تامین حقابه تالاب میقان کاهش گرد و غبار در اراک را به دنبال خواهد داشت

به گزارش مرکزی دیلی، امیر انصاری در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا – منطقه مرکزی، با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم که مسائل زیست محیطی به مطالبات مردمی بدل شود، اظهار کرد: از دیدگاه محیط زیست، تجمعات و راهپیمایی‌های مردمی نسبت به آلودگی هوا جنبه مثبت دارد زیرا توجه به این امر بیانگر آگاهی مردم است و تلاش بیشتر مسوولین استانی و کشوری جهت رسیدگی به این موضوع را موجب می‌شود.

انصاری از جهتی دیگر با ابراز نگرانی از سوء استفاده دشمن از برگزاری این تجمعات و مطالبات مردمی در اراک نسبت به آلودگی هوا عنوان کرد: از جنبه‌ای دیگر از این نگرانیم که این مسئله زمینه تمهید توطئه را‌ برای دشمنان داخلی و خارجی فراهم آورد و از این موقعیت سوء استفاده کنند.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای کاهش آلودگی هوای اراک عنوان کرد: اداره کل محیط زیست یک دستگاه بین‌بخشی است و عاملیت در این بخش با محیط زیست نیست.

وی گفت: مردم فکر می‌کنند سرمنشاء عدم اجرای طرح کاهش آلودگی هوا محیط زیست استان است، در صورتی که در اجرای طرح‌های کاهش آلودگی هوای اراک دستگاه‌های مربوطه نیز می‌بایست همکاری کنند.

این مقام مسوول با بیان اینکه وظیفه اصلی اداره محیط زیست اطلاع‌رسانی و پی‌گیری مصوبات است، تصریح کرد: نه تنها این دوره مدیریتی، بلکه مدیران قبلی نیز پی‌گیر این موضوع بوده‌اند و ما نیز در کنار مسوولین استان به طور قطع این مسئله را پی‌گیری می‌کنیم.

انصاری احداث تقاطع‌های غیرهمسطح در نقاط دارای گره ترافیکی در ورودی‌های کلانشهر اراک، تامین سوخت گاز نیروگاه شازند از اسفند ماه ۹۱، گاز سوز کردن ناوگان حمل و نقل عمومی، توزیع سوخت یورو چهار و پنج، کاهش ۵۰ درصد از صنایع آلاینده در سال ۹۰ ، کاهش ۴۰ واحد صنعتی از صنایع آلاینده در سال ۹۱ ، کاهش ۳۲۰ واحد صنعتی آلاینده از سال ۸۹ تاکنون را از جمله اقدامات انجام شده در راستای کاهش آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: محیط زیست استان همگام با مطالبات مردمی در کنار مردم است، اما دوست نداریم به اسم آلودگی هوا این تجمعات به شکل دیگری در چشم دشمنان تصویر شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آلودگی‌های ناشی از آلاینده‌ها سبب ساز بیماری‌هایی چون سرطان و ام‌اس است یا نه؟ توضیح داد: در این راستا می‌بایست بررسی های علمی درست انجام شود، ما معتقدیم که آلودگی‌ها در بروز امراض مختلف بی‌تاثیر نیستند اما، عوامل دیگری چون بهداشت و تغذیه نیز در شکل‌گیری بیماری نقش موثری دارند و این وظیفه دانشگاه علوم پزشکی است که آموزش‌های مربوطه را به مردم ارائه دهد.

انصاری حمایت‌ها و پی‌گیر‌ی‌های مجموعه دادگستری، استانداری و محیط زیست را به عنوان عوامل پی‌گیری‌کنندگان اصلی کاهش آلودگی های ناشی از مجموعه ایرالکو موثر عنوان کرد و گفت: دغدغه مدیران مربوطه این استان همچنان مسائل زیست محیطی مردم بوده و مردم نیز نباید این اقدامات را نادیده بگیرند.

وی ضمن تاکید بر اینکه استان درگیر یک سری بحران‌ها و چالش‌های خشکسالی شده است، خاطرنشان کرد: خشکسالی‌های اخیر باعث شد حجم زیادی از این گرد و غبار و ریزگردها وارد شهر شود و تمام عملکرد محیط زیست را تحت شعاع قرار دهد.

تامین حقابه تالاب میقان از اولویت‌های محیط زیست است

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: اراک در کنار تالاب میقان قرار دارد و از لحاظ جغرافیایی شاخصه‌هایی دارد که سه اکوسیستم کوهستان، تالاب، کویر و رودخانه را درگیر کرده است، بنابراین رودخانه موسوم به خشکه و عوارض توپوگرافی که در سطح شهر اراک است می‌بایست در شاخصه‌های شهرسازی و گسترش مورد توجه قرار گیرد که متاسفانه به این مسئله کمتر توجه شده است.

وی گفت: اراک باید به یک بوم شهر تبدیل شود یعنی شهری که از لحاظ اکولوژیکی وابسته به منابع زیستی موجود در این شهر باشد.

انصاری با بیان اینکه در سال ۹۱ و ۹۲ تالاب میقان جزو چهار تالاب مهم کشور لحاظ شده است و در حال تهیه مدیریت زیست بومی آن هستیم، افزود: احداث مرکز پایش تالاب، لایروبی رودخانه، انتقال زباله و پسماند، نصب دستگاه سنجش گرد و غبار و دوربین جهت مشاهده وضعیت گرد و غبار در کویر میقان از جمله اقدامات انجام شده در راستای طرح کاهش آلودگی هوا بوده است.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی یادآور شد: چون تالاب میقان در حوزه بسته‌ای قرار گرفته است و بر روی منطقه بیابانی خشک است، در نتیجه حقابه آن باید تامین شود.

این مقام مسوول تامین حقابه تالاب میقان اراک را از جمله برنامه‌های مهم عنوان کرد و گفت: هنگامی که این تالاب خشک می‌شود گرد و غبار بیشتر شده و با تشدید خشکسالی‌ها گرد و غبار نیز شدت می‌گیرد، بنابراین تامین حقابه تالاب میقان از اولویت‌های محیط زیست است به طوری که به صورت مادام‌العمر موقعیت تالاب حفظ و آب این منطقه تامین شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.