بیمارستان ۶۰ ساله اراک در انتهایِ صف اعتبارات

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، بیمارستان ولی عصر (عج) با ۶۰ سال عمر، به دلیل کمبود امکانات و فضای مناسب درمانی، عامل نارضایتی های بسیاری از مردم شده است.

پس از تصویب احداث ساختمان جدیدِ بیمارستان با ۳۲۰ تختخواب در کنار ساختمان قدیمی، امید روزهای بهتری برای بهداشت و درمان این شهر می رفت.اما این پروژه با وجود قرار گرفتن در ردیف اعتبارات ملی به دلیل کمبود اعتبار و تخصیص نیافتن بودجه در همان مراحل اولیه ساخت باقی ماند و در این چند سال هرگز ارتفاعش از ارتفاع چند متری فنداسیونش بالاتر نرفت.

کمبود اعتبار دلیل اصلی توقف ساخت بیمارستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در استان مرکزی در این خصوص گفت: اعتبار اجرای پروژه بیمارستان ولیعصر (عج) از منابع ملی و به مبلغ ۱۱۰ میلیارد ریال بوده است که از این مبلغ تاکنون فقط ۷۰ درصد تخصیص یافته که در همان مراحل اولیه صرف تملک منازل اطراف، ساخت فنداسیون و شناژبندی ساختمان شد.

مجید رمضانی با بیان اینکه تخصیص نیافتن اعتبار به پروژه باعث رکود عملیات ساخت شده است تصریح کرد: همچنین در سفر سوم هیات دولت به استان در سال ۱۳۸۹ مصوب شد سالانه ۱۵۰ میلیارد ریال جهت ساخت و تجهیز این مرکز اختصاص داده شود تا طی سه سال به بهره برداری برسد که متاسفانه در بودجه سال ۹۰ تنها ۳۷ میلیارد ریال اعتبار به پروژه تخصیص داده شد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۱ هم هیچ اعتباری به پروژه داده نشد، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی اراک همچنان در انتظار تخصیص بودجه برای ادامه روند ساخت بیمارستان است.

رمضانی تاکید کرد: با ادامه روند تدریجی تخصیص اعتبار، تکمیل این پروژه چندین سال طول می کشد و با این وضعیت شاید زمانی به بهره برداری برسد، که
دیگر پاسخگوی بهداشت و درمان استان نباشد.

برآورد هزینه تکمیل پروژه در اواخر سال گذشته یک هزار میلیارد بوده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: برآورد هزینه تکمیل پروژه در اواخر سال گذشته یک هزار میلیارد بوده است که منابع ملی و استانی باید در تامین اعتبار آن به کار گرفته شوند تا بتوان در کوتاه مدت نیاز های اصلی پروژه را رفع و آن را برای خدمات رسانی تجهیز کرد.

تخصیص ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای پروژه ولیعصر در سال ۹۲ نماینده مردم اراک- خنداب وکمیجان نیز در خصوص اقدامات نمایندگان اراک در مجلس گفت: با پیگیری های صورت گرفته برای امسال اعتبار ۱۱۰ میلیاردی ریالی برای پروژه ۳۲۰ تختخوابه ولیعصر درنظر گرفته شده است.

محمدحسن آصفری با بیان اینکه دریافت اعتبار ملی در گرو پیگیری از سوی مسئولین است، افزود: کم توجهی مسئولین در پیگیری امور مهم استان در سال های گذشته، چنین مشکلاتی را رقم زده است.

علت اصلی رفع نشدن نیازهای استان شعار زدگی است

وی علت اصلی رفع نشدن نیازهای استان را شعار زدگی مسئولین دانست و تصریح کرد: بهتر است مسئولین استان به جای شعار به فکر عمل به وعده هاشان باشند.

کلنگ ساختمان جدید مرکز آموزشی درمانی حضرت ولیعصر(عج) در ۲۲ بهمن ۱۳۸۶با حضور مسئولان وقت در محل ساختمان اداره کل راه و ترابری استان مرکزی به زمین زده شد.

قرار گرفتن استان مرکزی در شاهراه کشوری و بالا بودن ضریب سوانح جاده ای و صنعتی موجب شده که بیمارستان کنونی ولی عصر (عج) با امکانات فیزیکی نامناسب پاسخگوی حجم سنگین بیماران فوریت های پزشکی، بیماران شهرهای استان واستان های همجوار نباشد.

با نوسانات بازار و افزایش قیمت مصالح و تحریم ها هرساله بر اعتبار لازم جهت تکمیل و تجهیز ساختمانِ جدیدِ بیمارستان اضافه می شود که طولانی شدن صف انتظارِ اعتبار این پروژه را به آینده ای دورتر موکول می کند که دیگر دردی از نیازهای درمانی استان را رفع نخواهد کرد.

بی شک ساخت هرچه سریعتر پروژه بیمارستان ولیعصر و پیگیری اعتبارهای لازم نیاز به جدیت مسئولین استان دارد تا شاخصه های حداقلی بهداشت و درمان شهر اراک به شاخه های کلانشهری نزدیک تر کند تا دیگر شاهد نارضایتی ها و کمبودهای حاد در این حوزه نباشیم.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.