قطع نفس اراک و عدم پاسخگویی شهردار

قطع درختان انتهای خیابان جهاد( هپکو) اراک در چند روز اخیر موجب بالا گرفتن بحث و اظهار نظر های متفاوت در فضای مجازی و برخی رسانه های استان مرکزی شده است.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از ایرنا، این بحث ها به دنبال قطع درختان برای اجرای یک تقاطع غیرهمسطح شکل گرفته و مطالب و تصاویری از آن در فضای مجازیو در رسانه های جمعی منتشر شده است.
جمعی از حامیان و تشکل های زیست محیطی استان مرکزی در گروه های تلگرامی شبکه اجتماعی جریان این رویداد عمرانی را بستری برای قتل شبانه درختان در اراک نامگذاری کرده اند.
در مطلب منتشر شده آمده است: درختان انتهای خیابان جهاد(هپکو) اراک طعم تلخ تیغ تیز را حس کردند و در تاریکی شب جان خود را از دست دادند تا آلودگی در هوای این شهر پهنه وسیع تری برای جولان داشته باشد.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک در این خصوص گفت: قطع درختان انتهای خیابان جهاد(هپکو) در راستای یکی از طرح های عمرانی در کلان شهر اراک به صورت قانونی انجام شده و این مهم به منظور اجرای عملیات نصب پایه های پل تقاطع غیرهمسطح و جلوگیری از توقف کار صورت گرفته است.
اسماعیل تاج آباد افزود: در این راستا قطع و جابه جایی ۴۰۰ درخت در کمیسیون قطع اشجار اراک مصوب شده است
وی بیان کرد: در گام نخست ۴۰ درخت در محل طرح قطع شده که به جای آن در منطقه فرادستی تعداد بیشتری درخت کاشته شده است.
وی بیان کرد: مسئولیت نمایندگی کمیسیون قطع اشجار اراک به تازگی در شورا تغییر یافته و نماینده جدید در جریان مصوبات و بحث های مطرح شده در خصوص اقدام عمرانی تقاطع غیرهمسطح انتهای خیابان جهاد (هپکو) قرار دارد.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اراک قطع درختان انتهای خیابان هپکو اراک را در سه روز گذشته تایید کرد و گفت: این مهم به منظور پیشبرد عملیات طرح تقاطع غیرهمسطح شهری انجام شده است.
ناصر عسگری افزود: ۴۰۰ اصله درخت در انتهای خیابان برای این طرح عمرانی نیازمند جابه جایی هستند که با مجوز کمیسیون ماده هفت به جای ۴۰ درخت قطع شده، نهال های جدید در محوطه اطراف کاشته شده و طبق تصمیم این کمیسیون ۳۶۰ درخت دیگر نیز ئر مقطع مناسب زمانی و در فصل زمستان باید جابه جا شود.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اراک ادامه داد: درست است که درختان در کاهش آلودگی هوا نقش موثری دارند اما اجرای این طرح عمرانی و تقاطع غیرهمسطح نیز در راستای کاهش آلودگی هوای اراک است و برای این منظور قطع درختان اجتناب ناپذیر بوده است.
عسگری اظهار کرد: انتظار است شبکه های مردم نهاد و رسانه ها در راستای توسعه طرح های شهری همکاری لازم را داشته باشند و با بعضی تنش ها و بازار گرمی ها مانع پیشرفت طرح ها و تقویت زیرساخت های عمرانی در اراک نشوند.
عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: قطع درخت در هر جای شهر ضوابط خاص دارد و باید با امضای کمیسیون قطع اشجار باشد.
دکتر منوچهر کاظمی با بیان اینکه هنوز ابلاغ سلب عضویت وی در کمیسیون قطع اشجار دریافت نشده ، افزود: روال جاری در خصوص تصمیم سازی قطع درختان برای طرح های عمرانی این است که باید این مسئله در کسیون قطع اشجار به بحث و نظر گذاشته شود اما، تقاضا نامه ای در خصوص طرح انتهای خیابان هپکو دریافت نشده است.
وی بیان کرد: سلب عضویت از کمیسیون قطع اشجار باید با طرح در صحن علنی شورا و رای گیری جدید انجام شود و اینکه گفته شده فرد دیگری نمایندگی این کمیسیون را برعهده گرفته قانونی نیست.
این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: طیفی از درختان انتهای خیابان جهاد اراک چندین ساله هستند و طبق ضوابط با کاشت شماری نهال نوپا که امکان گرفتن و شرایط آبیاری آنها تضمین نیست نمی توان مسئله را توجیه کرد.
کاظمی گفت: اثربخشی درختان کهنسال در زیبایی بصری و تلطیف هوا با نهال نوپا متفاوت است واین مسئله تخصصی باید در مرجع تشخیص و تصمیم سازی آن که کمیته قطع اشجار است بررسی می شد.
مدیر موسسه محافظان طبیعت اراک هم گفت: اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که با آلاینده های مختلف روبه برو است.
محمد بختیاری افزود: متاسفانه به جای اینکه در این شهر فضای سبز و کمربند سبز اضافه شود هر از گاهی اقدام های رخ می دهد که علامت بزرگی در برابر مطالبات زیست محیطی مردم است.
تلاش خبرنگار ایرنا برای تماس با شهردار اراک به نظر کسب نظرات وی بدون نتیجه ماند.

مطلب مرتبط : گزارش تصویری از قطع شبانه درختان در اراک

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.