نیاز به مرمت اضطراری سالانه در ۴۰ بنای تاریخی استان مرکزی

سالانه به طور متوسط حدود ۴۰ بنای تاریخی استان مرکزی نیازمند مرمت‌های اضطراری هستند.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی، حسین محمودی معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی در رابطه با تعداد بنا‌های نیازمند مرمت فوری و اضطراری استان گفت: هر سال به طور متوسط حدود ۴۰ بنای تاریخی استان نیازمند مرمت‌های اضطراری هستند.

محمودی دلیل فرسوده بودن بخش قابل توجهی از این اماکن، همچنین فرسایش‌های طبیعی مانند باراش باران، دانست و افزود: البته تمام بنا‌های تاریخی استان مرکزی نیاز به بازدید‌ها و مرمت‌های دوره‌ای دارند که بسته به نوع و شرایط هر بنا متفاوت است.

او اضافه کرد: عملیات مرمت اضطراری تیمچه نوذری در سرای نوذری بازار تاریخی اراک آغاز شده و برای انجام این مرحله ۳ میلیارد ریال اعتبار در دستور کار قرار گرفته که از طریق مناقصه عمومی توسط پیمانکار واجد شرایط در حال انجام است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی بیان کرد: بخشی از عملیات این مرحله مرمت و نوسازی تیمچه بزرگ، مرمت ترک حجره‌ها، چند تاق و تویزه و تعویض آجر‌های فرسوده، اجرای طاق و تویزه حجرات، مرمت و نوسازی رواق‌ها با استفاده از الگوی سنتی است.

او با بیان اینکه مجموعه بازار ستون فقرات اصلی بافت تاریخی اراک است بر لزوم همکاری مالکان بازار قدیم و به ویژه مالکان محدوده تیمچه، تاکید کرد و ادامه داد: کسبه‌هایی که رزق خود را از این مجموعه تامین می‌کنند باید احساس وظیفه بیشتری در این خصوص داشته باشند.

بافت تاریخی سلطان آباد (اراک) به لحاظ نوع و نیز ساختار شبکه واگذاری و دانه بندی یک بافت شطرنجی محسوب می‌شود که دو خیابان اصلی در طرفین مجموعه بافت در جهت شمالی- جنوبی قرار گرفته و ۷ گذر فرعی در جهت شرقی – غربی به آن را قطع می‌کنند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.