چرا خانه مطبوعات در استان پا نگرفت؟

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا ، اطلاع رسانی دقیق، سریع و شفاف رسالت مهم اهالی قلم است که طیفی از خبرنگاران برای ادای این تکلیف با برخی از مشکلات مواجه اند که تلاش برای حل و رفع این معضلات اطلاع رسانی بهینه را به ارمغان می آورد.
سرپرست روزنامه اقتصاد پویا در استان مرکزی گفت: بحث نبود امنیت شغلی و مشکلات بیمه خبرنگاران هر ساله در روز خبرنگار بیان می شود و مجدد بدون هیچ تغییری به سال بعد موکول می شود.
زهرا مرادی افزود: یکی از مهمترین مشکلاتی که جامعه مطبوعات استان مرکزی را آزار می دهد تعامل نداشتن بیشتر مدیران و روابط عمومی ها با خبرنگاران است.
وی عنوان کرد: عده ای از مدیران، خبرنگاران را موی دماغ خود می دادند و دوست دارند خبرنگار میرزا بنویس آن ها باشد و آنطور که باب میل آنها است عمل کند اما این شیوه هیچ سنخیتی با حرفه خبری ندارد.
وی بیان کرد: طیفی از مدیران و مسوولان روابط عمومی ها باور ندارند که همکاری با مطبوعات یک تعامل دو سویه است و نگاهشان به خبرنگاران از موضع بالاست.
سرپرست روزنامه اقتصاد پویا در استان مرکزی ادامه داد: برخی از مدیران تکلیف خبرنگاران در پرسشگری نقادانه و علمی را سرسری می گیرند و گاهی به راحتی از پاسخ به یک خبرنگار شانه خالی می کنند در حالیکه باید بدانند خبرنگار نماینده افکار عمومی و مردم است و این رفتار نوعی دهن کجی به مردم است و به دور از اخلاق و جایگاه مدیر پاسخگو است.
مرادی اظهار کرد: جمعی از مدیران این استان در مصاحبه ها به دنبال مسایل حفظ جایگاهی هستند در حالیکه خبرنگار در زمره زیردستان مدیر نیست بلکه به عنوان رکن چهارم دموکراسی وظیفه نظارت بر عملکرد او و نقد اصولی کارها را برعهده دارد.
وی گفت: در جامعه مطبوعات استان مرکزی تعدادی خبرنگار غیرحرفه ای و غیرمتعهد نیز وجود دارد که با گرفتن یک آگهی یا رپرتاژ از مدیرانی که عملکرد ضعیف دارند، حق سکوت دریافت می کنند و این امر تعهد و مسوولیت اصلی خبرنگاران را زیر سووال می برد.
سرپرست روزنامه اقتصاد پویا گفت: خبرنگاران حرفه ای، دلسوز و متعهد از این قضیه بسیار رنج می برند و اگر بخواهند با این قضیه مخالفت کنند از منابع مالی محروم می شوند و همرنگی با جامعه خبرنگاران غیرمتعهد نیز خلاف اخلاق حرفه ای و اصول کاری است.
مرادی افزود: یکی دیگر از مسایل و مشکلاتی که موجب رنجش جامعه مطبوعات استان مرکزی است، سفر مسوولان مختلف کشوری به استان و ندیده شدن جایگاه خبرنگاران این استان است.
وی بیان کرد: مسوولان کشوری در سفرهای استانی خبرنگاران پایتخت را با خود همراه می کنند و در برنامه های این سفر متاسفانه مدیران استان مرکزی جایگاهی که برای خبرنگاران کشوری قایل هستند برای خبرنگاران بومی قایل نیستند و این توهینی بزرگ است.
سرپرست روزنامه اقتصاد پویا افزود: دیده شدن زحمت های خبرنگاران که شبانه روز در کنار مسوولان می دوند مطالبه جدی این قشر است.
مدیر مسوول هفته نامه وقایع استان مرکزی نیز گفت: یکی از مهمترین مشکلات جامعه مطبوعات این استان پا نگرفتن خانه مطبوعات به عنوان مامن قانونی و رسمی پیگیری خواسته ها است.
نیره یوسفی راد افزود: متاسفانه به دلیل نگاه های سیاسی و منافع گروهی جمعی از اهالی رسانه استان هنوز این خانه که باید مکانی برای رفع مشکلات خبرنگاران باشد شکل نگرفته است در حالیکه استان مرکزی جزء نخستین استان های کشور بود که خانه مطبوعات داشت اما پس از چند دوره فعالیت منحل شد.
وی بیان کرد: خانه مطبوعات باید به شکل کاملا صنفی باشد تا بتواند در مسیر حل مشکلات خبرنگاران گام بردارد.
مدیر مسوول هفته نامه وقایع استان مرکزی ادامه داد: اساسنامه خانه مطبوعات نیز از شفافیت برخوردار نیست که بازنگری آن امری ضروری است.
یوسفی گفت: برای تشکیل خانه مطبوعات در استان مرکزی ایجاد همدلی دلسوزانه بین اهالی قلم امری واجب است.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات جدید در امر اطلاع رسانی استفاده و انتشار برخی اخبار بی پایه و بدون منابع موثق توسط خبرنگاران در شبکه های مجازی است که باید این مهم مورد توجه ویژه قرار گیرد.
مدیر مسوول هفته نامه وقایع استان مرکزی افزود: شبکه های مجازی در راستای انتقال اخبار پتانسیل خوب و سریعی هستند اما اخبار آن باید آگاهانه و با منبع موثق باشد تا موجب تبعات مختلف نشود.
خبرنگار روزنامه عطر یاس و روزنامه ایران در استان مرکزی گفت: حفظ شان و جایگاه یک خبرنگار در جامعه از مهمترین و بالاترین خواسته های این قشر است.
نیره خاتون بیات افزود: اگر به جایگاه خبرنگاران توجه ویژه شود اطلاع رسانی در جامعه با روند مطلوبی پیش می رود.
وی بیان کرد: جامعه باید به سمتی حرکت کند که زمینه حضور خبرنگاران را در عرصه های مختلف بیشتر فراهم سازد و این قشر را به عنوان گره گشا نگاه کنند.
خبرنگار روزنامه عطر یاس و روزنامه ایران در استان مرکزی ادامه داد: یکی از مهمترین وظایف و رسالت خبرنگاران پس از عمل به تعهد خبرنگاری، اعتماد سازی در جامعه است و این مهم هم اکنون در جامعه وجود ندارد.
بیات اظهار کرد: خبرنگاران باید به عنوان مدعی العموم همه تلاش خود را برای حل مشکلات جامعه به کار گیرند و مدعی جیب نباشند.
وی گفت: پوشیدن لباس و نام خبرنگاری برازنده هر فردی نیست اما متاسفانه امروز به دلیل بی توجهی مدیران مسوولان و شانه خالی کردن آن ها از بیمه کردن خبرنگاران هر فردی که بیکار است و هیچ اطلاع و تجربه ای از این حرفه ندارد به عنوان خبرنگار وارد این جرگه می شود.
خبرنگار روزنامه نامه عطر یاس و روزنامه ایران در استان مرکزی اضافه کرد: این افراد بدون هیچ آگاهی و اطلاعی وارد نشست های مختلف می شوند و به عنوان میرزا بنویس مسوولان شده اند.
بیات گفت: برخی از خبرنگاران مطالعه کمی در خصوص تحولات روز و نیازهای پایه استان دارند و در ابعاد حرفه ای کار خود نمی توانند به صورت موثر وارد شوند و این ضعف باید با کمک آموزش و مشارکت هدفمند مسوولان برطرف شود.
وی افزود: خبرنگار عاشق کار خود است و هیچ چشمداشت مادی ندارد و انتظاری به جز آوردن لبخند بر لب مردم و حل شدن مشکلات ندارد و برخی برخوردها با اهالی قلم در روز خبرنگار که این قشر را در حد یک هدیه مادی پایین می آورد، آزاردهنده است.
خبرنگار روزنامه عطر یاس و روزنامه ایران در استان مرکزی ادامه داد: روز خبرنگار باید فرصتی برای بازتعریف جایگاه خبرنگاران در اثرگذاری و راهبری جریان اطلاع رسانی باشد.
بیات در خصوص خلاء خانه مطبوعات نیز گفت: سال گذشته تلاش های زیادی شد تا این خانه در استان مرکزی پا بگیرد اما برخی کجروی ها، خودخواهی و لجبازی ها از سوی عده ای قلیل بارقه های امید اهالی قلم استان را برای ماوای حمایتی و صنفیشان خاموش کرد.
یک صفحه بند نشریات محلی در استان مرکزی گفت: استان مرکزی یکی از قطب های مهم صنعت کشور است که در کریدور و شاهراه اصلی ایران واقع شده اما متاسفانه در این استان یک چاپخانه مناسب وجود ندارد.
انسیه بغدادی افزود: کیفیت چاپ و رنگ چاپخانه های موجود بسیار نامناسب و بدون کیفیت است و در زمان مقرر تحویل نمی دهند و همین امر موجب شده تا بسیاری از مدیرمسوولان نشریات خود را در استان های همجوار به چاپ برسانند.
وی بیان کرد: بیشتر نشریات این استان در صفحه بندی از نرم افزار کورل استفاده می کنند که این طراحی برای کارهای گرافیکی است و مناسب برای نشریات نیست.
این صفحه بند نشریات استان مرکزی ادامه داد: برگزاری کارگاه های آموزشی تخصصی برای صفحه بندی نشریات در این استان امری ضروری است که باید به آن توجه جدی شود.
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل استانداری مرکزی نیز گفت: جایگاه خبر و رسانه از اهمیت بالایی برخوردار است و پاسداشت روز خبرنگار وظیفه ای همگانی است.
مصطفی عرب افزود: نهادهای مدنی و اصناف این حوزه در برگزاری آیین روز خبرنگار و پیگیری مطالبات و مشکلات این قشر تلاش کنند تا آیینی در خور و شان روز خبرنگار برگزار شود.
وی بیان کرد: تجلیل از پیشکسوتان عرصه قلم و رسانه باید در دستور کار جدی همه قرار گیرد.
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل استانداری مرکزی ادامه داد: مدیران دستگاه های اجرایی این استان باید با برگزاری آیین هایی در شان خبرنگاران در تکریم و حمایت از این قشر زحمتکش اقدام کنند.
عرب اظهار کرد: همه باید تلاش کنند تا با رفع موانع و مشکلات راه را برای ادامه حرکت آن ها که همانا اطلاع رسانی، آگاهی بخشی، فرهنگ سازی و در نهایت پیشرفت و توسعه جامعه است باز کنند.
وی گفت: نداشتن امنیت شغلی، مسکن، بیمه و تشکل های صنفی از جمله مشکلات خبرنگاران این استان است که باید مورد توجه و پیگیری جدی قرار گیرد.
دبیر شواری هماهنگی روابط عمومی های استان مرکزی ادامه داد: امید است با راه اندازی خانه مطبوعات بتوان مسایل، مشکلات و مطالبات صنف خبرنگاران را بهتر دید و آن ها را رفع کرد.
عرب بر ارتباط موثر و هدفمند بین روابط عمومی ها و نشریات تاکید کرد و گفت: تشکیل میزهای مشترک کاری بین این دو مجموعه که مهمترین هدف مشترک آن ها بحث اطلاع رسانی است، ضروری است.
وی اظهار کرد: روابط عمومی ها باید تعامل موثر و بیشتری با نشریات و خبرنگاران داشته باشند و مطالبات معوق آن ها را پیگیری و پرداخت کنند.
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل استانداری مرکزی افزود: باید برای ارتقای توان علمی و تخصصی خبرنگاران و روزنامه نگاران و ارتقای کیفیت نشریات این استان در حوزه های تخصصی دوره های آموزشی مختلف برگزار شود.
عرب گفت: بحث اخلاق و صداقت سرلوحه کار اهالی مطبوعات استان مرکزی در تمام بخش ها قرار گیرد.
دبیر شواری هماهنگی روابط عمومی های استان مرکزی اضافه کرد: دقت در اطلاع رسانی صحیح از طریق فضاهای مجازی از دیگر مواردی است که باید مورد توجه جدی جامعه مطبوعات این استان قرار گیرد زیرا بی دقتی در این بخش موجب نشر و اشاعه اخبار مخدوش و غیرواقع و بروز بسیاری از مشکلات می شود.
عرب تاکید کرد: کیفیت گرایی در کار مطبوعات باید با جدیت دنبال شود تا از این طریق تعداد مخاطبان افزایش یابد و فروش نشریات محلی در جامعه افزایش یابد.
وی گفت: ۱۷ مرداد سالروز شهادت صارمی خبرنگار خبرگزاری ایرنا به عنوان روز خبرنگار نه تنها یادآور جایگاه پاسداشت فرهنگ ایثار و شهادت در فرهنگ کشور است بلکه می توان به برخی از مشخصه های مشترک بین شهید و خبرنگار از جمله خلوص و شجاعت نیز اشاره کرد.
مدیرکل ارشاد و فرهنگ اسلامی استان مرکزی گفت: تشکیل خانه مطبوعات در این استان امری ضروری است و این مهم با وجود تمام تلاش های صورت گرفته پارسال نیز به نتیجه نرسید و امید است هر چه زودتر پا بگیرد.
حسین شاکری افزود: داشتن خانه و یک مرکز تجمع اصحاب رسانه می تواند مسایل و مشکلات این قشر را به راحتی حل کند.
وی بیان کرد: اگر خانه مطبوعات در استان مرکزی و چند استان دیگر کشور شکل نگرفته به دلیل نبود همدلی و همراهی نکردن اصحاب رسانه بوده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی ادامه داد: اگر عزم، جدیت و همدلی بین جامعه مطبوعات نباشد این خانه شکل نمی گیرد و همه خبرنگاران در این راستا مسوولند و باید پای کار بیایند.
شاکری اظهار کرد: داشتن یک خانه مطبوعات بر خلاف سلایق برخی از رسانه ها بهتر از نداشتن این خانه است و توجه به این مهم امری ضروری است.
وی گفت: رسانه ها و مطبوعاتی که سلایق متفاوت دارند باید پس از تشکیل خانه مطبوعات با نشست های مختلف این سلایق را به هم نزدیک کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی افزود: نداشتن خانه مطبوعات در این استان موجب شده تا خبرنگاران استان مرکزی از بسیاری از امتیازاتی که معاون مطبوعاتی وزارت کشور برای این خانه در نظر گرفته محروم شوند.
وی گفت: رتبه بندی خاصی در خصوص جایگاه مطبوعات استان های کشور صورت نگرفته اما وضعیت استان مرکزی به لحاظ جمعیت و فرهنگی نسبت به استان های مشابه خود از وضعیت قابل قبولی برخوردار است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی ادامه داد: در راستای سنجش کیفیت مطبوعات در استان مرکزی تنها یک کار تحقیقاتی در چند سال گذشته صورت گرفته و به این مهم در سال های اخیر پرداخته نشده است.
شاکری اظهار کرد: انتظار است پژوهشگران و محققان در این زمینه بیشتر وارد کار شوند تا مسایل و مشکلات پیش رو شناسایی و راهکارهای مناسب برای آن ها ارایه شود.
وی گفت: آمار دقیقی از تعداد خبرنگاران واقعی در استان وجود ندارد سال گذشته لیست خبرنگاران این استان ۴۰۰ نفر اعلام شد و امسال این تعداد به ۶۰۰ نفر افزایش یافته که در نگاه اول و قضاوت سطحی می توان به این نتیجه رسید که این آمار با واقعیت تطبیق ندارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی اضافه کرد: تعداد خبرهایی که در مطبوعات این استان استفاده می شود بیشتر از سایت خبرگزاری ها و به صورت کپی است که این امر نیز خود تطبیق نداشتن این تعداد خبرنگار با کارهای انجام شده را نشان می دهد.
شاکری بیان کرد: در این رابطه امسال برای مشخص شدن تعداد واقعی خبرنگاران بحث بیمه شدن این قشر بر عهده مدیران رسانه، با معرفی از سوی ارشاد استان به معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد واگذار شده است.
وی گفت: آموزش حرفه ای خبرنگاران یک نیاز اساسی در این استان است که با جدیت دنبال شده و به زودی دوره های تخصصی و عالی برای این قشر برگزار می شود و هیچ مشکلی به لحاظ ارایه آموزش وجود ندارد.
مدیرکل ارشاد اسلامی استان مرکزی افزود: اتاق فکر رسانه سال گذشته به منظور رسیدگی به مشکلات و مسایل رفاهی و معیشتی خبرنگاران در استان تشکیل شده و در حال فعالیت است.
شاکری اظهار کرد: هنوز در این راستا گام موثری برای خبرنگاران برداشته نشده و در این بخش نیز جای خالی خانه مطبوعات احساس می شود.
وی ادامه داد: دغدغه مسکن، نبود امنیت شغلی و بیمه خبرنگاران از دیگر مشکلات مهم جامعه مطبوعات است.
بر اساس آخرین آمار (تا پایان تیرماه ۹۴) ۳۶۰ خبرنگار در سایت سمان ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۱۶۶ پرونده تایید شده است.
در سال جاری ۸۶ مجوز در حوزه نشریات چاپی با دوره انتشار روزانه تا فصلنامه در استان مرکزی صادر شده که از این تعداد ۳۵ نشریه فعال است.
۱۰ مجوز در حوزه نشریات الکترونیکی در قالب لوح فشرده و پایگاه خبری، ۳۳ نماینده سرپرستی نشریات سراسری، ۲۲ نماینده خبرگزاری دولتی و خصوصی و هشت پایگاه خبری فعال دارای مجوز در استان مرکزی فعالیت دارند.
۱۵۰ نفر از خبرنگاران استان مرکزی از طریق صندوق اعتباری هنر از سال ۸۵ تاکنون تحت حمایت بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته اند و آمار بیمه شدگان دفاتر نشریات قابل استناد و در دسترس نیست.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.