خشکسالی تهدیدی برای حیات وحش استان

به گزارش مرکزی دیلی،ˈمهرداد حاج حسینیˈ روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: زیستگاه ها و حیات وحش این استان امسال در معرض تهدید جدی خشکسالی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: پدیده خشکسالی در چند سال اخیر موجب افت سفره های زیرزمینی و خشک شدن بیشترچشمه ها و روان آبهای سطحی در زیستگاه های حیات وحش استان شده و برخی از این مناطق با کمبود شدید آب و علوفه مواجهند.

وی اظهار کرد: کاهش بارش و از بین رفتن پوشش گیاهی در مناطق زیستگاهی و مرتعی این استان تاثیر مستقیمی بر کیفیت زیست حیات وحش داشته و موجب افت زادآوری ، مهاجرت گونه های ارزشمند و حتی در مراحل حاد مرگ و میر حیات وحش و نابودی گونه های گیاهی می شود.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: خشکسالی، افزایش بیماری ها، غلبه عوامل بیماری زا و آفات گیاهی و گسترش آتش سوزی در مراتع را بدنبال دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط ویژه زیستگاه های استان ، امسال آبرسانی با تانکر به زیستگاه های استان در دستور کار قرار گرفته است.

حاج حسینی تصریح کرد: با آغاز فصل گرما یک تانکر ۱۰ هزار لیتری در منطقه حفاظت شده هفتادقله اراک نصب شده که ۴۰آبشخور حیات وحش این زیستگاه را بصورت مصنوعی در شرایط کم آبی تغذیه می کند و یک خودروی آبرسان نیز به صورت سیار با سرکشی به مناطق زیستگاهی استان کار آبرسانی به این مناطق را برعهده دارد.

وی ادامه داد: هم اینک جمعیت دامی موجود در مراتع استان مرکزی نیز چهار برابر ظرفیت چراگاه ها است و همین موضوع نیز در شرایط خشکسالی کنونی تهدیدی جدی برای تنوع گونه های گیاهی محسوب می شود زیرا ذخایر غذایی حیات وحش را از بین می برد.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست مرکزی اضافه کرد: تغییر کاربری زمین ها، آتش سوزی در مراتع و کم آب شدن تالاب میقان و دیگر منابع آبی استان موجب تشدید پدیده ریزگردها نیز می شود.

۱۲ و نیم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب ۱۱ منطقه تحت مدیریت زیست محیطی قرار دارد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.