آرامستان‌های ناآرام!

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایسنا، از گذشته تاکنون چند نقطه در محلات به عنوان محل‌هایی برای دفن اموات مشخص شده است. محوطه بقاع متبرکه امامزادگان فضل و یحیی(ع)، امامزاده عبدالله(ع) ، امامزاده شاهزاده موسی(ع)، مزار مومنان و منطقه معروف به گوشه شهرستان محلات که می‌توان گفت بیشترین تعداد فوتی‌های شهرستان در این مکان دفن شده‌اند، از آن جمله اند.

بقاع امامزاده شاهزاده موسی(ع) محلات و امامزاده فضل و یحیی(ع) از اماکنی بودند که در سال‌های گذشته به دلیل مشکلات بهداشتی پیش آمده اجازه دفن اموات در آنها صادر نشد اما مسوولان در اجرایی کردن مصوبه در مورد اول موفق شدند و در مورد دوم با شکست روبرو شدند.

/ رعایت نشدن موارد قانونی در احداث آرامستان /

بر اساس ماده یک آیین‌نامه سال ۷۱ هیئت وزیران، فاصله آرامستان تا محدوده شهر نباید کمتر از ۱۰ کیلومتر باشد همچنین بر اساس ماده ۲ این آیین‌نامه آرامستان باید در محلی انتخاب شود که امکان توسعه شهری در آن وجود ندارد. ماده ۳ آیین‌نامه هیئت وزیران نیز احداث آرامستان در اراضی سیل‌گیر، رانشی و یا در مجاورت رودخانه را نیز منع کرده است و ماده ۴ این آیین‌نامه احداث آرامستان در مسیر وزش باد را جایز نمی‌داند؛ این در حالی است که آرامستان‌های موجود در محلات هیچکدام از مواد این آیین نامه را رعایت نکرده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی – وضعیت دو آرامستان اصلی شهرستان – مجاورت امامزادگان فضل و یحیی(ع) و منطقه گوشه محلات – از جنبه‌های مختلف و از قول مردم و مسوولان مورد بررسی قرار گرفته است.

امینی یکی از شهروندان محلاتی درباره وضعیت این اماکن می‌گوید: در شرایط فعلی برای اغلب مردم دشوار است که اموات خود را در نقاط مختلف شهر به خاک بسپارند و ترجیح می‌دهند تمامی امواتشان در یک مکان دفن شوند.

/ مشکلات ترافیکی آرامستان‌های موجود /

حمیدی یکی دیگر از شهروندان محلاتی در اینباره به ایسنا گفت: قرار گرفتن آرامستان‌های شهرستان در مکان های فعلی صحیح نیست.

وی در تکمیل صحبت های خود افزود: این آرامستان‌ها علاوه بر آنکه باعث ایجاد مشکلات بهداشتی می شوند به دلیل آنکه تقریبا در مرکز شهر واقع شده اند، در روزهای پنجشنبه مشکلات ترافیکی را برای شهروندان به وجود می آورند.

عضو شورای شهر محلات با اشاره به در نظر گرفته شدن مکانی برای دفن اموات در قسمت ورودی شهرستان در سال‌های گذشته گفت: امکانات لازم از جمله غسالخانه نیز در این مکان فراهم شده بود اما مردم محلات به دلیل فاصله این آرامستان تا خود شهرستان از آن استقبال نکردند.

قاسم رییس اکبری در بخش دیگری از صحبت های خود به مصوبه ممنوعیت دفن اموات در محوطه بقعه امامزادگان فضل و یحیی(ع) محلات اشاره کرد و افزود: سال ۸۹ و براساس مصوبه‌ای ، خاکسپاری اموات در این مکان ممنوع اعلام شد اما این مصوبه عملی نشد و علیرغم آنکه مسوولین موظف به اجرای مصوبه بودند اما، به دلیل برخی مسائل در برابر اجرای آن ایستادگی نکردند.

این عضو شورای شهر به مشکلات مکانی آرامستان گوشه و وضعیت آن نیز اشاره کرد و گفت: این مکان نیز به دلیل نزدیکی به مرکز شهر و مشکلات بهداشتی، نامناسب است اما در حال حاضر و در شرایط فعلی مجبوریم با اماکن موجود بسازیم.

این مقام مسوول به تغییر در فرهنگ خانواده‌ها اشاره کرد و به خبرنگار ایسنا گفت: در وهله اول باید از نظر فرهنگی افکار خانواده‌ها را تغییر داد چون اکثر خانواده می خواهند که امواتشان در یک آرامستان دفن شوند و در شرایطی هم که خانواده ای داغدار است نمی توان اجازه دفن اموات را به آنها نداد.

وی تأکید کرد: به شکل سنتی خانواده ها بستگانشان را در یک آرامستان دفن می کردند پس در وهله اول می بایست نسبت به تغییر نگرش موجود اقدام کرد که اگر این مشکل حل شود در مرحله بعدی می توان نسبت به جانمایی آرامستان اقدام کرد.

با توجه به آنکه مسوولان یکبار و در محوطه بقعه متبرک شاهزاده موسی(ع) مصوبه ممنوعیت دفن اموات را به طور موفقیت آمیز اجرا کردند انتظار می رود این بار نیز این مصوبه را با قاطعیت در مورد بقعه امامزادگان فضل و یحیی(ع) نیز انجام دهند.

امیدواریم خانواده های محلاتی نیز با تغییر در نگرش خود آرامستان در نظر گرفته شده را بپذیرند و بدانند که در صورت فعالیت این مکان مشکلات ترافیکی و بهداشتی موجود در آرامستان های فعلی تا حد زیادی برطرف خواهد شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.