سوال مهم مدیرعامل نیروگاه شازند در مورد آلودگی هوای اراک و یک نتیجه گیری

حمید بادرستانی در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی، گفت: سال گذشته وقت و تلاش بسیاری را صرف این مهم کردیم که به مردم و مسوولان استانی و کشوری اثبات کنیم که نیروگاه به هیچ‌وجه در انتخاب نوع سوخت مصرفی دخیل نیست.

وی با بیان اینکه استفاده از مازوت در نیروگاه علاوه بر آلوده کردن هوا برای وزارت نیرو نیز صرفه ای ندارد گفت: ارزش حرارتی گاز و مازوت یکسان بوده ولی قیمت یک لیتر مازوت پنج برابر قیمت یک متر مکعب گاز است و خوردگی تجهیزات در اثر استفاده از مازوت به عنوان سوخت، مصرف آب گرم زیاد و ریسک‌های بهره‌برداری، از مواردی است که باعث می شود وزارت نیرو علاقه‌ای به استفاده از مازوت در نیروگاه نداشته باشد و تنها عامل استفاده از مازوت به عنوان سوخت اصلی نیروگاه، اجباری بود که بواسطه عدم برخورداری نیروگاه از گاز وجود داشت.

بادرستانی افزود: آسیبی که استفاده از مازوت به نیروگاه وارد می کند ۸ تا ۱۰ برابر گاز طبیعی است و ما براین اساس و با علم به اینکه آلایندگی بابت مصرف این سوخت ایجاد می‌شد در سال گذشته تلاش کردیم در قالب تعامل با نمایندگان مجلس، شورای اداری استان، ائمه جمعه و مسوولان ارشد کشور، این موضوع را که نیروگاه در انتخاب نوع سوخت دخیل نیست به مردم و مسوولان بقبولانیم.

وی افزود: به دنبال تعاملاتی که دراینخصوص انجام شد در پانزدهم اسفند سال گذشته جلسه‌ای با حضور مسوولان ارشد کشور و نمایندگان استان در مجلس برگزار شد و در نهایت براساس مصوبه این جلسه شرکت گاز استان مرکزی موظف شد حداقل نصف سوخت نیروگاه را تأمین کند.

بادرستانی نیاز روزانه نیروگاه به گاز را سه میلیون مترمکعب گاز عنوان کرد و گفت: اگر نیروگاه شازند روزانه تا ۴۰ درصد از سوخت مورد نیازش، گاز دریافت کند آلایندگی‌اش به حد استاندارد می‌رسد.

وی تأکید کرد: از تاریخ یاد شده تاکنون با همکاری شرکت گاز استان بیش از ۹۹ درصد از سوخت مصرفی این نیروگاه گاز بوده است.

بادرستانی افزود: تا قبل از این مصوبه و استفاده از گاز به عنوان سوخت در این نیروگاه، مردم و مسوولان بر این مسئله که قسمت اعظم آلودگی هوای اراک مربوط به نیروگاه شازند و سوختن مازوت در این نیروگاه است اتفاق نظر داشتند ولی امروز نکته ای که جلب نظر می‌کند اینست که علیرغم استفاده ۹۹ درصدی از گاز به عنوان سوخت در این نیروگاه و کاهش چشمگیر تولید مواد آلاینده هوا توسط این نیروگاه، نه تنها همچنان وضعیت آلودگی هوا در اراک در حد هشدار است بلکه علیرغم خروج نیروگاه از لیست آلاینده های مهم استان، آلودگی هوای اراک نسبت به سال گذشته دو برابر نیز شده است.

وی با بیان اینکه باید عوامل دیگری که آلایندگی فراوان برای این شهر به ارمغان می آورند شناسایی شوند؛ از ارائه روزانه آمار سوخت این نیروگاه به محیط زیست استان خبر داد و گفت: توجه به این نکته نشان می دهد که در شرایط موجود یقینا تنها ریزگردها نیستند که سهم اعظم آلودگی هوای اراک را به خود اختصاص می دهند کما اینکه در برخی روزها به کل ریزگردی در هوای اراک وجود ندارد ولی همچنان میزان آلودگی بالاست.

بادرستانی همچنین با بیان اینکه تنها در مواردی که به هر دلیل گاز مورد نیاز نیروگاه تأمین نشود مجبور به استفاده از مازوت هستیم که البته در برخی شرایط این مسئله ناگزیر است افزود: ما منکر آلایندگی نیروگاه نیستیم و به عنوان ساکنان این شهر از آلوده شدن هوا رنج برده و تمام تلاش خود را برای کاهش آلایندگی نیروگاه به کار می بریم اما، مسایلی همچون عمر بالای تکنولوژی چینی در این نیروگاه و یا استفاده اجباری از مازوت در برخی مواقع همچون زمانی که وزارت نیرو تصمیم به انجام تعمیرات اساسی در خطوط انتقال گاز داشته و انتقال گاز را برای مدت زمان مشخصی متوقف می‌کند، آلایندگی را موجب می شود ولی با وجود این شرایط نیز میزان آلایندگی این نیروگاه در حال حاضر چندین برابر کمتر از زمانی است که سوخت مصرفی به طور کامل مازوت بود.

وی ایجاد بیش از ۹۰ هکتار فضای سبز در محوطه نیروگاه و آبیاری پنج هزار اصله درخت در حد فاصل نیروگاه تا چپقلی با استفاده از پساب خنثی شده مورد تأیید محیط زیست را از اقدامات زیست محیطی نیروگاه شازند در راستای کاهش آلودگی هوا عنوان کرد.

بادرستانی با بیان اینکه پروژه‌های زیست محیطی بسیاری توسط این نیروگاه به انجام رسیده است افزود: فضای سبز ایجاد شده سه برابر فضای سبز مورد نیاز نیروگاه است که مورد تأیید شرکت های اروپایی بازدیدکننده فعال در حوزه محیط زیست نیز قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه توسط محیط زیست استان مرکزی به طور دائم تحت پایش هستیم افزود: این نیروگاه تقریبا ۴ درصد برق کل کشور ( حدود ۲۴ ساعت از برق مورد نیاز کشور) را تولید می کند و تولید ما معادل بیش از مصرف دو استان همدان و مرکزی است؛ اگر این تولید به هر دلیل قطع شود شوک عظیمی در تامین برق کشور ایجاد خواهد شد به همین دلیل در مواردی که در روند تأمین گاز مورد نیاز وقفه‌ای ایجاد شود مجبور به استفاده از مازوت هستیم.

مدیرعامل نیروگاه شازند در پایان با تأکید براینکه ادعا نداریم که تولید آلاینده‌ها در این نیروگاه متوقف شده است خاطرنشان کرد: تعویض تکنولوژی نیروگاه می‌تواند در کاهش آلایندگی موثر باشد اما، این اقدام مستلزم دریافت بودجه کلان کشوری است که در شرایط موجود به هیچ‌وجه امکانپذیر نیست.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.