ثبت شش آیین سنتی استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور

به گزارش مرکزی دیلی، ˈمجتبی رضوانیˈ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۱۰ آیین عاشورایی استان به منظور ثبت در فهرست آثار ملی کشور ارسال شده بود که از این تعداد ۶ اثر ثبت معنوی شدند.

وی ادامه داد: آیین سنتی نخل گردانی خمین به شماره ثبت ۶۹۱، آیین نخل گردانی نراق دلیجان به شماره ثبت ۶۹۵، آیین نخل گردانی تفرش به شماره ۶۹۲، علم بران تفرش به شماره ثبت ۶۹۳، مراسم تعزیه گرکان به شماره ثبت ۶۹۴ و علم گردانی روستای هزاوه به شماره ثبت ۶۹۶ به عنوان شش اثر معنوی این استان به ثبت رسیده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار کرد: نخل تابوت واره ای است که در عزاداری ماه محرم از آن استفاده می شود و سابقه این آیین در خمین به بیش از ۴۰۰ سال می رسد.

وی عنوان کرد: مراسم سنتی علم گردانی روستای هزاوه نیز که بیش از سه قرن قدمت دارد هر ساله در اول محرم در روستای هزاوه آغاز می شود و تا روز دهم محرم ادامه دارد و در این مراسم علم به تک تک خانه ها رفته و در آن مردم نذورات خود را به علمدار برای کمک به هیات داده و دستمالی به علم می بندند و کسانی که مشکل یا حاجتی دارند دستمالی از آن باز می کنند.

رضوانی اضافه کرد: همچنین مراسم نخل گردانی تفرش نیز در روز عاشورای حسینی در محله فم این شهرستان برگزار می شود، در این مراسم افراد مسن و پیشکسوت های محله نخل را تزیین کرده و در مراسم عزاداری هر یک از اعضای طایفه ساکن محله زیر یکی از تیرهای نخل را می گیرند و در پیشاپیش هیات های سینه زنی و زنجیرزنی به حرکت در می آیند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.