ممنوعیت برداشت گیاهان دارویی از مراتع استان مرکزی

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: برداشت گیاهان دارویی در سال جاری به‌دلیل کاهش بارندگی‌ها و تداوم خشکسالی از مراتع این استان ممنوع شده است.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی، «عبدالحسین محمدی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: یک میلیون و هفت هزار هکتار مرتع در استان مرکزی وجود دارد که  ۱۲۲ هزار هکتار از این مراتع واجد گیاهان دارویی و صنعتی است و دارای طرح اصلاح، احیا و بهره‌برداری است که به‌دلیل کاهش بارندگی‌ها در سال‌جاری مجوز برداشت و بهره‌برداری از گیاهان دارویی در رویشگاه‌های مرتعی این استان صادر نمی‌شود.

وی ادامه داد: ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی واجد گیاهان دارویی پارسال  با انجام طرح بذرکاری ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار این اراضی اصلاح، احیا و غنی سازی شده‌ است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: ۲ هزار و ۲۶۰ کیلوگرم محصول کتیرا و باریجه به ارزش هفت میلیارد ریال سال گذشته از ۲ هزار هکتار از مراتع این استان برداشت شد که بخشی از این محصولات در داخل کشور مصرف و بقیه به کشورهای اروپایی صادر شده است.

محمدی خاطرنشان کرد: گون مولد کتیرا و باریجه عمده گیاهان دارویی تولید شده در مراتع استان مرکزی است.

وی ادامه داد: آویشن، شرین بیان، خاکشیر و اسفند از دیگر گیاهان دارویی است که در سطح مراتع استان مرکزی تولید شده و بهره‌برداری از آن‌ها بیشتر جنبه خود مصرفی دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: با توجه به کاهش بارندگی‌ در سال زراعی جاری هرگونه برداشت از رویشگاه‌های گیاهان دارویی و صنعتی تخریب را به همراه دارد.

محمدی ادامه داد: هرگونه برداشت غیرقانونی و تصرف اراضی ملی ممنوع بوده و مردم در صورت مشاهده موارد تخطی می‌توانند با شماره ۱۵۰۴ مراتب را به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اطلاع رسانی کنند.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.