۸۵ درصد روستاهای استان مرکزی از آب آشامیدنی بهداشتی برخوردارند

مدیرعامل شرکت آبفا استان مرکزی گفت: ۸۵ درصد از روستاهای این استان از آب آشامیدنی بهداشتی برخوردارند.

«حشمت‌الله عباسی» روز سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب، افزود: شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در ۱۲ شهرستان، ۳۴ شهر و ۸۶۳ روستا مشغول خدمات رسانی است و عمده وظیفه آن تامین آب آشامیدنی بهداشتی و جمع‌آوری فاضلاب در تعدادی از شهرستان‌ها است.

وی بیان کرد: کنتورهای آب باید هر پنج سال یکبار تعویض شوند، اما عمر برخی کنتورها به ۲۵ سال می‌رسد و این فرسودگی، کم شماری را به دنبال دارد.

مدیرعامل شرکت آبفا استان مرکزی گفت: ۶۰ درصد شبکه توزیع در این استان، عمری بیش از ۳۰ سال دارند و در واقع شبکه‌های فرسوده قلمداد می‌شوند.

عباسی افزود: شبکه انتقال آب باید سالانه ۱۰ درصد اصلاح شود و این اصلاح در استان مرکزی به سی‌هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی ادامه داد: اعتبار مصوب شرکت در حوزه آب در سال گذشته ۴۸۳ میلیارد تومان بود که ۲۶۹ میلیارد تومان تخصیص یافت و ۲۷۴ پروژه سال گذشته اجرایی و ۵۳ حلقه چاه نیز حفر شد.

مدیرعامل شرکت آبفا استان مرکزی گفت: سال گذشته قراردادی با قرارگاه امام حسن(ع) منعقد شد که ۶۷ روستا با اعتباری بالغ بر ۲۳۵ میلیارد تومان از آب آشامیدنی بهره‌مند شوند که با اجرای این پروژه، سطح بهره‌مندی روستاها به ۹۱ درصد رسید.

عباسی افزود: در جهاد آبرسانی امسال نیز ۱۴۱ روستا با مبلغ ۹۳۰ میلیارد تومان در برنامه کاری قرار دارد.

وی با اشاره به طرح‌های بزرگ آبرسانی در استان مرکزی یادآور شد: چهار طرح بزرگ حوزه فاضلاب در شهرستان های اراک، ساوه، خمین و شازند در حال اجراست و اکنون ۵۷ درصد جمعیت استان زیر پوشش خدمات مدیریت فاضلاب قرار دارند.

مدیر شرکت آبفا استان مرکزی گفت: تصمیم کشور بر این بود که مصرف سرانه آب از ۱۵۸ لیتر به ۱۲۷ لیتر برسد، اما در دوران کرونا و به دلیل شرایط بهداشتی این سرانه به ۱۹۴ لیتر و حتی در برخی از روستاها این رقم به ۲۵۰ لیتر رسید و این رویه باید با توجه به منابع در اختیار اصلاح شود.

عباسی تاکید کرد: به هیچ عنوان آلودگی آب در استان وجود ندارد و شاید مسائلی از نظر شیمیایی مانند شوری یا سختی آب در نقاطی از استان وجود داشته باشد.

آب مورد نیاز استان مرکزی از ۷۲۶ حلقه چاه، ۴۲ رشته چشمه و ۲۶ رشته قنات تامین می‌شود و در بخش شهری ۳۳۷ هزار مشترک و در روستاها ۱۶۹ هزار مشترک وجود دارد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.