کنترل ریزگردهای تالاب میقان اراک با جدیت دنبال می شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: کنترل ریزگردهای تالاب میقان اراک به عنوان عامل محلی در آلایندگی این کلانشهر در سال جاری با جدیت دنبال می شود.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی، رضا میرزایی روز یکشنبه به مناسبت هفته محیط زیست در جمع خبرنگاران استان مرکزی در اراک افزود: ۱۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع ملی در سال گذشته برای تالاب میقان اراک تخصیص یافته است که میزان قسمتی از اعتبارات ملی برای کنترل ریزگردها است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: ۱۴۳ هکتار از اراضی تالاب میقان در ۲ سال گذشته با گیاه قره داغ کشت شده و پیش بینی شده تا پایان سال جاری نیز ۲۷۰ هکتار دیگر از این گیاه بازدارنده شن روان در این تالاب کشت شود.
میرزایی اظهار داشت: اعتبار ویژه ای نیز در سال جاری برای برج پرنده نگری در تالاب میقان اراک اختصاص یافته است که ایمن سازی و محصور کردن این برج به عنوان یکی از برنامه های مهم امسال است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: کشاورزان منطقه میقان اراک از پساب های اطراف این منطقه شکایت دارند که اجرای داکت و هدایت پساب به مناطقی که آب ندارند از دیگر برنامه هایی است که در سال جاری دنبال می شود.
میرزایی بیان کرد: سالانه ۹۰ درصد پسماند شرکت املاح در منطقه میقان انباشت می شد و نظراتی در خصوص آلودگی این پسمانده ها وجود داشت اما، در سال ۹۵ دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست این موضوع را بررسی کرد و اعلام شد مشکلی برای برگرداندن این پسماندها به چاله های ایجاد شده در تالاب میقان اراک وجود ندارد.
وی افزود: پارسال ۵۰۰ هزار تن از پسماندهای گل و لای این شرکت به چاله های داخل تالاب برگشت داده شد و پیش بینی شده در سال جاری نیز یک میلیون تن از این پسماند به تالاب برگردد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: شعار امسال هفته محیط زیست، حذف آلودگی پلاستیک است و بحث نه به پلاستیک باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود.
میرزایی اظهار داشت: مقوله از خودمان شروع کنیم باید در ساماندهی امور زیست محیطی فرهنگ شود و در این راستا پویش بدون زباله در ادارات محیط زیست کشور شکل گرفته که این پویش در بسیاری از دستگاه های اجرایی کشور دنبال شده است.
وی ادامه داد: استفاده از ظروف یکبار مصرف در ادارات محیط زیست این استان ممنوع است و فرهنگ سازی در خصوص استفاده از کیسه های پارچه ای به جای کیسه های پلاستیکی به ویژه در ۵۵۰ نانوایی کلانشهر اراک در سال جاری دنبال می شود.
میرزایی بیان کرد: شناسایی واحدهای تولید کننده پسماند و تجمیع مراکز پسماند از دیگر برنامه های مهم است که در دستور کار قرار دارد.
وی گفت: راه اندازی تصفیه خانه کشتارگاه دام اراک امری ضروری است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: در ۶ ماه گذشته ۱۱ مجوز در کمیته ماده هشت (مواردی که مشکلات زیست محیطی نداشته اما مشکلاتی با همخوانی ضوابط داشته اند) و پنج مجوز ارزیابی زیست محیطی در این استان صادر شده و سه مجوز ارزیابی زیست محیطی دیگر نیز در دست بررسی است.
میرزایی عنوان کرد: موضوع زیست محیطی آلومینیوم اراک برای محیط زیست تمام نشده و هنوز ۷۰ دیگ دیگر این شرکت باقی مانده که باید تا تیرماه امسال جمع آوری شود.
وی گفت: بحث پسماندهای جمع آوری شده در محوطه شرکت آلومینیوم اراک و پسماند های رها شده در کنار ریل راه آهن نیز از موارد جدی است که پیگیری برای ساماندهی آن ها در حال انجام است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک در سال ۸۳ تدوین شده و این طرح نیاز به بازنگری جدی داشت که این مهم از سال گذشته توسط پژوهشکده محیط زیست و دانشگاه صنعتی شریف آغاز شده و بر اساس شرایط جدید تدوین خواهد شد.
میرزایی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: سوخت توزیعی کلانشهر اراک پاک است و هر ماه مراکز توزیع بنزین در این شهر پایش و نظارت و نمونه برداری های لازم صورت می گیرد.
وی بیان کرد: سیستم گوگرد سازی پالایشگاه شازند فعال شده و در سال ۹۵ میزان استحصال گوگرد این واحد صنعتی به ۶۰ تن و هم اکنون به حدود ۷۵۰ تن افزایش یافته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: ۹۸ تا ۱۰۰ درصد سوخت نیروگاه حرارتی شازند گاز است و اگر بحث گاز سوز شدن این واحد صنعتی محقق نشده بود روزانه ۴۰۰ تن گوگرد وارد محیط می شد.
میرزایی بیان کرد: ۱۸۵ واحد غیرمجاز و آلاینده ذوب ضایعات فلزی در مناطق حاشیه شهر اراک وجود دارد که فعالیت اغلب این واحدها در شب است و بسیاری از آن ها مهر و موم و یا به شهرک های صنعتی و شعاع خارج از ۳۰ کیلومتری محدوده شهری منتقل شده و تشدید برخورد با واحدهای ساماندهی نشده از دیگر برنامه های مهم است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: دغدغه هایی برای تامین آب منطقه ۷۰ قله اراک در فروردین ماه امسال احساس شد اما، بارش های مطلوب بهاریاین معضل را رفع کرد.
میرزایی گفت: حق آبه جدید و استقرار صنایع آب بر در استان مرکزی به دلیل مشکلات کمبود آب ممنوع است.
وی تصریح کرد: روزانه ۱۲ هزار متر مکعب پساب های صنعتی در استان مرکزی رهاسازی می شود که این میزان از تصفیه خانه ها فاضلاب شهرک های صنعتی و جدا از پسماندهای پالایشگاه و واحدهای پراکنده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: شرکت شهرک های صنعتی این استان ملزم به بهبود سیستم تصفیه خانه های فاضلاب در سال جاری شده اند و این موضوع به صورت ویژه رصد می شود.
میرزایی در بخش دیگری از سخنانش گفت: استان مرکزی از ابتدای سال جاری تاکنون ۹ روز ناسالم برای گروه های سنی حساس را در کارنامه خود به ثبت رسانده که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج روز کمتر است.
استان مرکزی یکی از مناطق برخوردار طبیعی در امتداد زاگرس است که انواع مناطق زیستگاهی تالابی، کویر، کوهستانی، دشت و غیره را در خود دارد و بر اساس آخرین مطالعات انجام شده تاکنون ۳۶۳ گونه جانوری شامل ۵۳ گونه پستاندار، ۲۰۵ گونه پرنده، ۵۴ گونه خزنده، ۲۰ گونه دوزیست، ۱۷گونه آبزی و یکهزار و ۳۳۶ گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.
۱۲ و ۲۵ صدم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب ۱۱ منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه ها و پناهگاه های حیات وحش کشور محسوب می شوند.
مناطق تحت حمایت استان مرکزی شامل ۲ منطقه حفاظت شده ۷۰ قله اراک و الوند خمین، ۲ پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، مناطق شکار ممنوع بازرجان تفرش، کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر است.
منطقه حفاظت شده ۷۰ قله اراک دارای حدود ۹۷ هزار هکتار وسعت و اولوند خمین هشت هزار و ۶۰۰ هکتار است.
استان مرکزی خاستگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی است.
از ۱۵ تا ۲۱ خردادماه به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.