اجرای طرح آگاه سازی پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی

طرح آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی با هدف ارتقاء دانش و تغییر نگرش در گروه‌های هدف در استان مرکزی اجرا می‌شود.

به گزارش اخبار روزانه مرکزی به نقل از صدا وسیما، سرپرست بهزیستی استان مرکزی گفت: طرح آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی با هدف ارتقاء دانش، تغییر نگرش و در نهایت تغییر رفتار در گروه‌های هدف میانسال و سالمند اجرا می‌شود.
زیدوند افزود: طرح آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی با هدف ارتقای دانش، تغییر نگرش و در نهایت تغییر رفتار در گروه‌های هدف میانسال و سالمند اجرا می‌شود.

وی گفت: این طرح با محوریت موضوعات سکته مغزی، بیماری قلبی- عروقی، استئوپروز، آرتروز، دیابت و سقوط طراحی شده است.

سرپرست بهزیستی استان مرکزی افزود: طرح آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی در چهار شهرستان اراک – دلیجان –خمین و شازند توسط ۲۲ تسهیلگر که در مصاحبه تخصصی بهزیستی پذیرفته شده‌اند اجرا می‌شود.

مسئله سالمندی جمعیت که به دلایل مهمی از جمله کاهش میزان مرگ و میر ناشی از پیشرفت‌های علوم پزشکی، بهداشت، آموزش و پرورش و در نتیجه افزایش نرخ امید به زندگی و طول عمر مطرح شده، پدیده نسبتاً نوینی است.

زیدوند ادامه داد: از آنجا که این پدیده در کلیه جنبه‌های زندگی جوامع بشری تحولات قابل ملاحظه‌ای به وجود می‌آورد، لذا مقابله با چالش‌های پدیده و اتخاذ سیاست‌های مناسب در جهت ارتقای وضعیت جسمی، روانی و اجتماعی سالمندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی گفت: استان مرکزی بعد از استان گیلان دومین استان پیر کشور است و در شهرستان تفرش و آشتیان با ۱۹ درصد پیرترین و ساوه با ۵/۷ درصد جوان‌ترین شهرستان استان است.

زیدوند افزود: با توجه به رشد جمعیت سالمندان و با توجه به اینکه مشکلات و بیماری‌هایی که مختص دوره سالمندی است بیشتر می‌شود؛ بنابراین ایجاد دوران سالمندی سالم و با حداقل مشکلات ضروری است که این مهم جز با مدیریت صحیح برنامه‌های مراقبتی و مخصوصاً مراقبت‌های پیشگیرانه و آگاه‌سازی امکان‌پذیر نیست.

وی اضافه کرد: بهزیستی استان تعداد ۵ هزار و ۱۵۲ نفر سالمند تحت پوشش خود دارد و تعداد ۱۰۰۰ نفر از این سالمندان مستمری ماهیانه دریافت می‌کنند؛ همچنین تعداد مراکز شبانه‌روزی نگهداری سالمندان در استان ۷ مرکز است که تعداد ۳۳۰ نفر سالمند در آنها نگهداری می‌شود، از این ۷ مرکز ۴ مرکز دراراک، ۱ مرکز در دلیجان، یکمرکز در تفرش، یک مرکز در آشتیان است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.