تراژدی تلخ سقوط مجسمه با فرار مسئولیت

حادثه سقوط مجسمه سنگی در اراک و فوت یک نوجوان دل هر کسی را آزرده می‌کند، اما چرا باید دومینوی مرگ در اماکن وابسته به شهرداری اراک تکرار شود، روزی حمله شیر به کارگر فضای سبز و اکنون مرگ یک نوجوان، آیا این تراژدی ادامه دارد؟

۱۵ خرداد ۱۴۰۲ در اثر سقوط مجسمه در پارکی در اراک (کیارش کریمی آهنگرانی) نوجوانی که ۱۱ بهار از زندگی را کنار ۲قلوی خواهرش گذرانده بود با سهل‌انگاری برخی متولیان شهرداری اراک پرکشید و رفت چادر سیاه غم را بردل این خانواده گسترانید.

برای اطلاع از چگونگی واقعه تلخ، تلاش شد تا با خانواده کیارش ملاقاتی انجام شود که به علت شدت ناراحتی امکان مصاحبه فراهم نشد.

گفته شده خانواده مرحوم با توجه به غم سنگین، همکاری خوبی با مسئولان داشته‌اند و اجازه سوء استفاده از این حادثه را به برخی افراد و ایجاد ناآرامی ندادند.

اما سابقه اخبار ناراحت کننده از پارک‌های اراک در ذهن‌ها نقش بسته و هنوز فراموش نشده که سال ۱۴۰۰ در پارک باغ وحش اراک حادثه تلخ موجب شد تا کارگر ۴۰ ساله هنگام دادن وعده غذا به شیر در قفس مورد حمله قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

اما لازم است این قبیل حوادث، تجربه گران سنگی باشد تا مدیران با برنامه‌ریزی از شکل‌گیری حوادث تلخ دیگری که ممکن است خانواده دیگر را عزادار کند، جلوگیری شود.

تراژدی تلخ سقوط مجسمه یا فرار مسئولیت

خبر دلخراش سقوط مجسمه و مرگ نوجوان اراکی

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: این حادثه ساعت حدود ۲۳ در تاریخ ۱۵ خرداد اتفاق افتاد و سقوط مجسمه موجب ایجاد صدمات جدی به نوجوان ۱۱ ساله شد که بلافاصله، مصدوم به نزدیکترین پایگاه اورژانس ۱۱۵ اعزام شد.

«بهروز ایرانژاد» افزود: متاسفانه مصدوم این حادثه باوجود انجام عملیات احیای قلبی و ریوی توسط کارشناسان فوریت‌های پزشکی و انتقال به نزدیکترین مرکز درمانی به محل حادثه، به دلیل شدت جراحات، جان خود را از دست داد.

شهردار اراک با ابراز تاسف از حادثه تلخ فوت نوجوان به خبرنگار ایرنا، گفت: به محض اطلاع از این حادثه، شورای حفاظت فنی شهرداری اراک تشکیل شد و با مدیرانی که در این رویداد، کوتاهی در انجام وظیفه داشتند، برخورد شد.

«علیرضا کریمی» ضمن همدردی با خانواده (کیارش کریمی آهنگرانی)، افزود: فرایند رسیدگی حقوقی زیر نظر دادستان اراک در حال انجام است و در انتظار نظریه کارشناس رسمی دادگستری در حوزه حوادث است.

شهردار اراک درباره فرایند انتقال مجسمه به پارک شهدای گمنام اراک گفت: این المان با ۳۰۰ کیلوگرم وزن با ۱۷۰ سانتیمتر ارتفاع از محلی دیگر برای نصب به این پارک منتقل شده بود که به هر علتی به زمین سقوط و موجب حادثه دلخراش و مرگ نوجوان شد.

وی بیان کرد: به طور حتم با تمام افرادی که که در انجام مسئولیت قصوری را متحمل و منجر به بروز حادثه ناگوار برای خانواده مرحوم شده‌اند به صورت جدی برخورد قانونی اعمال می‌شود.

پرونده قضایی در پی سقوط مجسمه و فوت یک نوجوان ۱۱ ساله در اراک

دادستان مرکز استان مرکزی به این موضوع ورود کرد و پرونده قضایی به منظور بررسی علت سقوط مجسمه و فوت یک نوجوان در پارک شهدای گمنام اراک تشکیل شد.

«ربیع الله قربانی» با اشاره به پیگیری قضایی این رویداد ناگوار، افزود: پرونده قضایی در ارتباط با وضعیت حقوقی این حادثه زیان‌بار تشکیل شده و ضرر حادث شده مسلم است و برای احراز انتساب این ضرر و احراز مسئولیت به طور قطع نیاز به نظر کارشناس مربوطه است تا حکم بعد از نظر کارشناسی اعلام شود.

وی بیان کرد: دستگاه قضایی استان مرکزی با مسببان این حادثه با قاطعیت برخورد می‌کند و پس از بررسی‌های کارشناسی، مسببان این اتفاق تلخ باید به افکار عمومی پاسخگو باشند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به فوت پسر بچه ۱۱ ساله بر اثر سقوط یک مجسمه ۳۰۰ کیلویی در پارک شهدای گمنام که منجر به برکناری رئیس سازمان پارک‌های شهرداری اراک، اراک شد گفت: انتظار است معماران، مهندسان و طراحان اقدامات خود را درست و براساس استاندارد انجام دهند.

آیت‌الله «قربانعلی دری نجف‌آبادی» در خطبه‌های نماز جمعه اراک، با اشاره به ضرورت توجه به استاندارد لازم در فضای سبز و پارک‌ها، افزود: برای این خانواده داغدار از خدا طلب صبر داریم.

تراژدی تلخ سقوط مجسمه یا فرار مسئولیت

مهلت یک ماهه دادگستری استان مرکزی به شهرداری اراک برای رفع نواقص بوستان‌ها

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی در نشست کمیسیون ماده ۴۲ گفت: شهرداری اراک باید ظرف یک ماه آینده، تمام نواقص وسایل بازی در بوستان‌های این کلانشهر را رفع کند.

«محسن خیرمند» افزود: مستندات نماینده شهرداری در این نشست قانع کننده و قابل دفاع نیست اما با توجه به نظر اعضای کمیسیون این مهلت به شهرداری داده شد.

وی بیان کرد: باید تا ۳۱ خردادماه جاری، تمام بوستان‌های اراک مورد پایش قرار گیرد و هر بوستانی که وسایل بازی آن شکسته و یا فلزی است، وسایل آن جمع‌آوری شود.

قاضی منتخب رییس قوه قضاییه استان مرکزی ادامه داد: در صورتیکه این مهم توسط شهرداری اراک عملیاتی نشود، موضوع رسانه‌ای شده و شهرداری باید پاسخگو باشد.

وی بیان کرد: بهره‌برداری غیراستاندارد از تجهیزات در بوستان‌های اراک که مشمول استاندارد اجباری است، صورت گرفته است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی ادامه داد: اگر بعد از مدت زمان اعلامی، مجدد اتفاقی در بوستان‌های اراک تکرار شود، نسبت به موضوع اعلام جرم می‌شود و شهردار به دادسرا می‌رود و باید جوابگو باشد.

خیرمند افزود: هر روز فرزندان ما و شما از وسایل بازی بوستان‌های اراک استفاده می‌کنند، بنابراین قرار نیست این عزیزان و سرمایه‌های کشور به دلیل سهل‌انگاری کشته یا مصدوم شوند.

وی، با اشاره به متن یکی از خبرگزاری‌های استان، که نقل کرده، مقصر شهرداری اراک نیست، تاکید کرد: ما به عنوان دستگاه قضایی، قصور را می‌بینیم و از آن نمی‌گذریم، چرا در دومین نشست، شهردار اراک حاضر نیست و از حاضر شدن در این نشست خودداری کرده است.

قاضی منتخب رییس قوه قضاییه استان مرکزی عنوان کرد: اراک شهر دوستدار کودک معرفی شده، شهردار در هیچکدام از نشست‌های کمیسیون حاضر نشده، بنابراین نباید به راحتی از موضوع گذشت.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی هم در این نشست گفت: بیش از ۲ تا سه‌هزار کالا مشمول استاندارد اجباری است که یکی از این موارد، شامل تجهیزات مستقر در فضای بازی است.

«سعید میرنظامی» افزود: استاندارد استان با وجود کمبود نیرو و اعتبارات نسبت به مقوله استاندارد در بخش‌های گسترده و متنوع کم توجه نیست و پایش و نظارت را به جد در دستورکار دارد که بُروز چنین حوادث تلخی در بوستان اراک، ناشی از پشت میزنشینی است.

وی بیان کرد: کارشناسان استاندارد، و مردم نقص موجود در فضای بازی کودکان در پارک‌های اراک را می‌بینند، چگونه است که شهرداری نمی‌تواند این نواقص را ببیند.

وی افزود: استاندارد فقط مشمول تولید محصولات نیست، بلکه باید در نصب و بهره‌برداری نیز مقوله استاندارد مورد توجه قرار گیرد.

معاون خدمات شهرداری اراک هم در این نشست گفت: فوت نوجوانی در اثر سقوط مجسمه در پارک اراک ناشی از سهل‌انگاری شهرداری و پیمانکار در این موضوع است.

«سعید بیاتیان» افزود: برخورد حقوقی در این سانحه جای خود را دارد و هر فردی در این حادثه سهل انگاری داشته، حق الناس را باید ادا کند.

وی، علت عدم حضور شهردار اراک در این نشست را، حضور او در نشست هشت هزار و ۱۰۰ واحدی اقدام ملی عنوان کرد و گفت: شهرداری اراک ۹ سازمان زیرمجموعه دارد که همه آنها دارای مدیر واحدی هستند و هرکدام باید به وظایف خود عمل کنند.

معاون خدمات شهرداری اراک ادامه داد: قول مساعد داده می‌شود که تا پایان ماه جاری، ۱۲۷ پارک اراک در سامانه ثبت و تا ۳۱ خردادماه در هیچ پارکی در این کلانشهر وسایل بازی فلزی و شکسته وجود نداشته باشد.

اراک مرکز استان مرکزی است و در این منطقه حدود ۶۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.