نان بی‌کیفیت در سفره‌های مردم اراک / نظارت واژه‌ای گمشده

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، صبح که می‌شود مجبوریم از خواب شیرینمان بزنیم تا برای خرید نان بی‌کیفیت به صف طول و دراز نانوایی‌ها برویم و شب که می‌شود آن‌ها را در گونی می‌اندازیم تا فردا به نمکی بفروشیم.

گفتند یارانه نان را بر می‌داریم تا کیفیت نان بالا برود، یارانه را برداشتند و نان بی‌کیفیت‌تر در سفره‌هایمان گذاشتند.

هدفمندی یارانه‌ها هم زورش به نان‌های بی‌کیفیت نرسید

قانون هدفمندی یارانه‌ها هم زورش به نان‌های بی‌کیفیت نرسید و بعد از گذشت چندین ماه از اجرای این قانون تنها شاهد افزایش قیمت نان و کاهش کیفیت آن بودیم و نظارت واژه‌ای گم شده در این داستان است.

هر بار از مسئولان علت را جویا می‌شدیم در پاسخ می‌گفتند با گران شدن نان و افزایش کیفیت آن برای همیشه پرونده نان بی‌کیفیت بایگانی و ضایعات این ماده غذایی به حداقل ممکن می‌رسد. اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه نان بی‌کیفیت‌تر شد و شاهد افزایش ضایعات نان نیز بودیم.

وضع خراب نان این روزها گلایه مردم را بیشتر کرده است و این گلایه را می‌شود به راحتی در هنگامی که مردم برای خرید نان افطار به نانوایی‌ها می‌روند، دید.

به گفته آنان نان همچنان با کیفیت پایین عرضه می‌شود، گاه خمیر، گاه ترش، گاه سوخته و گاهی ورنیامده.

مسئولان تنها دادن وعده و وعید را یاد گرفته‌اند و هیچ کاری نمی‌کنند

یک شهروند اراکی با ابراز نارضایتی از وضع پخت نان در نانوایی‌ها گفت: جای بسی تاسف است که مسئولان تنها دادن وعده و وعید را یاد گرفته‌اند و هیچ کاری نمی‌کنند.

«م. صباح» افزود: قیمت نان نسبت به گذشته چند برابر شده اما نه تنها هیچ تغییری در بهبود کیفیت نان‌ها صورت نگرفته است بلکه بد‌تر از گذشته شده مگر نه این‌که مسئولان وعده دادند با هدفمندسازی یارانه‌ها و حذف یارانه نان کیفیت نان افزایش خواهد یافت.

یکی دیگر از شهروندان نیز با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به موضوع کیفیت نان و رها شدن نظارت بر عملکرد نانوایی‌ها به دنبال آزادسازی قیمت آرد اظهار داشت: عملاً نظارت بر عملکرد نانوایی‌ها رها شده و هیچ نظارتی بر مراکز پخت نان صورت نمی‌گیرد.

نانی که الان از نانوایی‌ خریداری کرده‌ام یک ساعت دیگر نمی‌توان خورد

رضا مرادی افزود: نانی که الان از نانوایی‌ خریداری کرده‌ام، یک ساعت دیگر نمی‌توان خورد، یا نان سوخته است، یا خمیر و یا ترش و شور، واقعاً از مسئولان انتظار داریم در این زمینه نظارت بیشتری داشته و اجازه ندهند این گونه به مردم ظلم شود.

یکی دیگر از خریداران نان گفت: واقعاً اگر نان ارزش غذایی نداشت، هرگز آن را نمی‌خریدم و به جای آن از کیک و … استفاده می‌کردم، اما مجبورم به خاطر ارزش غذایی نان آن را خریداری کنم.

کارگری که یک قرص نان سنگک برای افطارش خرید کرده نیز نان را نشانم می‌دهد و می‌گوید: برای خرید این نان یک اسکناس ۵۰۰ تومانی داده‌‌ام، که وزن اسکناس از وزن نان بیشتر بود.

مهدی شیرازی اظهار داشت: وزن نان‌ها بسیار کم است، یک نان سنگک که می‌خریم نصفش سوخته است، از این گذشته وقتی یک اسکناس ۵۰۰ تومانی می‌دهی مابقی آن را پس نمی‌دهند و می‌گویند پول خرد نداریم.

مادری که به همراه فرزندش برای خرید نان به نانوایی آمده بود، با انتقاد شدید از وضع پخت نان گفت: نانوایی محل ما نان‌های بی‌کیفیت به دست مشتریان می‌دهد و من مجبورم به چند نانوایی دورتر از محل سکونتمان‌ بروم تا دو عدد نان بخرم.

«ش.گودرزی» افزود: به دلیل نبود قانون و مقررات در صنعت پخت نان هر روز کسانی که در نانوایی‌ها نان می‌پزند تغییر کرده و افراد بی‌تجربه اقدام به پخت نان می‌کنند که این موجب پایین آمدن کیفیت نان‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل نبود نظارت در این بخش و همچنین نبود نانوای مجرب و نیروی انسانی ماهر بخشی از نان‌ها در مرحله تولید به ضایعات تبدیل می‌شود و آن نان‌هایی هم که به دست مشتری داده می‌شود فاقد کیفیت لازم هستند.

یکی دیگر از شهروندان اراکی نیز با بیان این‌که روزی نبوده که از خرید نان راضی بوده باشم، خاطرنشان کرد: متاسفانه صنف نانوایی‌ها تنها صنفی است که هیچ قانون و مقرراتی بر آن حکمفرما نیست، نبود نظارت و همچنین استاندارد خاص در نان باعث شده هر نانوایی به سلیقه خود نان بپزد.

نان لواش و سنگک در هر نانوایی با اندازه و شکل و وزن متفاوت عرضه می‌شود

فرامرز میرزایی گفت: نان لواش و سنگک در هر نانوایی با اندازه و شکل و وزن متفاوت نسبت به نانوایی دیگر عرضه می‌شود، برخورد بد برخی از نانوایی‌ها با مشتریان غیر قابل تحمل‌تر از نان بی‌کیفیت است، گاهاً در برخی از نانوایی‌ها شاطران نانوایی سیگار می‌کشند و خاکستر سیگار را بر روی نان می‌ریزند و هیچ کس پاسخگو نیست، زمانی هم که اعتراض می‌کنیم با برخورد بد و دور از ادب آن‌ها مواجه می‌شویم.

وی گفت: آن قدر نظارت کم است و یا بهتر بگویم اصلاً نظارت نیست که اگر روز جمعه بخواهی همین نان بی‌کیفیت را تهیه کنی باید تمام اراک را بگردی.

مشکل عدم کیفیت نان در اراک مربوط به سال‌جاری نیست بلکه این مشکل از سال‌های دور وجود داشته و پس از هدفمندی یارانه‌ها بدتر هم شده و شهروندان نیز با این مسئله کنار آمده‌ و یا مجبور به کنار آمدن هستند.

نان غذای اصلی مردم کشورمان را تشکیل می‌دهد

طبق فرموده پیامبر اکرم (ص) نان بهترین خوراک است و امام صادق(ع) نیز در جایی می‌فرمایند تن بر نان استوار شده است، که این نشان دهنده اهمیت نان است.

نان همواره در نزد ایرانیان از جایگاه خاصی برخوردار بوده و غذای اصلی مردم کشورمان را تشکیل می‌دهد.

بخش قابل توجهی از پروتئین و انرژی مورد نیاز مردم از نان تامین می‌شود، بی‌شک تهیه، تولید و عرضه‌ نان سالم و بهداشتی در حفظ سلامت جامعه نقش بسیار موثری دارد.

نان‌هایی که از آرد سبوس‌دار تهیه می‌شوند و با خمیر مایه و بدون استفاده از جوش شیرین عمل‌آوری می‌شوند و با حرارتی ملایم، یکنواخت و شعله غیرمستقیم می‌پزند، سالم‌ترین نان‌ها هستند که امروز در کم‌ترین نانوایی‌ها شاهد پخت چنین نان‌هایی هستیم.

کیفیت پایین آردها عامل اصلی کاهش روزافزون کیفیت نان است

برای پی‌بردن به علت اصلی کیفیت پایین نان سری هم به نانوایی‌ها زدیم، جامعه نانوایان در پاسخ به خبرنگار فارس کیفیت پایین آردهای دریافتی از کارخانجات آرد را عامل اصلی کاهش روزافزون کیفیت نان اعلام کردند.

یکی از فعالان عرصه پخت نان در این باره گفت: در حال حاضر مشکل اصلی بی‌کیفیتی نان به کیفیت آرد برمی‌گردد، متاسفانه کیفیت آرد تولیدی پایین است و این باعث پخت نان بی‌کیفیت می‌شود.

«ع. محمدی» افزود: به دلیل کیفیت پایین آرد اراک مجبور هستیم آرد مورد نیاز خود را با قیمتی بالاتر از دیگر استان‌ها خریداری کنیم تا بتوانیم مشتریان خود را راضی نگاه ‌داریم.

یکی دیگر از فعالان این عرصه نیز اظهار داشت: ما قبول داریم که بعد از هدفمندسازی یارانه‌ها نتوانسته‌ایم انتظارات مصرف کنندگان را برآورده کنیم و هنوز هم مردم از وضع نان ناراضی هستند اما تنها بخش اندکی از دلایل عرضه نان بی‌کیفیت بی‌تجربگی عده‌ای از نانواداران است و بخش عمده آن به کیفیت پایین آرد بر می‌گردد که از دست شاطران نانوایی‌ها خارج است.

رئیس اتحادیه خبازان اراک و حومه نیز با بیان این‌که هم‌اکنون ۶۵۰ نانوایی در سطح شهرستان اراک فعالیت دارند، گفت: از این تعداد نانوایی ۵۲۵ نانوایی در شهر اراک و مابقی در روستاهای حومه اراک فعالیت دارند.

مسلم روشن تصریح کرد: دو هزار نفر در سطح این تعداد نانوایی فعالیت دارند که با وجود درآمد پایین همچنان به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.

کم بودن دوره خواب گندم و آرد کیفیت لازم برای پخت نان را کاهش می‌دهد

رئیس اتحادیه خبازان اراک و حومه پایین بودن کیفیت آرد را دلیل اصلی پخت بد نان عنوان کرد و اظهار داشت: کم بودن دوره خواب گندم و آرد موجب شده آرد از کیفیت لازم برای پخت نان مناسب برخوردار نباشد.

وی تصریح کرد: آرد و گندم باید حداقل دو ماه خواب داشته باشند تا شرایط لازم برای پخت نان مناسب را پیدا کند که متاسفانه با سهمیه‌بندی آرد امکان فراهم‌سازی این دوره خواب وجود ندارد.

رئیس اتحادیه خبازان اراک و حومه با بیان این‌که در حال حاضر مشکل کارگری در بحث نانوایی‌ها در استان وجود ندارد، اظهار داشت: این اتحادیه همواره دوره‌های آموزشی را با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای برگزار می‌کند تا فعالان پخت نان با روش‌‌های پخت نان آشنا شوند اما به دلیل کیفیت پایین آرد امکان پخت نان مطلوب به هیچ عنوان وجود ندارد و کارگران نانوایی‌ها نمی‌توانند معجزه کنند.

روشن گفت: ماهانه بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیسه چهار تنی آرد در نانوایی‌های اراک به مصرف می‌رسد.

کارگران نانوایی‌ها با درآمد کم نمی‌توانند کفاف هزینه‌های زندگی را بدهند

وی ادامه داد: کارگران نانوایی‌ها خود با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند آن‌ها با روزی ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان کار می‌کنند که این درآمد کفاف هزینه‌های زندگی آنان را نمی‌دهد.

بر اساس این گزارش نظارت بر عملکرد نانوایان، افزایش کیفیت آرد، استفاده از نیروی انسانی آموزش دیده در تولید نان، جلوگیری از توزیع آردهای پایین‌تر از استاندارد، فراهم‌سازی بسترهای لازم برای خواب گندم و آرد، ساماندهی کارگران و شاغلان در امر تولید نان، درجه بندی نانوایی‌ها و … از جمله راهکارهای موثر در افزایش کیفیت نان است.

ممکن است بپسندید...

۱ دیدگاه

  1. اراك دوست گفت:

    نمونه بارز اون نانوایی بربری منطقه ۳ شهر صنعتی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.