منطقه حفاظت شده هفتادقله اراک قابلیت ارتقا به پارک ملی طبیعی را دارد

به گزارش مرکزی دیلی ، ˈامیر انصاریˈ عصر سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: منطقه حفاظت شده هفتاد قله در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی اراک و بین شهرستانهای اراک، محلات و خمین واقع شده و با مساحت ۹۷ هزار و ۴۰۷ هکتار یکی از غنی ترین و با ارزش ترین گنجینه های گونه های جانوری و گیاهی کشور است.

وی اظهار کرد: این منطقه با اقلیم کوهستانی، دشت و چشمه سارهای متعدد مامن امنی برای حیات وحش است.

وی اضافه کرد: یکی از دلایل پیگیری ارتقای حفاظتی این منطقه به پارک ملی طبیعی اجرای طرح های بازدارنده شکار و صید و بودجه مناسب است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: کاسنی، نعناع، شب بو، تنگرس، نسترن، لرک، فرفیون و اسپند از جمله گونه های گیاهی و آهو، کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، کفتار، شغال،گرگ، گورکن، خرگوش، تشی و روباه از گونه های جانوری این منطقه حفاظت شده است.

انصاری گفت: کبک، تیهو، بلدرچین ، باقرقره، کبوتر چاهی، کبوتر کوهی، عقاب طلایی، سارگپه، کرکس، شاهین، بوتیمار و حواصیل از جمله گونه های پرندگان و انواع افعی ها ، مارآبی و لاک پشت از گونه های خزنده این منطقه محسوب می شوند.

وی خاطرنشان کرد: منطقه هفتادقله در دوران قاجاریه، یکی از شکارگاه های سلاطین قاجار بوده وبیش از ۶۲ کتیبه و سنگ نوشته باقیمانده در دیوارهای صخره ای دره چکاب و ۴۰۰ سنگ نوشته در ۷۰ قله این منطقه بیانگر اهمیت زیست محیطی این حوزه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: حفظ گونه های کم نظیر گیاهی و جانوری این منطقه از شکار بی رویه و چرای دام غیرمجاز و اجرای طرح های حفاظتی ویژه برای حمایت از گونه های در معرض تهدید و تامین آب مورد نیاز در سال های خشکسالی از اقداماتی است که در این منطقه حفاظت در دست انجام است.

انصاری خاطرنشان کرد: این منطقه بکر و با ارزش زیستی حدود هفت و دو دهم درصد مساحت استان مرکزی را شامل می شود و هم اینک تهیه اسناد و مدارک لازم ارتقای آن به پارک ملی طبیعی در دست تنظیم است.

وی توضیح داد: این مدارک به شورای عالی محیط زیست کشور ارسال می شود تا در صورت تصویب برای بررسی نهایی به کمیسیون زیربنای صنعت و محیط زیست دولت ارجاع شود.

پارک ملی به عنوان یکی از مناطق چهارگانه حفاظتی محیط زیست به محدوده ای از منابع طبیعی، از جمله جنگل، مرتع، بیشه های طبیعی، دشت، رودخانه، دریاچه و کوهستان اطلاق می شود که نمایان گر نمونه های برجسته ای از مظاهر طبیعی باشد و دولت به منظور حفظ همیشگی وضعیت زیست بوم و ایجاد محیط مناسب تکثیر و پرورش جانوران وحشی و رشد گیاهان در خطر انقراض و جلوگیری از دخالت های مخرب انسانی، این مناطق را تحت حفاظت قرار می دهند.

درحال حاضر ۱۲ و ۲۵ صدم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب یازده منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه ها و پناهگاه های حیات وحش کشور محسوب می شوند.

مناطق تحت حمایت استان مرکزی شامل دو منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک و الوند خمین، دو پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، مناطق شکارممنوع بازرجان تفرش، کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.