رونق فرش دستباف چشم انتظار انصاف تولیدکنندگان و شکست تحریم ها

به گزارش مرکزی دیلی ، محمد نادری در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، با بیان اینکه فرش یک کالای صادراتی است اظهار کرد: فرش جزو کالاهایی است که در حال حاضر با توجه به تحریم‌هایی که صورت گرفته صادراتش شدیدا دچار مشکل شده است.

وی با ابراز امیدواری درخصوص شکسته‌ شدن تحریم‌ها و از سرگرفته شدن صادرات فرش بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که از سوی مرکز ملی فرش ایران انجام شده و سلیقه‌یابی و بازارشناسی که در راستای تولید داخل در نظر گرفته شده است، در بحث فروش داخلی این کالا مشکلی نداریم.

رییس اداره فرش دستباف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی توضیح داد: براین اساس، متقاضیان که عموما از نسل جوان و کسانی که با فرش دستباف آشنایی دارند هستند؛ با توجه به سفارشی که از قبل به تولیدکننده می‌دهند فرش را دریافت می‌کنند و این روش شرایطی را به وجود می‌آورد که هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده راضی باشند.

نادری با بیان اینکه نگاه به فرش دستباف با گذشته متفاوت شده است، گفت: سلیقه خریداران در خصوص رنگ، طرح و نقشه فرش نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده است . در گذشته تولیدکنندگان بدون توجه به سلیقه مشتری اقدام به تولید فرش می‌کردند ولی امروز شرایط کاملا تغییر کرده است، در حال حاضر دیگر از رنگ‌های قدیمی استفاده نمی‌شود.

وی افزود: در گذشته رنگ‌های سرمه‌ای و گلنار طرفدار زیادی داشت و در حال حاضر بیشتر از رنگ‌های مسی، کرم و رنگ‌هایی که مشتری مد نظر داشته باشد سفارش پذیری انجام می‌شود.

نادری با بیان اینکه تولید کنندگانی که از گذشته در تولید فرش دخیل بوده‌اند هنوز به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند، گفت: باید اعتراف کرد که فرش دستبافت در حال حاضر دچار آسیب شده است خصوصا در بحث صادرات که یک مقدار انگیزه را جهت تولید بالا از بین برده است.

رییس اداره فرش دستباف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به اینکه در حال حاضر اکثر تولید کنندگان فرش دستباف معتقد به سودآوری فروش داخلی هستند، گفت: امیدواریم که این مشکلات از بین برود و بازار فروش دوباره رونق و پویایی جدیدی کسب کند.

وی وجود تحریم‌ها و دستمزد پایین بافندگان را از جمله مشکلات این صنف عنوان کرد و افزود: بافندگی باید به عنوان یک شغل از طرف دستگاه‌های مربوطه شناخته شود و حقوق و دستمزد آن مثل سایر مشاغل دیگر در نظر گرفته شود.

نادری ضمن اشاره به دستمزد پایین بافندگان فرش دستباف، تصریح کرد: بافنده انتظار دارد حقوقی برایش در نظر گرفته شود که بتواند بیمه‌اش را پرداخت کند، خیلی از بافندگان، بافندگی را به عنوان شغل دوم می‌دانند و در اوقات فراغت شروع به تولید فرش می‌کنند، اگر حقوق و دستمزد در صنعت فرش به درستی تعریف شود مطمئنا شاهد پیشرفت و پویایی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه این شغل جزو شغل‌های خصوصی است و دولت سعی کرده که در کنار فعالان این بخش باشد، توضیح داد: دولت اعتقاد دارد که اگر بخواهد به جد وارد تمامی زمینه‌های تولید فرش شود، شاید درست نباشد به همین دلیل این مهم را به بخش خصوصی واگذار کرده است که به نظر من بهترین کار است زیرا خود تولید کننده بازاریابی و سفارش پذیری را انجام می‌دهد و از این طریق بافنده را شناسایی و در تولید فرش از آن استفاده می‌کند.

نادری ضمن تاکید بر اینکه تولیدکنندگان در خصوص دستمزد بافندگان فرش دستباف باید منصفانه‌تر عمل کنند، گفت: ۴۰ ، ۵۰ درصد از درآمد حاصل از فروش فرشی که بافته می‌شود سود است و تولیدکنندگان فرش می‌توانند این سود را در جهت حفظ بافنده‌های واقعی به کار گرفته و از آنها به عنوان بافندگان دائم در تولید فرش استفاده کنند

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.