شعبانی فرد: مهار آلودگی هوای اراک دغدغه مهم مسوولان استان مرکزی است

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، ˈعلی اکبر شعبانی فردˈ روز چهارشنبه در کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک افزود: آلودگی هوای اراک میهمان ناخوانده چند دهه اخیر است که به سبب برخی سیاست های نادرست درجانمایی واحدهای صنعتی و کند بودن روان سازی ترافیک تشدید شده اما در دولت نهم و دهم اقدامات زیربنایی برای گره گشایی از بخش مهمی این معضلات صورت گرفته و گامهای اساسی در این زمینه برداشته شده است.

استاندار استان مرکزی بیان کرد: در سفرهای استانی دولت مصوبات انتقال واحد آندسازی آلومینیم به شعاع مناسب شهری و تجهیز کارخانه قدیم به آخرین فناوری های کنترل آلودگی دنبال شد که این مهم در سال اینده به ثمر می رسد و هدیه دولت خدمتگذار در کاهش آلودگی هوا به مردم اراک است.

شعبانی فرد بیان کرد: عبور لوله های انتقال مواد نفتی از درون شهر اراک در چهار سال اخیر علاوه بر برطرف کردن آلودگی های زیست محیطی بستر توسعه فضای سبز و بهسازی محیط شهری را فراهم کرد که این مهم نیز از اقدامات زیربنایی معطل مانده سنوات قبل در اراک بود.

وی عنوان کرد: احداث پنج پارک ، ۱۷ جایگاه سوخت گاز و ۱۸ خیابان جدید در اراک از دیگر اقدامات مهم دولت در جهت کنترل آلودگی هوای اراک در چهار سال اخیر است و هم اینک نیز ساخت پارک ۴۵ هکتاری عمومی و ۳۰ هکتاری بانوان نیز در این شهر آغاز شده است.

استاندار استان مرکزی ادامه داد: در راستای روانسازی ترافیک و اصلاح نواقص ترافیکی پنج تقاطع غیرهمسطح با سرمایه گذاری یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در اراک در ست انجام است و انجام سه زیرگذر دیگر نیز بزودی در این شهر آغاز خواهد شد.

شعبانی فرد اظهار کرد: حدود ۴۸ درصد الودگی هوای اراک ناشی از تردد خودرو و مشکلات ترافیکی است و اجرای پرو‍ژه کمربند شمالی یک، تهیه طرح کمربند جنوبی و انجام مطالعات فضای سبز حواشی آن در ساماندهی تردد خوردوهای سنگین و جلوگیری از ورود آن به اراک و تلطیف هوا گامی مهم محسوب می شود.

وی یادآور شد: به ابتکار دولت دهم کمیته ساماندهی صنایع آینده در استان تشکیل شد که توانست ۴۰۵ واحد آلاینده صعتی را به ۸۹ واحد کاهش دهد و رصد انلاین واحدهای آلاینده را در دستور کار داشته باشد.

استاندار استان مرکزی ، راه اندازی واحد بنزین سازی پالایشگاه شازند را افتخاری ملی عنوان کرد که در راستای تامین نیاز سوخت کشور و تولید سوخت پاک بوده است.

شعبانی فرد گفت: هم اکنون سوخت بنزین در اراک یورو چهار است که این مهم نیز در کاهش میزان آلودگی و مهار آلاینده ها اثرگذاری مستقیم دارد.

وی عنوان کرد: بخش بزرگی از مشکلات آلایندگی هوای اراک مربوط به ذرات معلق وارداتی است که ساماندهی کوتاه مدت این مشکلات امکان پذیر نیست.

وی اظهار کرد: واقع شدن تالاب کویری میقان اراک به عنوان یکی از کانون های مهم فرسایش و منشا تولید ریزگرد محلی نیز از عوامل مهم تشدید الودگی هوای کلانشهر اراک است که به منظور کاهش انتقال این ریزگردهای محلی مطالعات پایه ایجاد فضای سبز در حاشیه کویر میقان و انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب به اکوسیستم منطقه انجام شده است.

وی آغاز عملیات دو شهرک صنعتی ، ساماندهی مشاغل مزاحم و مشاغل وابسته به خودرو را در اراک از دیگر اقدامات دولت دهم در زمینه مهار الودگی هوا و بهبود شرایط زیست محیطی کلانشهر اراک عنوان کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این نشست گفت: هوای اراک در چهار ماه امسال ۶۸ روز آلوده را سپری کرده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال تعداد روزهای ناسالم آن ۲۸ روز افزایش بافته است .

ˈامیرانصاریˈ افزود: کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک از سال ۸۶ بیش از ۷۰ جلسه داشته وبا توجه به اعتبارات تخصیصی اقدامات قابل قبولی توسط دستگاه ها صورت گرفته است.

وی بیان کرد: پدیده خشکسالی در سالهای اخیر بر معضل ذرات معلق وارداتی و محلی دامن زده که می طلبد این مهم در سطح کلان کشور و با رایزنی و اقدامات عملی مشترک با کشورهای منشا آلودگی دنبال شود.

در این نشست مقرر شد شرکت الومینیم سازی ایران ظرف یک هفته آینده بستر احداث واحد آندسازی در شهرک خیراباد اراک را مهیا کند تار در مدت ۱۸ ماه این واحد آلاینده به شهرک یاد شد و اقع در ۳۰ کیلومتری شمال اراک منتقل شود .

ضروت انجام پژوهشهای علمی جهت شناخت جنس و منشا ریزگردها ، تشکیل کمیته ویژه برای رسیدگی به وضعیت یکهزار هکتار فضای سبز اراک و تعیین حق آبه کویر میقان، تشکیل کمیته انتقال مشاغل مزاحل به خارج شهر اراک از جمله مصوبات این نشست بود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.