مراسم تحویل سال نو در ۴۱۲ مسجد استان مرکزی

مسوول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری استان مرکزی از برگزاری مراسم تحویل سال نو در مساجد دارای کانون های فرهنگی هنری خبر داد.

به گزارش مرکزی دیلی ، مصطفی ذوالفقاری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، با اعلام این خبر افزود: مسجد بهترین و مناسب ترین مکان برای حضور در درگاه الهی و سپاس و شکرگذاری از اوست؛ نخستین مسجد در نظام آفرینش، کعبه و مسجدالحرام است. پیامبر گرامی اسلام (ص) از نخستین روزهایی که دعوت به دین و آیین اسلام را به صورت آشکار در مکه شروع کرد، از مسجدالحرام به عنوان یک پایگاه اساسی بهره گرفت.

وی کارکرد فرهنگى مساجد را از دیگر کارکردهای مسجد پر اهمیت تر دانسته و گفت: پیامبر اسلام(ص) محیط مسجد را کاملاً فرهنگى می‌دانستند، تا جایی که در حضور آن حضرت و با اجازه ایشان برخی مسابقات برگزار می‌شد و حضرت ضمن ابراز خرسندی از این کار با حوصله و بردباری کامل از چنین برنامه‌هایی استقبال می‌کردند.

مسوول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی افزود: گرچه امروزه مراکز آموزشی و فرهنگى گسترش یافته است؛ اما نباید از این کارکرد مهم مسجد و بارور کردن فرهنگى آن غافل شد.

ذوالفقاری هدف اصلی بنای مسجد را ایجاد مکان خاصی برای عبادت و راز نیاز با خداوند متعال عنوان کرد و گفت: علت نامگذاری این مکان مقدس تحت عنوان مسجد، از آن روست که جایگاه سجده و تواضع در پیشگاه خداوند متعال است؛ اما نباید از جنبه‌های دیگر آن غافل شد.

وی یادآور شد: با نگاهی گذرا به تاریخ صدر اسلام و پس از آن، درمی‌یابیم که مسجد از آغاز پیدایش تاکنون به عنوان مرکز مهمی برای انجام رسالت رسول خدا(ص)، منشأ تحولات و خدمات، و پایگاهی برای ابلاغ پیام های الهی به شمار می‌رفته است.

این مسوول فرهنگی ادامه داد: در حال حاضر نیز مساجد در زمینه‌های مختلف دارای فعالیت های گسترده هستند و هر قدر این فعالیت ها و کارکردها از تنوع بیش‌تری برخوردار باشد مسلماً از جذابیت و اقبال بیش‌تری برخوردار شده و مورد استقبال گسترده‌تری از سوی همه اقشار جامعه، به‌ویژه قشر جوان قرار می گیرد که نتیجه آن افزایش اعتقادات مذهبی و دین‌باوری در سطح جامعه است.

ذوالفقاری برگزاری جلسات شبی با قرآن، مسابقات کتابخوانی و غیره را از جمله برنامه‌های فرهنگی در مساجد عنوان کرد و گفت: این برنامه ها با حمایت مسوولین تحقق بیشتری خواهد یافت.

وی ادامه داد: همچنین حضور امام جماعت مدتی قبل و بعد از نماز در مسجد برای پرسش و پاسخ، مشاوره و… شرایطی ویژه را برای رشد فرهنگى مردم را به وجود می‌آورد.

مسوول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی گفت: مسجد تنها یک مکان نیست، بلکه سازمانی است بس مهم برای اجتماع مسلمانان و اتحاد، یکپارچگی و هدایت آنان به سوی نیکی. از این رو هنگامی که مسجدی برای ایجاد تفرقه در صفوف مومنان ساخته شد، خداوند رسولش را مامور فرمود که آن را ویران کند.از این رو و با توجه به کارکرکردهای مسجد چندین سال است که دبیرخانه کانون های مساجد استان مرکزی با برنامه ریزی توانسته است لحظه تحویل سال با اجرای برنامه های متنوع، مردم را در این مکان روحانی دور هم جمع کند تا مردم سال جدید را با معنویت آغاز کنند.

وی در پایان از برگزاری مراسم ویژه ایام فاطمیه در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی خبر داد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.