تاکید استاندار بر برنامه های سند کاهش آمار طلاق در استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، برنامه های محوری سند کاهش آمار طلاق اراک با مصوبه شورای توسعه و برنامه ریزی استان مرکزی با تخصیص دو میلیارد ریال اعتبار برای اجرای دو برنامه محوری تقویت امور مشاوره زوجین قبل از طلاق و آموزش مهارت های زندگی امسال در شهرستان های این استان تداوم می یابد.

‘علی اکبر شعبانی فرد’ شنبه در این نشست، طلاق را یکی از چالش های مهم اجتماعی و از آسیب هایی دانست که در رشد سایر معضلات اجتماعی اثرگذار است.

وی افزود: نظام سلطه با ۷۰ شبکه ماهواره ای، ۱۱۰ شبکه اینترنتی و غول بزرگ تبلیغی خود جنگ نمام عیار نرم را علیه ایران بکار گرفته و یکی از اهداف کلان آن از بین بردن اعتقادات دینی و سست کردن تحکیم بنیان خانواده است.

وی برنامه های فرهنگی، مشاوره و آگاه سازی جامعه در حوزه طلاق را یکی از سنگرهای مبارزه با دشمن دانست و گفت: تدوام و اجرای امسال این سند در سراسر استان ضروری است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: سند کاهش آمار طلاق در شهرستان اراک پارسال با جمعیت هدف ۶۰۰ هزار نفر با ۳۴۸ برنامه عملیاتی و صرف یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار اجرایی شد که نتایج معناداری را در کند کردن رشد طلاق در پی داشت.

‘غلامرضا فتح آبادی’ افزود: با اجرای طرح یکساله کاهش آمار طلاق در اراک به صورت پایلوت کشوری کاهش نرخ حدود ۱۰ درصدی طلاق نسبت به سایر شهرستان های استان مشهود است، اگرچه در کل تمامی مناطق استان شاهد رشد آمار این آسیب اجتماعی بوده است.

وی توضیح داد: مسوولیت عملیاتی کردن این سند با پیشنهاد دادگستری استان مرکزی با دفتر اجتماعی استانداری بود که با همکاری ۳۷ دستگاه اجرایی متولی انجام شد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری استان مرکزی بیان کرد: رویکرد این سند پنج محور اصلی آموزشی، آگاه سازی، مداخله ای، حمایتی و پژوهشی داشت.

فتح ابادی خاطرنشان کرد: در قالب برنامه های این سند علاوه بر ۱۰ هزار و ۸۲۰ زوج جوان، ۳۰ هزار خانواده آسیب دیده نهادهای حمایتی نیز آموزش مهارت زندگی را فرا گرفتند.

وی تصریح کرد: ۱۵ روستای پاک از آسیب طلاق نیز در این سند پیش بینی شده بود که در ارزیابی های نهایی پایان برنامه ها در ۹ روستا هیچ آمار طلاق ثبت نشده است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: در پژوهش های تحلیلی آمار طلاق در شهرستان اراک یازده علت عمده عامل این آسیب اجتماعی شناخته شد که نبود اعتماد طرفیت به هم، مسوولیت پذیری ضعیف، تنفر، نبود رضایت از روابط جنسی، سوءظن و بدبینی، کمبود مهارت های زندگی، نارضایتی عاطفی، فقر، نداشتن مهارت حل مساله و اعتیاد از مهمترین این مسائل است.

فتح آبادی توضیح داد: اجرای این سند نخستین الگوی برنامه های جمعی هدفمند در موضوعات آسیب اجتماعی بود.

رییس کل دادگستری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: قانون حمایت از خانواده هشتم اردیبهشت امسال به استان ابلاغ شده و از این پس دادگاه های خانواده باید به صورت مستقل موضوعات این حوزه را پیگیری کنند.

حجت الاسلام ‘حکمتعلی مظفری’ افزود: براساس این قانون قوه قضاییه مکلف شده که مشاوره پیش از طلاق را اجباری کند و به این منظور توسعه مراکز مشاوره در استان امری ضروری است.

وی توضیح داد: با اجرای سند کاهش طلاق در اراک تعداد مراکز مشاوره از پنج مورد به ۱۱مورد افزایش یافته اما پاسخگو نیست و باید درقالب تداوم برنامه های طلاق در استان مراکز مشاوره سراسر شهرستان ها و ۱۳ حوزه قضایی منطقه تقویت شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.