اینجا اشتباهی رخ داده است؟!

وقتی وارد فضای سرپوشیده نمایشگاه گل، گیاه، گلخانه و تجهیزات گلخانه ای استان مرکزی شدم گمان بردم اینجا اشتباهی رخ داده است.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، از میان دود و دم و شلوغی کلانشهر اراک اتوبوسی را سوار شدم و کمی آنطرف تر از محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی غرب ایران پیاده شدم؛ قدم هایم را بلندتر برداشتم تا زودتر خود را به میان گل‌ها برسانم، اما همینکه وارد نمایشگاه شدم نه از آن گل‌های رنگارنگ محلاتی خبری بود و نه عطری که فضا را آکنده باشد.

شهرستان محلات قطب تولید گل و گیاهان زینتی در کشور است و استان مرکزی همواره به وجود این شهر و مردمان گل پرورش به خود بالیده است.

بیش از ۷۰۰ واحد گلخانه‌ای در این شهر وجود دارد و وقتی پای برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در استان مرکزی به میان می‌آید امیدواری به پشتوانه این شهر و تولیدکنندگان و صادرکنندگان و مراکز تحقیقاتی‌اش با یکی از بهترین و متنوع‌ترین نمایشگاه‌های گل و گیاه و محصولات مرتبط با آن روبرو شوی ، اما در نمایشگاهی که دیروز افتتاح شد از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان گل خبری نبود.

پنج هزار متر مربع را دوری زدم و یکی یکی از غرفه های گل و تجهیزات گلخانه ای دیدن کردم، پرسان پرسان به دنبال صادرکنندگان گل و گیاه محلاتی گشتم اما، کسی را پیدا نکردم می خواستم ببینم گل های باغچه های صادراتی چه فرقی با گل های شهرمان دارد تا اینکه به صورت اتفاقی با مدیر شرکت شیمی کود کرمانشاه که صرفا برای بازدید این نمایشگاه به اراک آمده بود برخوردم که خیلی گلایه مند بود و گفت: متاسفانه هیچ نظارتی از طرف سازمان جهاد کشاورزی در این نمایشگاه به چشم نمی خورد و شرکت‌ها با استفاده از عناوین مختلف و تبلیغ های غیرواقعی از کودهایی که به بازار آمده استفاده می کنند.

فرخ طیاری ادامه داد: بر روی ترکیبات برخی کودها نوشته شده کلات ۱۳ درصد یا ۱۷ درصد، در صورتی که در جهان هنوز کسی نتواسته است کلات آهن بالای ۱۰ درصد را تولید کند و برخی تولیدکنندگان چطور به خودشان اجازه می دهند با استفاده از این عناوین مردم را گول بزنند.

این تولیدکننده کودهای رشد عنوان کرد: برخی تولیدکنندگان کود می گویند ما اولین تولیدکننده کودهای مایع از طریق شاخ و برگ هستیم، در صورتی که حدود ۳۰ سال است که از این طریق، کود مایع در ایران تولید می شود و صرفا منحصر به یک شرکت نیست.

وی در پایان، نمایشگاه گل و گیاه اراک را ضعیف دانسته و گفت: خیلی از شرکت های تولید گل مشهور در ایران به این نمایشگاه دعوت نشده اند و یا نیامده اند.

… به غرفه های دیگر سری زدم غرفه قهوه وایا از همه شلوغ تر بود!

… چند تا از غرفه ها هم شده بود میادین بازی بچه ها، و اتومبیل چمنی گل کاری شده انتهای نمایشگاه هم محل دائمی گرفتن عکس های خانوادگی شده بود، حتی اتومبیل های قدیمی شورولت و فولکس را هم گل زده بودند اما فکر نکنم هیچ عروس و دامادی در این پنج روز نمایشگاه گذرشان به این طرف ها بیافتد تا عکس یادگاری بگیرند.

در کنار اتومبیل های قدیمی به گلخانه میخک سفید برخوردم که پرورش دهنده گل های رز، مریم، داوودی و میخک بود و در سال بیش از ۵۰ هزار شاخه گل از هر کدام تولید و به استان مرکزی و اصفهان می فرستد.

قاسمعلی اعرابی مدیر این گلخانه از کمبود سم و افزایش روز افزون قیمت این کشنده آفت، سخت نگران بود.

وی گفت: در هر هفته ۱۰ لیتر سم برای ۶ هزار متر گل خانه ام نیاز دارم اما سمی که امروز ۵۰ هزار تومان است فردا که به سراغش می روی به ۷۰ هزار تومان رسیده است.

اعرابی خاطرنشان کرد: یک روز درمیان سم پاشی داریم و چون فصل بهار است و آفت زیاد، متاسفانه سم های امروزی کارآیی آنچنانی ندارند.

در ادامه به شرکت دانش گستر پردیس گلخانه سری زدم؛ این شرکت از سال ۸۶ با هدف آموزش و مشاوره به تولیدکنندگان گل آغاز به کار کرده است و اولین شرکت علمی- تخصصی گل و گیاه زینتی در کشور است.

محمد نصیری کارشناس ارشد گیاهان زینتی و مدیرفنی شرکت پردیس گلخانه محلات نیز ضمن اشاره به اینکه به دلایل افزایش قیمت و کاهش تولیدات گل خانه ای، گل خانه داران انگیزه خود را از دست داده اند، گفت: با افزایش دلار و یورو قیمت سازه های گل خانه ای و تغییرات به وجود آمده در این بخش، توان تولیدکندگان پایین آمده است.

محمد تقی پور دانشجویی که به مدت دو سال است گل خانه ای اجاره ای را در محلات برای گذران زندگی خود به راه انداخته هم در این میان هزینه های سوخت را عمده ترین مشکل تولیدکنندگان گل در محلات عنوان کرد و گفت: تا قبل از هدفمندکردن یارانه ها استفاده از سوخت گاز به صرفه بود اما بعد از اجرای این قانون تولیدکنندگان با مشکلات عدیده ای مواجه شده‌اند و هزینه های سوخت، کود، سم و بذر بالا رفته به طوری که دخل و خرج با هم یکی در نمی آید.

این پرورش دهنده گل های حسن یوسف و گل سنگی در خصوص استفاده از کود ورمی کمپوست عنوان کرد: هیچ تولیدکننده ای در محلات از این کود استفاده نمی کند چون به صرفه نیست؛ تنها گلخانه های هیدروپونیک که صادرکننده هستند از این کودها استفاده می کنند.

دومین نمایشگاه گل، گیاه، گلخانه و تجهیزات گلخانه ای که از ۳۰ اردیبهشت ماه لغایت ۳ خردادماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی غرب ایران در اراک دایر شده است با هدف پیشگیری از آلودگی هوا، ایجاد شادی و نشاط در بین مردم، آموزش تولید گل‌های خانگی، معرفی تجهیزات گلخانه ای، سموم و مواد بیولوژیک برای دفع آفات گلخانه برگزار شده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.