شهردار اراک در جلسه پاسخ به سوالات شورای شهر چه گفت؟

شهردار اراک در صحن رسمی شورای شهر به ۶ سوال مطرح شده از سوی ۹ عضو شورا متشکل از وحید میرنظامی، علی اصغر غفاری، داوود قربانی، عباس خسروانی، علی جعفر محصولی، حامد آجرلو، محمد عسگری، علی چگینی و پیمان عین القضاتی پاسخ داد.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی، دکتر علیرضا کریمی دهم اسفندماه ۱۴۰۱ در صحن رسمی شورای شهر اراک در پاسخ به سوالات اعضای شورا پیرو ماده ۸۳ قانون شوراها، اظهار کرد: براساس این ماده، طرح سوال باید پس از تذکر(شفاهی یا کتبی) صورت گیرد، اما این روند رعایت نشده و وجاهت قانونی را در این حوزه شاهد نیستیم.

وی با اشاره به اینکه ۶ مسئله مورد سوال قرار گرفته است، گفت: در سوال اول فعالیت های شهرداری در حوزه بودجه محله‌محوری مطرح شده است. شهر اراک دارای ۵ منطقه، یک بافت، ۵۵ محله و ۵۵۰ هزار نفر جمعیت است. خدمت به مناطق و محلات صرفا براساس قانون بودجه میسر است و آنچه در قانون آمده است، قابل پیگیری است.

وی افزود: در برخی از محلات، ستاد بازآفرینی شهری با ۲۹ عضو به وضعیت محلات کم برخوردار می پردازد و از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۴۰۰ این ستاد فقط ۱۱ جلسه برگزار کرده است، اما در یک سال اخیر، ۵ جلسه برگزار شده است و شهرداری به تنهایی در این بازه زمانی ۳۰ کارویژه از جمله ساماندهی، بهسازی و کف سازی بازار تاریخی اراک، اجرای فاز دوم عملیات ساختمانی مجتمع چند منظوره کوی امام علی، ترمیم و حفظ و نگهداری بازار و حمام ارگ، مطالعات بازآفرینی شهری در سکونتگاه های غیررسمی، پله گذاری کوی امام علی و کوی ولیعصر، توزیع ۸۱ هزار تن آسفالت و … انجام داده و فعال عمل کرده و ۳۹۶ میلیارد تومان برای این محلات در بودجه ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است. همچنین طی نامه ای گزارش کم کاری دستگاه های مرتبط با فرمانداری ارائه شد هرچند که تا امروز پاسخی از سوی فرماندار دریافت نشده است.

شهردار اراک در پاسخ به سوال دوم در خصوص تاخیر در پروژه های عمرانی، بیان کرد: در سال ۱۴۰۰، ۱۳۷ روز شهردار بودم، در گزارش سازمان بازرسی اعلام شده بوده که بخش قابل توجهی از پروژه های ۹۸ و ۹۹ به دلیل عدم برآورد صحیح و منطقی، ضعف در نظارت و بی توجهی به تکالیف قانونی کارفرما در موعد مقرر به نتیجه نرسیده است و تکمیل این پروژه ها با توجه به نرخ تورم، افزایش هزینه را به همراه خواهد داشت، همچنین نحوه اجرای پروژه ها یکی از عوامل نارضایتی شهروندان است و عملکرد شهرداری در بازه زمانی مذکور مطلوب ارزیابی نشده است. بنده با این شرایط شهرداری اراک را تحویل گرفتم.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۴۶ پروژه عمرانی در شهر اراک وجود داشت که در متمم به ۱۴۳ پروژه کاهش یافت و در سال ۱۴۰۱، ۱۵۲ پروژه وجود داشت که به ۱۴۳ پروژه تقلیل یافت و اجرایی شد، گفت: امروز به یک استحکام در روند اجرای پروژه ها رسیده ایم و با اجرای پروژه ها مشکلات را حل می کنیم، البته افزایش بی رویه قیمت ها و تورم یکی از عوامل سست کننده پیمانکار در ادامه کار و اجرای قرارداد است.

کریمی در خصوص وضعیت پروژه مجتمع آفتاب که مورد سوال اعضای شورا بود، گفت: عملیات اجرایی پروژه مجتمع آفتاب، سال ۱۳۸۵ آغاز شد و در سال ۱۳۹۹ قرارداد دیگری با شرکت جهاد نصر منعقد شد که البته این قرارداد ۹ مشکل داشت و مشخص نبود قرارداد سرمایه گذاری است یا پیمانکاری و در بخش شرایط پرداخت نیز بسیار مبهم عمل شده بود. برای تکمیل این پروژه ۳۲ میلیارد تومان اعتبار برآورد شد، اما ۹ مسئله مهم دیده نشده بود که در اسفندماه ۱۴۰۰ اعلام ماده ۴۸ شد و در نهایت مجددا مناقصه برگزار شد ولی متقاضی شرکت نکرد و مجددا قرارداد در آبانماه امسال با شرکت جهاد نصر منعقد شد و امیدواریم این پروژه اواخر سال آینده یا اوایل ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به وضعیت آرامستان اراک و ضرورت توسعه آن و تملک زمینی به مساحت ۳۰ هکتار در مجاورت آرامستان فعلی، بیان کرد: رفع معارضین و حضور کشاورزان در این محدوده یکی از مشکلات جدی در روند عملیات احداث توسعه فاز دوم بود، از طرفی با توجه به ادعای کشاورزان، شورای تامین اجازه کار در سطح ۲ هکتار را داده چراکه شهرداری هنوز ۸ شعیر آن را تملک نکرده است تا تصرف کامل این اراضی انجام گیرد.

کریمی در خصوص اجرای تقاطع غیرهمسطح میدان امام خمینی بیان کرد: کار مطالعاتی این پروژه از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و در سال ۱۳۹۸ بدون طرح مصوب، فضای میدان بهم ریخته شد و طرح آن فروردین ۱۴۰۱ توسط شورای ترافیک تصویب شد. در تیرماه عملیات اجرایی آن آغاز شد و قرارگاه خاتم الانبیا نیز تحویل این پروژه را در خردادماه ۱۴۰۳ اعلام کرده است. امیدواریم این پروژه با کار شبانه روزی زودتر از موعد مقرر تکمیل و تحویل شود.

وی در خصوص پروژه باغ ایرانی اظهار کرد: این پروژه در سال ۱۳۹۸ قرارداد مطالعاتی بسیار ضعیفی داشته ولی اعتباری بابت اجرا نداشته است، البته مشاور تهیه اطلس سرمایه گذاری شهر اراک، با توجه به نزدیکی این باغ به مجموعه درمانی بیمارستان سینا این محل را برای شهرک سلامت پیشنهاد و مطالعه کرده است. همچنین در پروژه منطقه گردشگری گردو ایجاد باغ ایرانی پیش بینی شده است.

شهردار اراک با بیان اینکه درآمد کوششی شهرداری اراک در ۱۴۰۰ بالغ بر ۴۳۲ میلیارد تومان بوده و امسال به ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است، گفت: این ارقام به این معنی است که درآمد کوششی شهرداری ۱۶۳.۷ درصد افزایش یافته است، همچنین در متمم حدود ۱۰ پروژه عمرانی در سال جاری به علت نداشتن هیچ پیشرفتی با هزینه صفر لحاظ شده است.

وی در پاسخ به سوال مطرح شده درخصوص روند عملکردی شهرداری در حوزه جلب مشارکت و سرمایه گذاری تصریح کرد: به منظور توسعه فرهنگ سرمایه گذاری، همایش بین المللی فرصت سرمایه گذاری شهر اراک برگزار و ۵ تفاهم نامه نیز منعقد شد. شهرداری با جذب مشاور درصدد تهیه اطلس سرمایه گذاری شهر اراک است که با آماده شدن آن می‌توان براساس برنامه سرمایه گذار را جذب کرد، البته با وضعیت اقتصادی موجود و رشد قیمت طلا و سکه و دلار و داغ شدن بازار دلالی، سرمایه گذاری قدری دشوار شده است، اما درصدد جلب سرمایه گذار هستیم.

کریمی در خصوص آخرین وضعیت پروژه گردشگری دره گردو، گفت: از سال ۱۳۸۵ مسئله تبدیل شدن این دره به منطقه گردشگری مطرح شد. در سال ۱۳۹۴، سازمان میراث فرهنگی با طرح تهیه شده موافقت کرد، اما مجددا پروژه مسکوت باقی ماند تا واگذاری زمین از راه و شهرسازی به شهرداری انجام گیرد، نهایتا سال گذشته ۸۶ هکتار از اراضی با کاربری سبز به شهرداری واگذار شد. از طرفی تا زمانی که شهرداری مالک زمین نباشد، امکان واگذاری آن به سرمایه گذار وجود ندارد و هنوز تکلیف واگذاری ۲۳ هکتار مشخص نشده است و عملا با چالش هایی در این حوزه روبرو هستیم، حتی مرحوم رستم قاسمی وزیر سابق راه و شهرسازی دستور واگذاری این اراضی به شهرداری را داد، اما هنوز این امر محقق نشده است. البته کار در جریان است و ایجاد یک پارک هیجانی در منطقه با قرارداد ۲۴ میلیارد تومانی در سال آینده در نظر است و با مساعد شدن هوا، طرح ساماندهی رودکنار آغاز می شود و در روزهای آینده نیز باغ شهدا درختکاری می شود.

وی با اشاره به بازگرداندن پارک شهید باهنر به منابع طبیعی گفت: از سال ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۰ این پارک در اختیار شهرداری بوده و تنها اجازه آبیاری آن را دادند و اجازه فعالیت های تفریحی را ندادند، به همین دلیل قرارداد قبل را بازگرداندیم و در قرارداد جدید تلاش شد که پروژه گردشگری در این قرارداد لحاظ شود و در سال ۱۴۰۲ حتما یک سرمایه گذار برای اجرای طرح های تفریحی، گردشگری، رفاهی و خدماتی جذب می شود.

کریمی با اشاره به ۱۵۹ نقص عمرانی در پروژه هتل اطلس، گفت: این نواقص رفع شده و مسئله سند آن حل شد و آماده فروش یا واگذاری به بهره بردار است. مطالعه و بازطراحی بام اراک، شناسایی اراضی واجد سرمایه گذاری، تمدید قرارداد شهرک خودرو تا پایان ۱۴۰۲ و تعیین تکلیف ۳۵۰ واحد تجاری و تهیه نقشه پروژه فوداستریت از دیگر پروژه‌های در دست اجرا توسط شهرداری اراک به شمار می رود و فاز دوم پروژه فردین پور نیز آماده اجراست.

وی در خصوص اصلاح ساختار منابع انسانی شهرداری نیز بیان کرد: سال ۱۳۹۶ یکبار اصلاح ساختار انجام شده و این امر در واقع تحت دستور وزارت کشور است، اما مسئله تبدیل وضعیت و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی در سال گذشته و امسال انجام گرفت. بخشنامه اجرای نظام هدفمند و عدالت محور در پرداخت پرسنلی ابلاغ و شیفت های کاری ساماندهی شده است و اضافه کاری و پرداختی ها نیز در دستور کار قرار دارد، همچنین با وجود فعالیت های جدید، روند جذب نیروهای شهرداری کاهشی بوده و انضباط لازم لحاظ شده و تشتت قراردادها نیز تحت مدیریت قرار دارد، البته به دنبال جذب نیروی متخصص برای آینده براساس آزمون و طبق دستورالعمل وزارت کشور هستیم و در حال مطالعه راه اندازی مرکز جامع علمی و کاربردی به جهت توسعه آموزش ها و توانمندی شهرداری هستیم.

شهردار اراک با اشاره به مجموعه فعالیت فرهنگی و اجتماعی شهرداری بیان کرد: در ۲۲ مسجد کلاس های اوقات فراغت تشکیل شد و برگزاری نمایشگاه و موکب غدیر، اجرای برنامه های متعدد در اعیاد مذهبی و ماه رمضان و دهه مبارک فجر در مساجد و محلات اراک، برگزاری هفته فرهنگی اراک، افتتاح زمین چمن در شهرک های کم برخوردار و برگزاری فستیوال کودک، ایجاد زمین ورزش ساحلی، افتتاح زورخانه، افتتاح پارک تخصصی شطرنج، اجرای همایش های پیاده روی خانوادگی در محلات، برگزاری کارگاه تخصصی حفظ تالاب میقان و کارگاه اراک شناسی، بازسازی مددسرا، بهسازی خانه فرهنگ، واگذاری زمین به خیرین اورژانس ساز و مشارکت حداکثری در برگزاری راهپیمایی اربعین، کمک به مراکز توانبخشی و … بخشی از اقدامات شهرداری در این حوزه به شمار می رود.

عدم ارسال پاسخ مناسب و به موقع به مکاتبات شورا و سوالات و تذکرات اعضا به عنوان سوال ششم مطرح شده و این رفتار توهین و بی حرمتی به این جایگاه و توهین به مردم عنوان شده است که شهردار اراک در این رابطه بیان کرد: احترام و حفظ حرمت اعضا همواره مدنظر بوده و اگر موردی بوده، مطرح شود، همچنین اعضای شورا نیز باید حرمت شهردار را داشته باشند، در چندین مورد هتک حرمت اینجانب صورت گرفت که اسناد آن موجود است و این مسئله خواسته ای دوطرفه است. اختلاف افکنی یکی از ابزارهای شیطان است و ما مسلمانان مامور به وحدت و یکپارچکی هستیم. نباید علیرغم مختلف بودن، اختلاف داشت، چرا باید برای منفعت جویی برخی افراد، دچار اختلاف شویم؟ برای از بین بردن اختلافات باید انصاف داشت.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.