سوم خرداد روز تغییر جنگ نظامی به جنگ سیاسی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، روز سوم خرداد در تقویم ایران زمین روز آزادسازی خرمشهر شهری آزاد شده از دشمن و اهریمن لقب گرفت و این فتح مبین، دفاع مقدس را وارد مرحله نوینی کرد چرا که از یک سو شهر آزاده خرمشهر، تقویت روحیه رزمندگان را به همراه داشت و از یک سو موضع گیریهای ابرقدرتها در مقابل این پیروزیها این جنگ را به یک جنگ سیاسی تغییر داد مولفه های مهمی که در گفتگوی خبرنگار مهر با حجت الاسلام حسن هنرمند مدیرکل بنیادشهیدو امورایثارگران استان مرکزی درخصوص سوم خردادو آزادسازی خرمشهر دوباره زوایای پنهان آن مورد بررسی قرار گرفت:

رمز موفقیت عملیات بیت المقدس در آن شرایط چه بود؟

باید گفت وحدت و یکپارچگی ارتش وسپاه و رهبریت امام خمینی (ره) رمز پیروزی عملیات بیت المقدس بود. زمانی که نیروهای اشغالگر بعثی یورش هم جانبه خود را با پشتیبانی ابرقدرتهای شرق و غرب و برخی دیگر از کشورها به سمت سرزمین های پهناور ایران اسلامی آغاز کرد، وحدت و همدلی میان نیروهای مردمی، پاسداران و ارتشیان برای جلوگیری از اشغال سرزمین مقدس جمهوری اسلامی ایران وجود داشت که نمونه بارز آن دفاع ۳۴ روزه مدافعان سلحشور خرمشهر می باشد. بعد از برکناری بنی صدر ، امیر سپهبد شهید صیاد شیرازی مسبب تحکیم وحدت میان نیروهای عمل کننده سپاه پاسداران و ارتش شد و این وحدت به عنوان رمز موفقیت رزمندگان اسلام تا پایان دفاع مقدس باقی ماند.

سوم خرداد چه تأثیری در روند جنگ تحمیلی داشت؟

در هر لحظه از هشت سال دفاع مقدس اگر کوتاه می آمدیم همه چیز تغییر می‎کرد بی شک به خاطر همین مقاومت‎ها است که این مقطع تاریخی (سوم خرداد ماه) جایگاه ویژه‎ای در فکر و باور مردم دارد.

سوم خرداد، فتح الفتوح هشت سال دفاع مقدس است به حق که این روز ارزشمند با مفهوم و پیام‎های خاص خود، جایگاه ویژه‎ای در حماسه آفرینی این مقطع دارد.

سوم خرداد جنگ نظامی را به یک جنگ سیاسی تبدیل کرد و باعث شد ابرقدرتها بفهمند ایران قوی تر از آن است که بتوانند برایش تصمیم بگیرند و دشمنان را بر آن داشت تا به فکر پایان دادن به جنگ بیفتند.

چرا جنگ بعد از آزادسازی خرمشهر ادامه یافت؟

ما در جنگ در حقیقت دو مقطع زمانی خاص داشتیم. مقطع اول مربوط به آغاز جنگ تا آزاد سازی خرمشهر است که استراتژی ایران نظامی و با هدف بیرون راندن عراق از خاک کشور بود و مقطع بعدی مربوط به پس از آزاد سازی خرمشهر است که استراتژی ایران دوگانه بود. مسئولان رسمی و سیاسی کشور معتقد به ادامه جنگ برای کسب پیروزی و پایان جنگ از طریق دیپلماسی بودند و پیروزی نهایی را مبتنی بر انجام یک عملیات نظامی برای تحقق صلح و با استفاده از عملیات نظامی برای آنکه بتوان از طریق دیپلماسی جنگ را تمام کرد دانستند. به عبارت دیگر قرار شد عملیات نظامی به عنوان ابزاری در خدمت دیپلماسی قرار گیرد. این استراتژی سیاسی بود ولی عملیات و جنگ هدف نبود بلکه هدف حمایت از سیاست خارجی بود.

لزوم بزرگداشت سوم خرداد چیست؟

سالروز آزادسازی خرمشهر به عنوان یک روز ملی در کشور شناخته شده است. زیرا از این مقطع به بعد، جنگ در جبهه نیروهای نظامی ایران از حالت دفاعی خارج شد و به صورت تهاجمی درآمد و آغازی بر پیروزیهای پیاپی بعدی گردید. به همین دلیل بود که از فردای آزادسازی شهر خرمشهر هیأتهای صلح بین المللی مأموریت خود را برای متوقف کردن جنگ آغاز کردند و صدور قطعنامه های بازدارنده سازمان ملل آغاز شد.

آزادسازی خرمشهر با تکیه بر علم و ایمان نیروهای داخلی، از نقاط عطف تاریخ معاصر ایران به شمار میرود. امام خمینی(ره) در این رابطه فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد.» به هر حال ملت ایران از این میدان، پیروزمندانه خارج شد. هشت سال دفاع مقدس نیز هم یک فضای معنوی را در خود دارد. سوم خرداد هر سال یادآور رشادت ها و از خودگذشتگی های زاهدان شب و شیران روز در هشت سال نبرد نابرابر با ارتش تا بن دندان مسلح عراق است. رزمندگانی که توانستند با اتکا بر ایمان، شهادت و شجاعت خود علاوه بر شکست قدرت پوشالی رژیم بعث عراق و کشورهای پشتیبان آن، از انقلاب اسلامی، تمامیت ارضی و استقلال کشورمان به شایستگی دفاع کنند.

برای زنده نگاهداشتن رشادتهای رزمندگان چه باید کرد؟

برای حفظ و طراوت و استحکام انقلاب باید یاد شهدا را زنده نگه داریم ، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند : ” امروز فضیلت زنده نگهداشتن یاد شهیدان کمتر از شهادت نیست . ”حفاظت از سرزمینی که یادگار انسان هایی است که برای آن جنگیده اند و کشته شده اند تا ایران و ایرانی سربلند بماند وظیفه تک تک ما ایرانی هاست تا به شهدای عزیز بفهمانیم ما هم تلاش می کنیم هرچند به شما نخواهیم رسید ولی ادامه دهنده راهتان هستیم.

وظیفه جوانان در این دوره در قبال انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی چیست؟

مقابله و رویارویی با غرب در عرصه جنگ نرم با توسعه معارف اسلامی ممکن میشود ، در جامعه امروزی و با وجود تهاجمات سخت و نرم دشمن به مرزهای کشور، مهمترین و اصلی ترین وظیفه جوانان کشور اشاعه فرهنگ ناب محمدی(ص) به سراسر جهان است.

برخی از فرصت طلبان از استعداد بکر و تازه جوانان سوء استفاده می کنند و آنان را به سوی قدرت، ثروت و شهوت سوق می دهند، اما اسلام با سه مقوله اخلاق، عقاید و احکام، دنیا و آخرت یک جوان را ترسیم نموده و وظایفی را اعم از دنیوی و اخروی برای جوانان و نوجوانان برشمرده است، وظیفه جوانان مؤمن در جامعه امروز ایران وظیفه ا ی چون وظیفه نسل های پیشین نیست زیرا اکنون این ایران است که خود برای خود تصمیم می گیرد پس این وظیفه ده ها و یا شاید هم صد ها برابر بیشتر و سنگین تر از قبل شده است و این وظیفه بر روی دوش جوانان ماست که آینده سازان این مرز و بوم هستندآینده سازان وطن ما وظیفه دارند که به پیشرفت و ترقی های کشور اهمیّت دهند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.