم‌الاجراست.

بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان مرکزی در روزهای ۲۷، ۲۸ و ۲۹ شهریورماه سال جاری برگزار و نمایش‌های منتخب این جشنواره به جشنواره منطقه‌ای و فجر راه خواهند یافت.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.