توسعه بازارچه‌ها و مراکز عرضه صنایع دستی در استان مرکزی

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی از توسعه بازارچه‌ها و مراکز عرضه صنایع دستی در استان مرکزی خبر داد و گفت: بیش از ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات به فعالان صنایع دستی استان مرکزی پرداخت شد.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی، مصطفی مرزبان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به اهمیت و جایگاه صنایع دستی در ایران، اظهار داشت: تولیدات صنایع دستی در ایران از قدمتی تاریخی برخوردار بوده و می‌تواند به عنوان یکی از ابعاد مهم فرهنگی و اقتصادی در حوزه میراث فرهنگی به شمار برود، این در حالی است که با تمرکز و سرمایه‌گذاری درست بر روی این بخش از حوزه میراث فرهنگی علاوه بر معرفی هویت و فرهنگ سرزمینی در هر منطقه می‌توان زمینه های اقتصادی خوبی برای فعالان در این عرصه فراهم آورد به طوری که سال گذشته بیش از ۵۶ هزار دلار درآمد از صادرات صنایع دستی استان مرکزی به دست آمده است.

وی افزود: با توجه به اهمیت صنایع دستی در کشور تلاش داریم تا با ایجاد و توسعه بسترهای آموزش در حوزه صنایع دستی زمینه معرفی و ارتقای این صنعت مهم فرهنگی را رقم بزنیم در این راستا امسال دوره های تخصصی در خصوص تولید، بازاریابی و فروش و غیره برای فعالان این حوزه تدوین کرده‌ایم تا بتوان شاهد ارتقا کیفیت تولید و افزایش درآمد هنرمندان صنایع دستی از طریق باشیم.

مرزبان تصریح کرد: همچنین سعی ما براین است تا با انتشار کتابچه تخصصی به همراه ویدئوهای هنری نسبت به معرفی صنایع دستی و مجاب کردن و ترغیب دستگاه‌های اجرایی برای استفاده از صنایع دستی به عنوان هدایای کارکنان و تشویقی اقدام کنیم و البته قطعا کمک و حمایت از بخش خصوصی برای راه اندازی و تأسیس تعاونی هنرمندان صنایع‌دستی استان در کنار این اقدامات گام موثری در راستای شناساندن هرچه بیشتر رشته‌های صنایع‌دستی به عموم مردم خواهد بود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی و گردشگری صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه صنایع دستی استان مرکزی گفت: در سال ۱۴۰۱ اقدامات زیادی در راستای حمایت از هنرمندان صنایع دستی در استان مرکزی انجام شد، از جمله احصای مشکلات موجود بر سر راه فعالیت هنرمندان این عرصه با برگزاری جلسات با هنرمندان برای هم اندیشی و رفع مشکلات و شرکت آثار هنرمندان در جشنواره فجر صنایع دستی و همچنین در راستای حمایت از این بخش مهم فرهنگی، یکی از اقدامات خوب و موثر تجلیل از هنرمندان پیشکسوت و دارای نشان ملی بود که نشان دهنده اهمیت و جایگاه این عرصه مهم فرهنگی است.

وی افزود: در سال گذشته پروانه فعالیت ۳ کارگاه تولید صنایع دستی، ۳۵۶ فقره پروانه تولیدی انفرادی صنایع دستی و نیز ۵۰۲ مورد کارت شناسایی برای فعالان این حوزه صادر شد، همچنین جمعه بازارها و بازرچه های دائمی صنایع دستی در شهرهای نیم‌ور در شهرستان محلات و کمیجان به منظور عرضه و فروش محصولات صنایع دستی برگزار و اقدامات و نتایج خوبی به دنبال داشت.

مرزبان تصریح کرد: البته در کنار این موارد با حمایت و همراهی خوب سازمان زندان‌ها آموزش ها را برای زندانیان ارائه کردیم که گام موثری برای بازگرداندن این افراد به جامعه بود که در این راستا ۳ فقره کارت شناسایی برای زندانیان صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: ۷۳ نفر از هنرمندان فاقد پوشش بیمه تامین اجتماعی سال گذشته به سازمان تامین اجتماعی معرفی شدند که در نهایت ۵۶ نفر تحت پوشش قرارگرفتند و این در حالی است که هم اکنون ۳۱۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی در لیست انتظارپوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

مدیرکل یمراث فرهنگی استان مرکزی ادامه داد: در حوزه گردشگری و صنایع دستی سال گذشته  بیش از ۱۲.۶ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی به بانک‌های عامل معرفی شده که  بیش از ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات در این حوزه پرداخت شده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.