سمقاور روستای منبت کشور

شهید شاه میرزالو استادکاری که با بازگشت به روستای سمقاور کمیجان منبت کاری را در این روستا رونق داد.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز اراک؛ ادامه دادن راه شهیدی که ماهی گیری را به روستائیان نشان داد؛ حالا سمقاور را تبدیل به روستای منبت کشور تبدیل و مهاجرت را معکوس کرده است.
صبح گاهان سمقاور با هزار روستای دیگر استان مرکزی فرق دارد، روستایی که در غرب استان مرکزی از توابع شهرستان کمیجان و ۹۶کیلومتری اراک مرکز استان قرار دارد و مردمانش روزگار خویش را با آسودگی می گذرانند.
حدود چهار دهه پیش و زمانی که رهبر کبیر انقلاب اسلامی مردم را به حضور در روستاها و آبادانی روستاها فرا خواند “شهید رجبعلی شاه میرزالو ” استاد کاری که در تهران شاگردی می کرد به همراه برادرش به روستای پدری خود بازگشت و با خود هنر منبت را به روستا آورد.

اروجلو دهیار جوان روستا با بیان اینکه با ورود منبت و مبل سازی به این روستا، بیکاری از روستا رخت بربسته گفت: منبت بر روی مبل ها انجام می شود و جایی برای خود در کشور باز و دست جوانان روستا را به کار بند کرده است.
حال باید گفت؛ میراث داران زبان تایی؛ زبان باستانی ایران زمین صاحبان تمدن بزرگ این کشورند که با روی خوش نشان ندادن باران به سرزمینشان، دست از کار نکشیدند و رزق خود را از میان چوب و دست های هنرمند خویش جستجو کردند.
به گفته دهیار؛ اکنون بیش از ۱۰۰کارگاه نجاری و منبت در روستا فعال است و دو سوم یک مبل استیل در روستا تولید می شود و تولیدات به شهرهای تهران – تبریز – شیراز – اصفهان و … ارسال می شود.
وی اضافه کرد: جریان اقتصادی منبت و مبل در سمقاور سالانه ۱۵میلیارد تومان است.
سمقاوری از منبت کاران با سابقه این روستا از دغدغه ها گفت: برخی تولیدات به نام استان های صاحب نام در منبت و مبل به فروش می رسد و سود شیرین آن به جیب دلالان می رود.
بخشدار مرکزی کمیجان گفت: اکنون هفتاد و پنج درصد اشتغال روستای دو هزار و پانصد نفری سمقاور مُنبت کاری و مبل کاری است و آنان از دست ساخته های خود در خانه و به عنوان سوغات نیز استفاده می کنند.
بیرامی افزود: این کسب و کار سبب شده اهالی سمقاور در سال های گذشته به مناطق دیگر مهاجرت نکنند و برعکس مهاجر پذیر هم بوده و از اراک – تهران و روستاهای اطراف به روستا مهاجرت کردند.
دهیار روستای سمقاور ادامه داد: این حرفه برای سیصد نفر به صورت مستقیم و برای همین تعداد افراد به طور غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.
ایجاد شهرک کارگاهی خواست روستائیان است که مصوبه آن هنوز اجرا نشده است.
سلیمانی فرماندار شهرستان کمیجان که پارسال را سال کلنگ زنی شهرک صنعتی سمقاور برای سامان دهی و توسعه تولید مبل و منبت اعلام کرده بود؛ می گوید: تاکنون تملک زمین شروع شده مالکیت ها نیز مشخص شده است.
به گفته وی با ایجاد این شهرک هشتاد کارگاه تولید و مکمل هنر منبت و صنعت مبل سازی ایجاد شده و می تواند اشتغال بیش از هزار بیکار به خصوص از روستاهای اطراف را تضمین کند.
خبر خوشی که، البته تحقق آن همچنان همت ها را می طلبد.
حسین جهانشاهلو یکی از صنعتگران سمقاوری که تجربه‌ی شانزده ساله در هنر منبت دارد با بیان اینکه هنر منبت کاری به خوبی توانسته است در روستای سمقاور جا باز کند و به مراحل موفقیت برسد گفت: در کارگاه من حدود هشت نفر به صورت مستقیم و ده نفر به طور غیرمستقیم کار می کنند.
وی از شروع فعالیت خود توضیحاتی داد و گفت: بنده به تنهایی وارد این کار شدم و سرمایه اولیه من حدود هفتصد هزار تومان بود، که توانسته ام با پشت کار این سرمایه ی خود را چندین برابر کرده و برای تعداد زیادی کارگر شغل ایجاد کنم.
علی اروجلو، یکی از مدیران با تجربه کارگاههای نجاری و تولید مبل در روستای سمقاور نیز گفت: منابع مالی باعث می شود تولید کارگاه را افزایش داده و به تبع آن اشتغال بیشتری ایجاد می شود ولی چنین منابعی در اختیار صنعتگران این روستا نیست.
مجید جمالو تولید کننده مبل و مالک واحد نجاری در روستای سمقاور هم با بیان اینکه تولیداتش به اراک، قم و تهران ارسال می شود، گفت: عمده ترین مشکل این کارگاه نبود مکان مشخص برای فروش و عرضه محصولات تولیدی است که این امر موجب شده بازاریابی ضعیف باشد.
کاظمی معاون میراث فرهنگی استان مرکزی اما، با اشاره به اینکه هنر منبت در یک روستا اشتغال مردم را ایجاد کرده است و سبب مهاجرت معکوس شده و ایجاد کارگاههای متعدد شده است زمینه ی گشوده شدن پرونده ای برای ثبت ملی منبت سمقاور شده است.
نبود زنجیره محصولات نهایی صنعت چوب، نداشتن نقطه کارگاهی متمرکز در روستا، رونق نداشتن بازار داخل ایران، خرید محصولات منبت و مبل به صورت اقساط و چکی را از مهم ترین مشکلات این حرفه و کارگاه هاست.
با وجود مشکلات اما، راه شهید منبت کار سمقاوری همچنان ادامه دارد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.