شناسایی ۱۳ مورد عارضه ناشی از واکسن کرونا در استان مرکزی

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تا امروز ۱۳ مورد عارضه ناشی از واکسن شناسایی شده که منجر به بستری شده و پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت مرخص شده اند، در مجموع تا امروز هیچ عارضه جدی نداشته ایم.

دکتر سید محمد جمالیان پنجم تیرماه ۱۴۰۰ در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان مرکزی، با قدردانی از روند مناسب رعایت پروتکل های بهداشتی در برگزاری انتخابات، افزود: قبل از انتخابات، جلسات و میتینگ هایی برگزار شد که رعایت پروتکل ها در آنها صورت نگرفت و تذکرات لازم ارائه شد، اما روز انتخابات میزان رعایت پروتکل ها مطلوب بود.

وی با اشاره به برگزاری کنکور سراسری در هفته آتی گفت: با آموزش و پرورش مذاکرات لازم انجام شده است تا امسال هم به مانند سال گذشته آزمونی بدون مشکل داشته باشیم، در سال گذشته هیچ یک از داوطلبین ابتلا به کرونا نداشتند که نشان از برگزاری مطلوب آزمون دارد.

جمالیان با تاکید بر اینکه با هفته حساسی روبرو هستیم، گفت: روند ابتلا در استان افزایشی شده است و نیازمند کمک همه ارگان ها هستیم. در حال حاضر شرایط ظرفیتی تالارها و رستوران به شکلی است که اصلا پروتکل ها رعایت نمی شود، پس اگر این مراکز در همان لحظه برگزاری مراسم و پذیرش مردم، پلمب شوند، عملا اتفاق افتاده است و اثری نخواهد داشت، اما توقع این است که اتاق اصناف و مسئولان امر نظارت داشته باشند و به دانشگاه کمک کنند، شرایط اقتصادی را درک می کنیم، اما اگر طی ۴۸ ساعت تغییر در روال کاری تالارها و رستوران ها ایجاد نشود با کمک نیروی انتظامی اقدام می کنیم و حتی ممکن است که مراسم تالارها را کنسل و پلمب کنیم.

وی افزود: در کنار رستوران ها و تالارها، رانندگان تاکسی های تلفنی و اینترنتی ماسک استفاده نمی کنند و توقع می رود که نظارت لازم در این حوزه نیز اعمال شود، هرچند که در سطح شهر هم ناظریم که راننده ها از زدن ماسک خودداری می کنند.

رییس دانشگاه علووم پزشکی اراک با اشاره به نارنجی بودن اراک و نارنجی شدن خمین و ساوه که امروز اعلام شد، گفت: در شرایط نارنجی مسلما باید برخی مشاغل تعطیل باشند، اما اگر با ادامه فعالیت انها همراهی می شود به دلیل مشکلات اقتصادی است هرچند که متاسفانه اصناف همکاری ندارند، در حال حاضر آموزشگاه ‌های موسیقی و زبان و گیم نت ها باید تعطیل باشند، اما همه با عدم رعایت پروتکل ها فعالند و اگر این روال ادامه یابد با توجه به اینکه در آغاز راه پیک پنجم هستیم، اگر این مراکز تعطیل شدند، گلایه نداشته باشند.

وی تصریح کرد: در خصوص حسینیه کرهرود بارها تذکر داده شده است، اما هر هفته در فضای مسقف این حسینیه مراسم برگزار می شود، باشگاه و سالن های ورزشی بدون رعایت پروتکل های بهداشتی بدون تهویه مناسب تا پاسی از شب فعالند و باید اداره کل ورزش و جوانان بر آنها نظارت داشته باشد، همچنین تراکم مسابقات بالاست و می تواند نقطه تهدیدی برای سلامت باشد.

جمالیان اظهار کرد: زمانی که درخواست برگزاری یک مراسم و مجمع واصل می شود، کارشناسان به صورت علمی مسئله را بررسی می کنند که متاسفانه برخوردهای خوبی با کارشناسان نمی شود و به محض دریافت پاسخ منفی هتاکی و برخورد فیزیکی رخ می دهد. لازم است فرمانداران به مدیران اعلام کنند که حضور کارشناسان و بازرسان برای حفظ سلامت جامعه است و باید شان و حرمت آنها حفظ شود.

وی در خصوص واکسیناسیون گفت: متاسفانه شایعاتی در این حوزه وجود دارد، در همه دانشگاه های کشور کمیته عوارض واکسیناسیون وجود دارد، در شهرستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکنون، ۷۱ هزار نفر دوز اول و ۲۶ هزار نفر دوز دوم را دریافت کرده اند، تا این لحظه ۶ مورد فوتی گزارش شده است که می تواند به واکسن مرتبط باشد، با بررسی صورت گرفته از این ۶ مورد تنها نسبت به یک مورد مشکوک هستیم که مرگ ناشی از تزریق واکسن بوده باشد.

جمالیان با تاکید بر اینکه تمامی تزریق ها رصد می شود، افزود: تا امروز ۱۳ مورد عارضه ناشی از واکسن شناسایی شده که منجر به بستری شده و پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت مرخص شده اند، در مجموع تا امروز هیچ عارضه جدی نداشته ایم. طی هفته جاری تمام افرادی که واکسن مرحله اول را دریافت کرده اند دوز دوم را دریافت می کنند و خوشبختانه دوز مورد نیاز وارد استان شده است و نگرانی وجود ندارد و نیازی نیست قبل از تماس با افراد در مراکز واکسیناسیون حاضر شوند.

به گزارش ایسنا، در این جلسه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: در هفته چهارم خردادماه تعداد موارد مثبت و ابتلا به کرونا در استان ۹۰۹ نفر بوده است که با ۷ درصد رشد در هفته گذشته به ۹۶۹ نفر رسیده است.

دکتر علی علیمحمدی گفت: موارد بستری با ۵ درصد افزایش از ۱۱۰ نفر به ۱۱۵ نفر، موارد سرپایی از ۷۹۹ نفر به ۸۵۴ نفر و موارد فوتی نیز با ۳۳ درصد رشد از ۱۲ نفر به ۱۶ نفر رسیده است.

وی با اشاره به انجام بیش از ۱۲۵ هزار رپید تست از آذرماه سال گذشته تاکنون، گفت: در هفته گذشته ۲۰۵۸ رپید تست انجام شد که از این تعداد ۳۵۳ مورد معادل ۱۷ درصد کل تست ها مثبت شناسایی شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.