تدوین پیش نویس سند توسعه و ارتقای فرهنگ ترافیک اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، ‘غلامرضا فتح آبادی’ روز پنج شنبه در نشست اعضای ستاد ارتقای فرهنگ ترافیک استان مرکزی افزود: این سند از هفته آینده با حضور نمایندگان ۳۰ دستگاه اجرایی، کارشناسی نهایی شده و تا آخر خردادماه جاری برنامه های اجرایی و اقدامات فرهنگی و عملیاتی آن نوشته می شود.

وی توضیح داد:کلیات سند مذکور در تیرماه جاری برای تصویب در شورای توسعه و برنامه ریزی استان ارسال می شود و محورهای آن در دو برنامه هدفمند شش ماهه اجرایی خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری استان مرکزی بیان کرد: سازمان بازرسی استان مسوولیت ضمانت اجرایی الزامات اجرایی این سند را برعهده دارد.

فتح آبادی توضیح داد: این سند با هدف افزایش نقش مشارکت مردم در اصلاح رفتارهای ترافیکی، برطرف کردن موانع و مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری، اجرای سیاست های هدفمند برای کاهش حوادث، ایجاد بانک اطلاعاتی جامع، تقویت زیرساخت های فرهنگی و فیزیکی و اجرای قاطعانه قانون جدید رسیدگی به تخلفات و جرایم رانندگی در اراک اجرایی می شود.

وی یادآور شد: رویکرد قوی آموزشی برای عموم شهروندان و به صورت ویژه برای رانندگان و گروه های مرجع از محورهای مهم این سند است .

رییس ستاد ارتقای فرهنگ ترافیک استان مرکزی بیان کرد: شناسایی نقاط حادثه خیز شهری، مکان یابی کارشناسانه ساخت پل های هوایی عابر پیاده و ماشین رو، پیش بینی پارک های متعدد ترافیک و استفاده از الگوهای موفق و تجربیات استان های دیگر از دیگر محورهای این سند است.

فتح آبادی عنوان کرد: شهر اراک شاهد نوعی بی سامانی فرهنگی در حوزه ترافیک است که در سند مذکور قرار است با استفاده از بنیه کارشناسی و امکانات دستگاهها، گره های کور ترافیکی شهر گشوده شود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: رشد ۴۵ درصدی تصادفات فوتی استان در سال گذشته زنگ خطری در حوزه فرهنگ ترافیکی است.

سرهنگ’ ابوالفضل امیدی’ افزود: اولویت قرار گرفتن برنامه ارتقای فرهنگ ترافیک استان در سال جاری اتفاق مهم و زیربنایی است که اجرای آن در کاهش تصادفات رانندگی تاثیر جدی دارد.

وی اظهار کرد: آمار تصادفات نوروزی امسال در استان مرکزی بالا بوده که ضرورت فرهنگ سازی را دو چندان می کند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی توضیح داد: بافت قدیمی اراک و معابر تنگ آن گنجایش حجم بزرگی از خودروهای درحال تردد را ندارد و تنها در سال ۹۰ ، یازده هزار خودرو به ناوگان تردد این شهر پیوسته درحالیکه یکهزار خودروی فرسوده از رده خارج شده است.

سرهنگ امیدی نبود پارکینگ های طبقاتی مناسب در مناطق پرتردد شهری و تمرکز خدمات پزشکی و کالایی در هسته مرکزی شهر را از دیگر مشکلات ترافیکی شهر اراک عنوان کرد.

وی ادامه داد: طرح ساماندهی پارک های هوشمندترافیکی و انتقال جایگاه های اتوبوس های شهری به مناطق حاشیه ای دو طرح شورای ترافیک اراک است که در صورت اجرایی شدن ۶۰ درصد مشکلات ترافیکی هسته مرکزی شهر را حل می کند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی ادامه داد: این استان تنها منطقه در کشور است که دوربین های نظارتی کنترل سرعت ندارد و یکی از عوامل مهم تخلفات و بالا بودن کشته های ترافیکی است.

سرهنگ امیدی تاکیدکرد: برنامه های سخت افزاری ترافیکی بدون راهبرد هدفمند فرهنگی برای رانندگان و عابران پیاده اثر مناسبی ندارد و تلفیق این دو بخش در سال جاری می تواند درحل معضلات رانندگی اراک اثرگذاری کیفی داشته باشد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.