تاکید دکتر کریمی بر غیر منصفانه بودن محرومیت مردم اراک از عوارض آلایندگی صنایع پُردرآمد

نماینده مردم اراک، کمیجان وخنداب درمجلس گفت: محرومیت مردم شهر اراک از عوارض آلایندگی صنایع پُردرآمد غیرمنصفانه است و این عوارض باید برای ایجاد فضای سبز و جبران بخشی از آلایندگی صرف شود.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرنگار مهر، علی اکبر کریمی ظهر دوشنبه گذشته در جلسه بررسی پیشرفت برنامه حفاظت و بهبود محیط زیست استان مرکزی که با حضور معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست کشور برگزار شد، اظهار داشت: موضوع حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن به عنوان مقوله مهمی در توسعه پایدار که اصلی غیرقابل انکار است و به سمت آن پیش می رویم باید اجرایی شود.

وی افزود: در مسیر توسعه باید مصالح نسل های آینده در نظر گرفته شود و این حق را نداریم که منابع را پیش خور کنیم و به نسل های آینده صدمه وارد کنیم.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس تصریح کرد: برداشتی که از تبصره یک ماده ۳۸ انجام می شود این است که پالایشگاه ها و پتروشیمی ها آلاینده های دائمی هستند و امکان اندازه گیری و ارزیابی میزان آلایندگی آنها وجود ندارد و این برداشتی است که از این قانون استخراج می شود.

کریمی گفت: با توجه به آلایندگی پالایشگاه ها و پتروشیمی ها باید اخذ عوارض آلایندگی از این صنایع در دستور کار قرار گیرد تا بخشی از این مساله آلایندگی جبران شود.

وی افزود: شرکتی مثل پتروشیمی شازند که سالانه بیش از دو هزار میلیارد تومان درآمد دارد، پرداخت یک درصد عوارض آلایندگی از این میزان، خللی بر امور آن وارد نمی کند و از سوی دیگر حق مردم است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس تصریح کرد: محروم کردن مردم از این عوارض منصفانه نیست و باید پیگیری پرداخت این عوارض برای جبران آثار آلایندگی صنایع انجام پذیرد.

وی بیان کرد: مطرح شدن مساله آلایندگی صنایع اراک به معنای مخالف بودن با فعالیت صنایع و تمایل به تعطیل شدن این صنایع نیست بلکه این شرکت ها باید در راستای کاهش آلایندگی اقدام کنند اما در حالی که حدود ده سال از تصویب مساله انتقال واحد آندسازی آلومینیوم سازی اراک به منطقه ای دور از این شهر می گذرد، این اقدام انجام نشده است.

کریمی خاطرنشان ساخت: تحقیقات علمی صورت گرفته نشانگر آن است که ۸۶درصد آلودگی صنایع شازند به سمت شهر اراک روانه می شود و با توجه به جمعیت مرکز استان شمار زیادی از مردم، از این آلودگی آسیب می بینند به همین سبب باید با پرداخت عوارض آلایندگی، زمینه افزایش فضای سبز و سایر اقدامات جبران کننده فراهم شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس اظهار داشت: در منطقه جنوب اراک فضای سبزی وجود دارد که در معرض نابودی است و تقاضا داریم بخشی از اعتباری که برای ایجاد کمربند سبز در طرح کاهش آلودکی هوای اراک در نظر گرفته شده به تملک این منطقه و حفظ و احیای فضای سبز آن اختصاص یابد.

ممکن است بپسندید...

۱ دیدگاه

  1. یک هم استانی گفت:

    کلا نق زدن و حرف بیخود زدن در ذات شماست.

    وقتی سطح سواد کم باشه همین میشه که طرف معنای آلایندگی آب و خاک رو نمیفهمه و فقط به هوا و دود بسنده می کنه.
    همین رفتار های مزخرف اراکی هاست که باعث شده هر روز یه شهرستان بخواد از استان مرکزی جدا بشه.
    متاسفانه نحوه مدیریت اراک بر استان فقط باعث افتراق و نارضایتی شهرستان هاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.