ثبت ۱۱ اثر ناملموس و طبیعی استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، از ثبت ۱۱ اثر ناملموس و طبیعی این استان در فهرست میراث ملی کشور خبر داد.

به‌ گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، «مصطفی مرزبان»، افزود: ۶ اثر ناملموس شامل، مراسم خُن در تعزیه روستای اردمین ساوه، آیین دوز دوگمک (نمک‌سابی) در روستای یاسبلاغ کمیجان، شیوه و مهارت ساخت ساز چوگور، گویش آشتیانی، شیوه تهیه شربت اوین آوا در کمیجان و مراسم عروسی اوجاق در روستای استوه خنداب است.

وی بیان کرد: پنج میراث طبیعی نیز شامل درخت توت کهنسال و درخت چنار کهنسال معین آباد تفرش، درخت چنار کهنسال مّکان روستای خرازان تفرش، درخت چنار کهنسال چرده روستای چنارستان شازند و تنگه و چشمه روستای آشیانک ساوه است که پس از تشریفات قانونی از طرف شورای ثبت آثار طبیعی، در فهرست میراث طبیعی ملی کشور قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی ادامه داد: ثبت ملی آثار ناملموس می‌تواند موجب آشنایی بیشتر، ماندگاری و معرفی هرچه بهتر فرهنگ هر منطقه شود، بنابراین یکی از سیاست‌های مهم میراث‌فرهنگی ثبت آثار ناملموس در فهرست آثار ملی است.

مرزبان، با اشاره به اینکه تاکنون ۵۳ اثر استان مرکزی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، گفت: نخستین گام برای حفاظت از میراث ناملموس شامل شناسایی مستندسازی، پژوهش، نگهداری، ترویج، ارتقا یا انتقال میراث به ویژه از طریق آموزش رسمی و غیررسمی و احیای مجدد جنبه‌های مختلف آن است.

وی بیان کرد: آثار طبیعی تحت نظارت و حمایت وزارت میراث فرهنگی قرار دارد و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این اثر برعهده این اداره‌کل است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود، ممنوع است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی عنوان کرد: آثار طبیعی پدیده‌های کم‌نظیری است که برای آن‌ها جایگزینی وجود ندارد و از نظر تاریخی، علمی و طبیعی ارزش زیادی دارند و این آثار در طبیعت و گاهی اوقات در گیاهان و جانوران هم دیده می‌شود که به جهت حفاظت از آن‌ها، به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت می‌شوند.

بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۹۰۸ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور قرار دارند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.