روایت قصه پرغصه آلودگی هوای اراک در شورای شهر

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، کنترل و مدیریت آلودگی هوای شهر اراک شب گذشته با حضور اعضای شورای اسلامی شهر اراک و تنی چند از مسئولان و متخصصان و صاحبنظران در صحن علنی شورای اسلامی شهر اراک مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس شورای شهر اراک با بیان این‌که یکی از معضلات شهر اراک آلودگی است، گفت: بر مبنای افزایش مراجعات مردمی و اعتراض مردم نسبت به پیگیری معضل آلودگی و با توجه به جلسه‌های زیادی که در کمیسیون‌های شورای شهر اراک برگزار شده بود مقرر شد در صحن رسمی اقدامات انجام شده در کنترل و مدیریت آلودگی هوای شهر اراک بررسی شود.

منوچهر کاظمی اظهار داشت: سال گذشته شورای شهر اراک از کارخانه آلومینیوم و نیروگاه شازند به عنوان منشأ آلودگی شهر بازدید و تغییر سوخت نیروگاه از مازوت به گاز در اواخر اسفندماه اجرایی شد.

وی افزود: شورای شهر اراک پیشنهاد پژوهشی جدا سازی گوگرد از مازوت را نیز به نیروگاه داده بود که به منظور پیگیری اقدامات انجام شده از نماینده دو مجموعه آلومینیوم و نیروگاه نیز برای ارائه گزارش دعوت شد.

۴۷ روز آلوده سهم اراک

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با بیان این‌که از ابتدای سال‌جاری تاکنون شهر اراک ۴۷ روز آلودگی بیش از حد مجاز را داشته است، عنوان کرد: ۵۱ درصد عامل ‌آلودگی هوای اراک صنایع و ۴۷ درصد از عامل آلودگی هوا نیز خودروها هستند.

امیر انصاری با اشاره به پدیده ریزگردها و گرد و غبار در اراک گفت: ۷۰ درصد از آلودگی هوا ناشی از ریز گرد و گرد و غبارهایی است که از خارج از کشور وارد می‌شود و ۳۰ درصد آن‌ها ناشی از منابع داخلی و مناطق بیابانی است.

وی از کاهش صنایع آلاینده در استان خبر داد و افزود: در سال گذشته با تلاش‌های صورت گرفته شاهد کاهش ۵۶ درصدی تعداد واحدهای آلاینده نسبت به سال ۹۰ بودیم و اکنون ۸۰ درصد صنایع استان گازرسانی شده است.

مکان برای انتقال واحد آندسازی در خارج از شهر اراک آماده واگذاری است

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با گلایه از این‌که در موضوع آلودگی آلومینیوم‌سازی ارزش‌گذاری زیست محیطی انجام نمی‌شود، گفت: آلومینیوم‌سازی هر بار به بهانه‌های مختلف از خارج کردن واحد آندسازی به خارج از شهر اراک که جای آن هم مشخص شده طفره می‌رود و با این‌که شرکت شهرک‌های صنعتی چند وقت است که جا و مکان مناسب برای خروج واحد آندسازی به شرکت آلومینیوم‌سازی پیشنهاد داده و بسترها برای خروج واحد آلاینده آلومینیوم‌سازی مهیا است اما تا به حال هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

انصاری افزود: اقدامات لازم برای انتقال واحد آندسازی کارخانه آلومینیوم‌‌سازی به خارج از شهر صورت گرفته و هم‌اکنون تمامی بسترها برای انتقال این واحد آماده است و زمینی توسط شرکت شهرک‌های صنعتی آماده واگذاری به این صنعت است ولی متأسفانه مسئولان آلومینیوم‌سازی اقبالی در این زمینه از خود نشان نمی‌دهند.

وی با اشاره به این‌که در سال‌های اخیر اقدامات مناسبی برای کاهش آلایندگی این صنعت صورت گرفته است، اظهار داشت: روند اجرای طرح‌ها و انتقال آندسازی به خارج از شهر بسیار کند است.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد : اراک به مجموعه‌ای از آلاینده‌های گازی، ریزگردها، آلاینده‌های کوره‌های آجرپزی و ضایعاتی‌هایی تبدیل شده است که تجمع آلاینده‌ها موجب افزایش عوارض ناشی از آلودگی هوا می‌شود و این جبران‌ناپذیر خواهد بود.

معاینه فنی مستمر خودروها ۲۵ درصد آلودگی را کاهش می‌دهد

کارشناس پلیس راهور نیز در این جلسه گفت: در اراک روزانه ۱۰۰ مورد اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی صورت می‌گیرد.

سروان احمدی عنوان کرد: سال گذشته، ۳۴ هزار و ۸۰۰ خودرو در اراک مورد بازدید قرار گرفت و گواهی معاینه فنی برای آنان صادر شد.

وی با بیان این‌که روزانه ۱۹۰ هزار خودرو در شهر تردد می‌کنند، افزود: معاینه فنی مستمر و صحیح خودروها می‌تواند تا ۲۵ درصد آلودگی را کاهش دهد.

کارشناس پلیس راهور خاطرنشان کرد: در صورتی که سالانه معاینه فنی ۶۰ تا ۷۰ هزار خودرو در اراک انجام شود می‌تواند گفت که ۱۰ تا ۲۵ درصد آلودگی هوای شهر اراک کاهش می‌یابد.

۹۰ درصد آلودگی هوای اراک در تابستان مربوط به ذرات گرد و غبار است

کارشناس هواشناسی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۹۰ تا ۹۵ درصد آلودگی هوای اراک مربوط به ذرات گرد و غبار است و پنج درصد آلودگی مربوط به گازهای آلاینده است.

مرتضی ذوالفقاری با اشاره به روند افزایش روزهای گرد و غبار در سال‌های اخیر در اراک عنوان کرد: سال ۸۶، اراک ۱۰ روز گرد و غبار داشته است در حالی که در سال ۹۱ تعداد روزهای گرد و غباری در اراک ۹۳ روز بوده است.

وی ادامه داد: بیشتر بادهای غالب اراک در ۹ ماهه سال از سمت جنوب و غرب است و سه ماه سال مقارن با روزهای گرم تابستان بادهای شرقی از سمت کویر میقان و تالاب میقان بر روی شهر است.

کارشناس هواشناسی استان مرکزی خشکسالی سال‌های اخیر و عدم بارش برف را یکی دیگر از دلایل افزایش گرد و غبار عنوان کرد و افزود: از سال ۸۵ تاکنون صدور اطلاعیه اخطاریه وزش گرد و خاک توسط هواشناسی استان ۳۰ درصد افزایش داشته است به صورتی که در سال ۸۵ تعداد اطلاعیه‌های اخطاریه این سازمان پنج مورد بوده است و در سال ۹۱ تعداد اخطاریه‌ها به ۳۰ مورد افزایش یافته است.

باید پاسخگوی مردم باشیم

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر اراک گفت: در این جلسه از همه مسئولین مربوطه دعوت شده بود که متأسفانه آن‌هایی که باید در مورد عدم اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک به مردم و نمایندگان مردم پاسخ بدهند، نیامدند.

سید علی قائم‌مقامی سوء مدیریت را از عوامل ضربه به کشور عنوان کرد و افزود: اگر مدیریت صحیح و برنامه‌ای در کشور اجرا شود می‌توان جلوی آلودگی و پیشرفت آن را گرفت.

وی با بیان این‌که متأسفانه در سال‌های اخیر فضای سبز اراک با تغییر کاربری تبدیل به ساختمان شده است، اظهار داشت: به هیچ وجه حق نداریم فضای سبز را فدای ساختمان‌سازی کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر اراک گفت: در طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک باید یک‌هزار هکتار فضای سبز به اراک اضافه و ۳۲ حلقه چاه آب توسط آبفا به شهرداری تحویل شود که متأسفانه این امر صورت نگرفته است و مشخص نیست که چه کسی باید پاسخگو باشد.

احداث ۱۲ پارک محله در سه ماه گذشته

شهردار اراک نیز در این نشست گفت: شهرداری اراک در سه ماهه نخست سال‌جاری ۱۲ پارک محله‌ای احداث کرده است و احداث پارک ۴۵ هکتاری نیز در دستور کار شهرداری قرار دارد.

حسن قربانی افزود: از مجموع ۱۳۰ اتوبوس در حال تردد در شهر ۹۳ اتوبوس گازوئیلی و ۴۷ اتوبوس گاز سوز هستند که بنا به مصوبه شورا مقرر است نیمی از هزینه‌های گازسوز کردن اتوبوس‌ها تأمین شود.

وی از احداث دو مبدل شهری در اراک خبر داد و اظهار داشت: بنا به توافقات انجام شده با سازمان دارایی یکی از مبدل‌های شهری در خیابان ۲۲ بهمن و مبدل دوم در نزدیکی چهار سوق بازار ایجاد می‌شود.

شهردار اراک خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که بهترین خیابان‌های اراک به توقفگاه اتوبوس تبدیل شده است ایجاد این مبدل‌های شهری را راهکاری مناسب برای روانتر شدن ترافیک عنوان کرد.

قربانی گفت: بر اساس مصوبه هیئت دولت مقرر است که زمین احداث فضای سبز توسط مسکن و شهرسازی به منظور کاشت درخت و ایجاد فضای سبز تحویل گردد و بعد از تبدیل شدن به فضای سبز به شهرداری جهت نگهداری تحویل شود.

در پایان این جلسه پیشنهاد تعطیلی خطوط قدیمی و انتقال آندسازی آلومینیوم به مکان دیگر، تسریع در تحویل ۳۲ حلقه چاه آب توسط آب فاضلاب استان به شهرداری، جلوگیری از تردد خودروهای آلاینده توسط راهنمایی و رانندگی، تشکیل کارگروه ریزگردها توسط محیط زیست و بررسی پدیده ریزگردها و ارسال پیشنهادهای کارگروه به شورای شهر و … مصوب شد.

ممکن است بپسندید...

۱ دیدگاه

  1. کریم آبائی گفت:

    سلام-قبول کنیم سیستم مدیریت شهری اراک یک سیستم بیماری است واین بیماری باعث عقب ماندگی اراک در تمامی زمینه ها شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.