استان مرکزی ذائقه فرزندخواهی ندارد/باید برای جلوگیری از پیر شدن جمعیت زمان بخریم

دبیر جایزه ملی جوانی جمعیت گفت: استان مرکزی ذائقه فرزندخواهی ندارد.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی، حجت الاسلام علی گودرزی ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۲ در جلسه ستاد جمعیت استان مرکزی اظهار کرد: مسئله جمعیت به لحاظ سیاست گذاری جزو اولویت بندی ها و فوریت های جمهوری اسلامی قرار گرفته و بیش از ۵۰ بار رهبر معظم انقلاب در طول ۱۰ سال اخیر به مسئله جمعیت اشاره کرده اند و حتی در سالروز رحلت امام خمینی(ره) نیز مجددا نگرانی خود نسبت به مسئله جمعیت را بیان کردند.

وی با بیان اینکه اگر یک مسئله به اولویت و فوریت بدل نشود با وجود هزاران ماده و تبصره باز هم به نتیجه نمی رسیم، افزود: برخی از کشورهای اروپایی طی ۳۰۰ سال پیر شدند، اما ایران طی ۳۰ سال در حال پیر شدن است و سرعت کاهش نرخ باروری در دهه ۷۰ امروز خود را نشان می دهد. این امر یکی از تفاوت های ایران با دیگر کشورهاست، از طرفی کشورهای اروپایی زمانی پیر شدند که ثروتمند بودند، ولی ایران چنین وضعیتی ندارد و شرایط به لحاظ ثروت، درآمد و توسعه متفاوت است، ما امروز کشوری در حال توسعه قلمداد می شویم و ارائه مشوق در ایران با کشورهای اروپایی در این حیث دارای تفاوت های جدی است.

گودرزی با تاکید بر اینکه براساس این تفاوت ها نمی توانیم خود را با کشورهای اروپایی مقایسه کنیم، افزود: ایران در منطقه و در بین کشورهای اسلامی از بین ۲۶ کشور، از نظر نرخ باروری رتبه ۲۵ را دارد و آینده ما در منطقه نشان می دهد که جزو پیرترین کشورهای منطقه خواهیم بود و این امر باعث می شود که مورد طمع از جهات امنیتی، اقتصادی، نفوذهای اجتماعی و …  قرار گیریم.

وی با بیان اینکه اگر با همین منوال پیش برویم از وضعیت قرمز به وضعیت سیاه در حوزه جمعیت خواهیم رسید، گفت: مسئله جمعیت در زمره مسائلی نیست که به راحتی بتوانیم برای آن اقدام کنیم. اگر نتوانیم مسئله جمعیت را برای مردم محسوس و ملموس کنیم؛ در رفع این مشکل موفق نخواهیم بود.

این عضو ستاد ملی جمعیت اظهار کرد: به لحاظ نرخ باروری، نرخ سالمندی و آینده هولناک جمعیتی، تعدادی استان در قعر جدول قرار دارند و استان مرکزی نیز جزو ۵ استان پایانی این جدول است. در سال ۱۴۰۰ میانگین نرخ سالمندی ۶۰ سال به بالا در کشور ۱۰.۵ درصد و نرخ سالمندی ۶۵ سال به بالا ۶.۸ درصد است، این رقم در استان مرکزی به ترتیب ۱۲.۱ درصد و ۸ درصد گزارش شده است. این استان در میانگین نرخ سالمندی ۶۵ سال به بالا رتبه دوم کشور را داراست و جزو استان های پیر محسوب می شود.

وی افزود: میانگین نرخ باروری کشور بدون احتساب اتباع ۱.۶۵ درصد و با احتساب اتباع ۱.۷۴ درصد است و این نرخ در استان مرکزی به ترتیب ۱.۲۱ درصد و ۱.۲۹ درصد است. نرخ جانشینی نیز ۲.۱ درصد است که البته این نرخ مربوط به کشورهای اروپایی و توسعه یافته می شود و هدفگذاری ایران برای این نرخ ۲.۵ درصد است.

گودرزی با اشاره به مسئله سیاه چاله و تله جمعیتی در کشور که یکی دو استان در آن گرفتار شده اند، گفت: نرخ زاد و ولد و مرگ و میر برخی از استان ها یکی شده است و عملا به سیاه چاله جمعیتی افتاده اند و زمانی که به ۱۴۳۰ برسیم شرایطی را خواهیم داشت که دو نفر فوت می کنند و ۱.۵ نفر متولد می شوند.

وی تصریح کرد: هنوز دهه شصتی ها از سن باروری خارج نشده اند و می توانیم از ظرفیت موجود همچنان استفاده کنیم. باید به هر شکل ممکن برای جلوگیری از پیر شدن جمعیت زمان بخریم و با توجه به سرعتی که به سمت مدرنیته حرکت می کنیم باید مهدهای کودک را در آینده تبدیل به خانه سالمندان کنیم.

گودرزی با بیان اینکه استان مرکزی جزو استان هایی است که ذائقه فرزندخواهی هم ندارد، گفت: معنای ایجاد فاصله بین نرخ باروری و ذائقه فرزندخواهی این است که در این بین موانعی وجود دارد، باید برای فرزندآوری این موانع را برداریم و اگر این مسائل را رفع نکنیم عملا به جایی نمی رسیم.

وی اضافه کرد: ۱۹.۸ درصد افراد مورد مصاحبه قرار گرفته در یک مطالعه در استان مرکزی اعلام کرده اند که به بیش از یک فرزند تمایل دارند، از طرفی در وضعیت سقط با شرایط سیاهی روبرو هستیم و استان مرکزی نیز در این حوزه دارای رتبه است. این مسئله فقط به مباحث فرهنگی محدود نمی شود بلکه مباحث صنعتی و اقتصادی نیز دخیل است.

گودرزی با بیان اینکه ۲۰ درصد زوجین درگیر مسئله ناباروری هستند، اظهار کرد: از هر ۵ زوج، یک زوج نابارور است، طبق مطالعات انجام شده سالانه ۵۳۰ هزار سقط عمدی انجام می شود، ۴ میلیون و ۶۰۰ زن مطلقه، شوهر از دست داده و مجرد قطعی نیز در کشور وجود دارند و این ارقام منهای ۱۲ میلیون نفری است که در سن ازدواج هستند و تمایلی به ازدواج ندارند. همه این تفاسیر و آمار و ارقام نشان می دهد که این معضل با کار عادی اداری حل نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه مسئله جمعیت یک مسئله فرهنگی صرف نیست بلکه یک مسئله چند وجهی است که در حوزه های مختلف برای آن زمینه فراهم شده است، گفت: کلمه بحران برای مسئله جمعیت کلمه ای درست است و اگر امروز نگاهی بحرانی به این مسئله نداشته باشیم نباید انتظار داشت که مردم به شکل جهادی به مسئله ورود کنند.

وی تاکید کرد: در مسئله جمعیت فعلا به جز تسهیلگری کاری از دست حکومت بر نمی آید و به لحاظ فرهنگی باید گروه های مردمی، روحانیون و شبکه بهداشت و درمان به میدان وارد شوند و تا زمانی که حمایت از گروه های محلی و نهضت های فرزندآوری مردمی صورت نگیرد کاری از پیش نمی رود. لازم است که در ستاد جمعیت استان مرکزی نگاه ویژه ای به گروه های مردمی اعمال شود.

دبیر جایزه ملی جوانی جمعیت در خصوص این جایزه بیان کرد: در گذشته یکی از مسائل اصلی کاهش جمعیت، تشویق ها و تنبیه ها بوده است. در قانون جوانی جمعیت، برای استنکاف از قانون نیز موارد سنگینی درج شده است و در واقع این قانون فراز و نشیب های بسیاری را طی کرده است. باید این جایزه به همه زیرمجموعه ها در دستگاه های اجرایی اطلاع رسانی شود تا بتوانیم دایره مخاطبین را گسترش دهیم، همچنین باید یک فراخوان عمومی داشت و دبیرخانه آن نیز در استان فعال شود.

وی با اشاره به مراحل استانی و ملی این رویداد، گفت: مرحله استانی تا ۲۰ اردیبهشت ماه جمع بندی شده و سه نفر به سطح ملی معرفی می شوند و مرحله ملی با حضور ریاست جمهوری برگزار و یک نفر به عنوان برنده جایزه ملی انتخاب می شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.