ضرورت تامین قطعه مهار دود خودرو برای اراک

به گزارش مرکزی دیلی، ˈامیر انصاریˈ روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید سهمیه قطعات مهار دود خودروهای این اراک را تامین کند.

وی اضافه کرد: تحقیقات بیانگر آن است که ۴۸ درصد از آلودگی هوای اراک ناشی از ترافیک و تردد خودروها است که معاینه فنی واستفاده از تجهیزات مهار دود خودروها اهمیت بسزایی در بهبود شرایط هوای این شهر دارد.

وی توضیح داد: تجهیزات مهاردود اگزوز خودروها شامل ˈکاتالیست کانورتورˈ و ˈکربن کنیسترˈ است که در منطقه خروجی اگروز نصب می شود و مانند فیلتری از انتشار گازهای خطرناک در محیط جلوگیری می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی توضیح داد: برابر قانون این قطعه هر چهار سال یکبار در روند معاینه فنی خودروها باید تعویض شود و نصب آن بر روی خودروهای تولید سال ۸۳ تاکنون الزامی است.

انصاری بیان کرد: متاسفانه برخی صاحبان خودرو به بهانه اینکه این قطعه ممکن است قدری سرعت خودروی آنها را کاهش دهد با ممانعت از نصب این تجهیزات هر روز حجم بالایی از گازهای سمی را در فضا منتشر می کنند و این در شرایطی است که وزارت صعت، معدن و تجارت نیز تاکنون سهم استان مرکزی را تامین نکرده است.

وی یادآور شد: برآوردها بیانگر آن است که ۲۵۰ هزار خودرو در استان مرکزی وجود دارد که بیش از ۵۰ درصد آنها نیازمند نصب و تعویض این تجهیزات هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: نصب کاتالیست کانورتور بر روی اگزوز خودرو، هیدروکربن های نسوخته ای را که از موتور خارج می شوند به آب و دی اکسید کربن بدل کرده و علاوه بر آن اکسید ازت را به گاز ازت تبدیل می کند.

انصاری افزود: طول عمر مفید کاتالیست ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر است و مبدل های کاتالیست که هم اکنون بر روی خودروهای تولیدی در ایران نصب می شود پس از ۸۰ هزار کیلومتر پر شده و با از دست رفتن کارایی، میزان آلایندگی خودرو تا پنج برابر افزایش می یابد.

وی عنوان کرد: اراک یکی از هشت شهر آلوده کشور است که در سال جاری ۷۱ روز ناسالم داشته است .

وی گفت: روند رو به افزایش آلودگی ها، ضرورت توجه جدی دستگاه های اجرایی به عملیاتی کردن تمامی برنامه های طرح جامع کاهش آلودگی هوای این کلانشهر را دوچندان کرده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.