برگزاری دومین نشست انتخاباتی ایسنا با حضور مدیرعامل سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی

دومین نشست انتخاباتی ایسنا با حضور مدیرعامل سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی برگزار شد.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، سیاوش آقاخانی اظهار داشت: اولین و مهمترین مسوولیت سازمان‌های مردم نهاد فرهنگ‌سازی و نشر آگاهی در بین مردم است.

وی افزود: سازمان‌های مردم نهاد(سمن) نزدیک به ۱۰ سال است که در ایران فعال شده‌اند، سمن‌ها در اصل مجموعه‌هایی غیرانتفاعی و غیر سیاسی و به نوعی همان خیرین قدیم هستند که در سال های اخیر حوزه فعالیت آنها قانونا مشخص شده است.

مدیرعامل سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از چهارصد سازمان مرم نهاد دارای مجوز در حوزه‌های مختلف در استان مرکزی فعال هستند اضافه کرد: اعضای این سازمان‌ها در راستای تحقق اهداف مشخصی مشارکت می‌کنند و از طرفی امکان نظارت بر دولت و ارگان‌های دولتی را نیز دارند.

وی تصریح کرد: حیطه وظایف این سازمان‌ها در آیین‌نامه آنها مشخص شده است که بر مبنای آن دولت مکلف است اجازه نظارت سمن‌ها بر خود و دستگاه‌های دولتی را صادر کند البته دولت نیز بر این سازمان‌ها نظارت دارد تا عملکرد آنها سیاسی نشده و وضعیت مالی آنها نیز شفاف باشد، البته در حوزه سمن‌ها آنچنان که باید قوی عمل نشده و هم دولت و هم سمن‌ها در این خصوص مسئول هستند.

آقاخانی بیان کرد: سمن‌ها هنوز ظرفیت‌های لازم خود را پیدا نکرده‌اند امروز در کشورهای دنیا اکثر مردم عضو سازمان‌های مردم نهاد هستند اما در ایران در این خصوص به خوبی عمل نشده است و شاید در حدود ۵ درصد از مردم عضو این سازمان‌ها هستند البته باید گفت در این راستا سازمان‌ها خوب عمل نکرده‌اند، باید این امر را نیز در نظر بگیریم که این سازمان‌ها عمر زیادی در کشور ندارند و این عمر کوتاه خود باعث شده است که دستگاه‌های دولتی شناخت کاملی از آنها نداشته باشند و در مقابل نظارت آنها بر خود، واکنش نشان می دهند.

وی با بیان اینکه با اقداماتی که انجام شده است موفق شده‌ایم که آیین‌نامه قانونی خود را جا بینداریم گفت: اما همچنان سلیقه‌ای عمل می‌شود و شاید نرخ مشارکت دستگاه‌ها با این سازمان‌ها در حال حاضر زیر ۱۰ درصد باشد.

وی با بیان اینکه اصل مشکل ما در حوزه فرهنگی است عنوان کرد: جامعه امروز نیازمند فرهنگ‌سازی است و بهترین نوع آموزش و فرهنگ‌سازی از طریق آموزش مردم به مردم امکانپذیر است اما متاسفانه در حوزه فرهنگ متولی وجود ندارد و لازم است تحقق این هدف به سازمان‌های مردم نهاد سپرده شود.

مدیرعامل سازمان‌های مردم نهاد استان در خصوص وظایف این سازمان‌ها گفت: سمن‌ها یک جایگاه مشورتی برای مردم، دولت و نهادهای بین‌المللی دارند اما در کشور ما این جایگاه به درستی تعریف نشده است و این در حالی است که در صورتی که از طریق بکارگیری درست این ظرفیت مشورتی می‌توان نظرات و تفکرات مردم درباره امور مختلف را به دستگاه‌های دولتی انتقال داد.

وی با اشاره به اینکه امروز می‌توان از ظرفیت‌های مردم در امور مختلف استفاده کرد ادامه داد: از افرادی که پتانسیل لازم را دارند و علاقه‌مند به مشارکت در اداره بهتر امور کشور هستند می‌توان استفاده کرد اما متاسفانه این امر در حد شعار باقی مانده است به نحوی که در استان ما در کارگروه‌ها و جلسات تخصصی از سازمان‌های مردم نهاد دعوت به عمل نمی آید در حالی که هر سمن به صورت تخصصی کار می‌کند و می‌تواند در ارائه نظرات کارآمد و پیشبرد امور تاثیر زیادی داشته و به مدیران کمک فکری و مشاوره‌ای ارائه دهد البته دربرخی از کارگروه‌ها برخی سمن‌ها عضو هستند اما این کافی نیست.

آقاخانی اظهار کرد: طی چند سال اخیر توسط سمن‌ها مطالب و مقالات علمی تخصصی به مدیران ارائه شد که کاربرد آنها تاثیرات مثبتی در استان داشته است. مسئولین برخی پیشنهادات را پذیرفتند اما برخی نیز به دلایل مختلف مانند نبود بودجه، برنامه و پیشنهادات مطرح شده را قبول نکردند.

وی با بیان اینکه سمن‌ها در استان مرکزی ضعیف عمل کرده‌اند گفت: بزرگترین مشکل امروز ما برداشت نادرست از قانون، اختیارات و ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد است. گاها در مقابل مطالبات و اقدامات نظارتی این سازمان‌ها برخورد‌های شدید رخ داده است ولی در مقابل در بخش‌های مشارکتی از این سازمان‌ها استقبال خوبی می‌شود.

مدیرعامل سازمان‌های مردم نهاد سرمایه گذاری دولت بر قشرهای مختلف جامعه را در توسعه کشور بسیار مهم دانست و افزود: امروز مشارکت مردم در این سازمان‌ها به یک قشر خاص محدود شده است.

وی با تأکید براینکه نیاز است افرادی که از نظر علمی در سطح بالایی هستند نیز در این سازمان‌ها مشارکت کنند گفت: البته لازمه تحقق این مهم فرهنگ‌سازی و آموزش افراد از سنین پایین است تا بتوان نتیجه آن را در سال‌های بعد دید اما برنامه‌ای در این خصوص وجود ندارد.

وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که امروز سمن‌ها درگیر آن هستند این است که دولت تنها در مواقعی که با کمبود منابع مالی و اعتبار روبروست متوجه سمن‌ها می شود عنوان کرد: از این نظر خوشحال هستیم چرا که به ظرفیت سمن‌ها توجه شده است اما برای این امور هم برنامه مدون و منسجمی طراحی نشده است.

آقاخانی یکی از برداشت‌های غلط در حوزه سازمان‌های مردم نهاد را وارد نشدن آنها به حوزه اقتصادی عنوان کرد و گفت: برخی ورود سمن‌ها به این بخش را ممنوع می‌دانند در حالی که اصل کار این است که سمن‌ها وارد حوزه اقتصادی شوند، از ظرفیت‌های خود برای تولید اقتصادی استفاده کنند و هزینه‌های آن را برای حوزه فعالیتی خود صرف کنند؛ اما ظرفیت‌ها شناخته نشده و مورد بهره‌برداری قرار نمی گیرد و برنامه‌ای هم دراین راستا ارائه نشده است در صورتی که سمن‌ها می‌توانند رکن مهمی در حماسه اقتصادی داشته باشند، در همین راستا براساس برنامه چهارم توسعه اگر در مناقصه‌ای سازمان مردم نهادی شرکت کرده و در مقایسه با دیگر شرکت‌کنندگان صلاحیت لازم را دارا بود پروژه‌ اقتصادی به سمن‌ واگذار شود.

وی در خصوص انتظارات سازمان‌های مردم نهاد از رییس جمهور آینده گفت: آسیب امروز این است که در حوزه سمن‌ها قوانین قوی و مشخصی وجود ندارد و فقط اختیارات و تکالیف آنها تعیین شده است. در این راستا نظر رئیس جمهور مهم است که چطور قانون اجرا شود و اینکه چه مقدار به مشارکت مردمی اعتقاد داشته باشد امسال کاندیداها بسیار در شعارهای انتخاباتی خود به سازمان‌های مردم نهاد توجه داشته‌اند، و نظرشان بر سپردن کار به مردم است. این رویکرد نشان از این دارد که ظرفیت این سازمانها مورد توجه قرار گرفته اما هنوز برنامه دقیقی از سوی کاندیدها دراینخصوص ارائه نشده است. در این راستا تجربه‌های خوبی در شهرهای مختلف و حوزه‌های گوناگون به دست‌ آمده است که می‌تواند در اختیار رئیس جمهور قرار گیرد.

آقاخانی در خصوص تصمیمات جدید این سازمان‌ها گفت: امسال تصمیم داریم پس از برگزاری انتخابات شوراها، با شروع به کار آنها در استان روند مطالبه‌گری در پیش بگیریم و پیگیر نحوه و میزان تحقق برنامه‌ها و وعده‌های انتخاباتی منتخبین شورای شهر باشیم.

مدیرعامل سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی در خصوص تاثیر این سازمان در جلب حضور حداکثری مردم در انتخابات گفت: قطعا یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند در جلب حضور حداکثری مردم کمک کند سازمان‌های مردم نهاد است که با گفتمان‌محوری و مطالبه‌گری به مردم آگاهی‌بخشی می‌کنند. ما می توانیم مشارکت حداکثری را فارغ ‌از هر جریان سیاسی با بیان مطالبات خود افزایش دهیم و امید است که شورای چهارم حضور سازمان‌های مردم را نهاد را بپذیرد و در حوزه‌های مختلف از آنها استفاده کند کما اینکه در سالهای قبل خیلی از این پتانسیل استفاده نشده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.