مدیر کل میراث فرهنگی: ثبت‌جهانی بازار اراک باوضعیت فعلی ممکن نیست

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: آماده سازی بازار تاریخی اراک برای ثبت جهانی ۲۰۰میلیارد ریال بودجه نیاز دارد که سال گذشته هیچ اعتباری برای این طرح سه ساله تخصیص نیافت.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی، سید محمد حسینی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره زمینه سازی شرایط بازار تاریخی اراک برای ثبت جهانی اظهار داشت: اعتبارات طرح سه ساله بازار تاریخی اراک با هدف بازسازی، مرمت و آماده سازی این بنای تاریخی برای ثبت جهانی تاکنون محقق نشده است.

وی افزود: مرمت، بازسازی و استحکام بخشی، راسته بازار، گذرها و سراهای بازار به طور جدی در دستور کار قرار دارد و برای این طرح سه ساله اعتباری بالغ بر ۲۲میلیاردتومان پیش بینی شده، که در سال اول اجرای طرح این اعتبارات محقق نشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ابراز امیدواری کرد، امسال بخشی از این مبلغ در توزیع اعتبارات تخصیص یابد.

حسینی تاکید کرد: اگر شرایط عدم تامین اعتبار به همین منوال پیش رود طرح بازسازی و مرمت بازار تاریخی اراک قابل اجرا نیست و به دنبال آن پیگیری برای ثبت جهانی این اثر تاریخی نیز امکان پذیر نخواهد بود.

وی تصریح کرد: استاندار مرکزی، معاونت عمرانی استانداری و حوزه برنامه ریزی و توسعه استانداری مرکزی برای تامین بخشی از اعتبارات قول مساعد داده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی خاطرنشان کرد: علاوه بر مسایل بودجه ای در ترمیم بازار اراک برای ثبت جهانی، موانع دیگر از جمله مساله عناصر زائد که توسط کسبه بازار ایجاد شده وجود دارد که تمامی این عناصر باید پاک و بازار به شکل و شمایل گذشته نزدیک شود.

۹۰۰ اثر تاریخی ثبت ملی شده در استان مرکزی وجود دارد

حسینی با بیان اینکه بیش از دو هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی و ۱۵۰ چشم انداز و جاذبه طبیعی در استان مرکزی شناسایی شده، اظهار داشت: بیش از ۹۰۰ اثر از این آثار ثبت ملی ثبت ملی شده که به همراه ۱۴موزه فعال در این استان می تواند با جذب گردشگر در زمینه پویایی اقتصاد استان موثر باشند.

وی افزود: برخی از این آثار از جمله بیت تاریخی امام خمینی(ره) در خمین شهرت جهانی دارد و یا غار نخجیر به عنوان زیباترین غار خاورمیانه مطرح است و با شاخص هایی که در آنان وجود دارد می تواند مورد توجه گردشگران و طبیعت گردان قرار گیرد.

حسینی با اشاره به ضرورت افزایش حضور گردشگران در استان مرکزی گفت: برای معرفی آثار تاریخی و جاذبه های استان، در تلاش هستیم اقداماتی صورت گیرد تا بتوانیم برای مسافران و گردشگرانی که به شهرستان های استان مرکزی وارد می شوند، شرایط توقف بیشتر و طولانی تر را مهیا کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ظرفیت اقامت در مراکز اقامتی استان مرکزی را روزانه ۱۵۰هزار نفر اعلام کرد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.