دستیابی به دانش فنی ساخت مکمل تزریقی عنصر ید با اثر بخشی طولانی برای دام در استان مرکزی

استادیار بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی دستیابی به دانش فنی ساخت مکمل تزریقی عنصر ید با اثر بخشی طولانی برای دام در این استان خبر داد.

« علیرضا طالبیان مسعودی »افزود: ید جزء ضروری هورمون‌های غده تیروئید بوده و برای زندگی پستانداران ضروری است و نقش کلیدی در سوخت و ساز بدن، رشد و باروری داشته و کم کاری غده تیروئید ناشی از کمبود ید در بدن است.

وی ادامه داد: کمبود ید در دام‌هایی اتفاق می‌افتد که مقدار این ماده در خاک کاهش یافته و این حیوانات به طور عمده متکی به علوفه و خوراک‌های تولید شده محلی باشند.

استادیار بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در چنین مناطقی، اغلب گواتر بومی در انسان نیز شایع است.

طالبیان مسعودی یادآور شد: کمبود ید به‌ عنوان یک مشکل تغذیه‌ای در انسان در سال ۱۹۶۸ در ایران شناخته شد و تولید، توزیع و مصرف نمک یددار در سال ۱۹۹۰ معرفی شد.

وی اظهار کرد: در مناطقی که کمبود ید در انسان مشاهده می شود، مکمل دهی ید در دام ها نیز به موازات انسان انجام می‌شود و در کشور علیرغم وضع قوانین مربوطه در گذشته، برنامه جامعی برای مکمل دهی ید دام اجرا نشده و این احتمال قوی وجود دارد که دام های کشور، به ویژه گونه های وابسته به مراتع، تحت تأثیر اختلالات کمبود ید قرار گیرند.

استادیار بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: یکی از موانع اصلی تامین ید دام در ایران، عدم دسترسی آسان به مکمل های ید مناسب و مقرون به صرفه به ویژه برای دام‌های مرتع است.

طالبیان مسعودی افزود: به دلیل دشواری در استفاده از مکمل های خوراکی در این دام ها، اشکال تزریقی با اثر بخشی طولانی می تواند اطمینان از دریافت مقدار کافی ید توسط دام و پیشگیری از عوارض کمبود آن را فراهم کند که این مهم از جمله اهداف ساخت این نوع مکمل در استان مرکزی بوده‌ است.

وی خاطرنشان کرد: مکمل ساخته شده که با موفقیت در دام آزمایش شده‌ است می‌تواند پس از یکبار استفاده به مدت بیش از پنج ماه ید مورد نیاز دام را تامین کند که از نظر کاربری و اقتصادی نسبت به مکمل‌های خوراکی مزیت محسوب می‌شود.

مرکز تحقیقات استان مرکزی در سال ۱۳۶۲ و مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان در سال ۱۳۷۲ تاسیس شد و بعد از ادغام وزارتخانه‌های کشاورزی و جهاد سازندگی در سال ۱۳۷۹ با عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی و سپس در سال ۱۳۹۴ با ادغام مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان‌ها این مرکز با نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی فعالیت می‌کند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.